Bra jobbat SMC-SPORT!!!

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
En hel del av steg6 dagarna nästa säsong ligger redan ute på hemsidan och flera möjligheter att ta licens erbjuds,

Kan vara precis den nytändning som behövs för att locka fler deltagare till sporten :tummenupp

En lugn och en snabb licens grupp på det så har ni nog gjort många nöjda som annars inte har haft möjlighet att träna RR på helger!

Sedan vill jag med många flera verkligen se en 2 dagars helgkörning på Rudskogen på den listan snarast möjligt med ;)

Steg 5 - Licensutbildning
26-apr Gelleråsen
27-apr Gelleråsen
06-jun Gelleråsen
16-aug Gelleråsen

Steg 6 - Träning
26-apr Gelleråsen
27-apr Gelleråsen
06-jun Gelleråsen
07-jun Gelleråsen
28-jun Gelleråsen
16-aug Gelleråsen
22-aug Mittsverigebanan
23-aug Mittsverigebanan
24-aug Mittsverigebanan
13-sep Gelleråsen

:klappar

Hur blir det för mig som vill köra tokfort i licens med ren banhoj. Den kommer ej vara reggad/trafikförsäkrad. Får jag leka?

Hur blir det för mig som vill köra tokfort i licens med ren banhoj. Den kommer ej vara reggad/trafikförsäkrad. Får jag leka?

Klart du får det är ju licens träning :) Förhoppningsvis får dom ordning så att det är 2 grupper med licens folk för det har varit en del strul med stora hastighetsskillnader innan!!!

Men jag tror detta kan bli riktigt bra och att få träna en helgdag för 1300 spänn ink lunch är billigt om man jämnför med vad det kostar att ta ledigt från jobb vanliga vardagskörningar :)

Ser att det blir till att sätta en jävla fart och ta steg 3 o 4 och sen 5 så jag kan vara med er och leka. :hihi

Hmm... Får nog ta långhelg där i april ser jag. :crash

Last edited:
Ser att det blir till att sätta en jävla fart och ta steg 3 o 4 och sen 5 så jag kan vara med er och leka. :hihi

Hmm... Får nog ta långhelg där i april ser jag. :crash

Hah, jag tänkte just samma sak. Dom kör två "vanliga" kurser dagarna innan steg 5-kursen i april, så det går faktiskt att fixa för oss som gått de två första stegen.

Japp - det känns bra att vi har dom första körningar på plats redan - som sagt ovan kommer det flera körningar och kanske flera steg femmor oxå.. det är viktigt att vi ger enkel access till "licensen" - och därmed en lätt entry till sportens underbara värden.

Självfallet, kommer vi få en del utmaningar under resans gång.
En av dessa är hastighets skillnader. Det är viktigt att ha med sig att vi vill ge hojåkaren i stort en möjlighet att smaka på sporten - och även stanna kvar på "korp nivå" om man vill så. Jag hoppas att förare som utvecklas fort, har detta i åtanke - så inte "korpen" skräms bort!

I ett och samma sekund vi har ekonomi att fylla två grupper, har vi nog löst största utmaningen mht hastighets skillnader..

Viktigt att veta också är att SMC SPORT körningar utanför Sverige är möjligt för oss att arrangera 2014 - men, då krävs att förarna köper tävlingslicens (gäller utanför Sverige) och inte endast baslicens (gäller endast i Sverige).

Det är kul att vi lyckades under säsongen att få till nästan 70 licenser/förare - en del av dessa hade även nöjet att delta i riktiga tävlingar...

Japp - det känns bra att vi har dom första körningar på plats redan - som sagt ovan kommer det flera körningar och kanske flera steg femmor oxå.. det är viktigt att vi ger enkel access till "licensen" - och därmed en lätt entry till sportens underbara värden.

Självfallet, kommer vi få en del utmaningar under resans gång.
En av dessa är hastighets skillnader. Det är viktigt att ha med sig att vi vill ge hojåkaren i stort en möjlighet att smaka på sporten - och även stanna kvar på "korp nivå" om man vill så. Jag hoppas att förare som utvecklas fort, har detta i åtanke - så inte "korpen" skräms bort!

I ett och samma sekund vi har ekonomi att fylla två grupper, har vi nog löst största utmaningen mht hastighets skillnader..

Viktigt att veta också är att SMC SPORT körningar utanför Sverige är möjligt för oss att arrangera 2014 - men, då krävs att förarna köper tävlingslicens (gäller utanför Sverige) och inte endast baslicens (gäller endast i Sverige).

Det är kul att vi lyckades under säsongen att få till nästan 70 licenser/förare - en del av dessa hade även nöjet att delta i riktiga tävlingar...

Jag är 100% säker på att man fyller en snabb licensgrupp väldigt enkelt om denna läggs på en helg och det verkligen går undan som där tänkt i en sådan grupp. Läs ca 1.15 och neråt på Åsen.

Jag arrangerade en bandag i Okt med 1 veckas varsel och skrapade ihop närmare 60 deltagare. Att stora smc inte skulle klara av det som redan nu har banor bokade ser jag inte som ett problem!

Det gäller bara att satsa och informera suget finns där ute och folk generellt är väldigt intresserade av att köra bana på helgerna då dom är lediga.

// Mojja

Steg 3-4?? :va

Ge dig själv grundtempo - ta licens - träna! ;)

Well, ska man ta när jag körde sist som måttstock och Steg 6 var där samtidigt så håller jag redan samma tempo som de långsamma som kör steg 6, med min sx. ;) Planen är att skaffa en ren banhoj, och en skåpbil, i vinter och sedan se hur det känns på en sån.
Och jag tänkte att eftersom att jag redan gått 1 o 2 så kan jag ju lika gärna springa hela linan, speciellt när det finns en såndärna långhelgsaktig sak som passar perfekt för det i slutet av april. Två bandagar med trafikkurser, tätt följda av två dagar med SMC Sport. Fyra dagar bana låter ju rätt mysigt, speciellt om man kan fisa runt i lite lugnt tempo och bli varm i kläderna efter vinteruppehållet de två första dagarna. :hihi

Hah, jag tänkte just samma sak. Dom kör två "vanliga" kurser dagarna innan steg 5-kursen i april, så det går faktiskt att fixa för oss som gått de två första stegen.

Yep! :D PAssar ju rätt bra i planerna tbh. :banana

Last edited:
Jag har några funderingar som jag förvisso skulle kunna maila SMC:s kansli om, men det hänger ju en del SMC-rävar här så jag bjuder in till dans.

1) Får jag gå Steg 4 på storbanekurser som inte erbjuder Steg 6 om jag har gått Steg 5 och tagit licens? Eller är jag diskvalificerad från Steg 4 i och med licensen? Det skulle ju begränsa utbudet av kurser en del i sådana fall. Fast ni som har licens kanske känner att ni aldrig vill köra med A-kortspöbeln längre...?

2) Om det införs två hastighetsgrupper i Steg 6, hur påverkar det deltagare i Steg 1-4? Jag har hört ryktas om att Steg 1-4 skall erbjuda Lugn och Medel som hastighetsgrupper och att Snabb skall tas bort. Om det blir så kommer det fortfarande att finnas fyra hastighetsgrupper per dag (Lugn, Medel, Steg 6 Snigel och Steg 6 Bomba) och tidsschemat ändras inte från nuvarande 80-minuterstimmar. Men om Snabb grupp finns kvar för Steg 1-4 så kommer schemat i sådana fall att baseras på 100-minuterstimmar med 20 minuter på banan och 80 minuter mellan passen. Det känns ju lite långt...

Nu vill jag inte på något vis framstå som en surkart. Tvärtom. Jag vill bara att vi skall få tillräckligt med tid för vila, feedback och instruktioner mellan passen men utan allt för mycket dödtid. Och för info så ligger det en licens och pyr i bakhuvudet. Skå...racebussen köptes i lördags. Om jag bara plockar bort skylten på min lekhoj så är den redo för Steg 6 Snigel sedan. :tungan

1. Om man har tagit licens - betyder det självfallet inte att man är diskvalificerad för att delta på SMC:s "trafik-utbildningar steg 1234" Du kan självfallet delta i dessa, även du har en RR-licens. På trafikkurserna 1234 är det gyldigt MC körkort och en trafik försäkrad MC som gäller (här spelar en RR licens inga roll alls!).

2. Det är korrekt, att en enkel lösning för att få till bantider för SMC SPORT, är att ersätta Snabb trafikgrupp steg 4 med SMC SPORT, på en del av SMC SCHOOLs Trafikkurser. Det ligger spontant inte någon ambition om att bygga in 4 grupper istället för 3 när vi pratar SMC:s centralt arrangerade kurser på t. ex. Gelleråsen.
Kan vi fylla två grupper med SMC SPORT, kommer vi vi bort ytterligare en trafikgrupp, på vissa kurser - och därmed kan vi ha två SMC SPORT grupper! Vi är dock inte där än, med system för detta i anmälan etc. - Vi får tillsammans acceptera att det kan ta lite tid att få alla system och även ekonomisk säkerhet på plats. Självfallet får några snabba indikationer på läget, när vi under kommande tid kan få överblick via antal anmälda. Kom ihåg att SMC har en ganska stor verksamhet med 70 kursdagar på banorna och nästan 5.000 förare, detta ger oss möjlighet att skruva. Till sammanlikning har vi "70 med Licens" - Vi tror nog alla att detta komma växa 2014!
En väsentlig del av SMC SCHOOLs 1234 trafikkurser arrangeras av SMC:s distrikt - Flera distrikt kommer också arrangera SMC SPORT körningar också.

Om man har 3 eller 4 grupper är oftast beroende av prisbilden på banan, den tid som vi får köra, etc..
Mycket "svammel" men, så är den verklighet vi har i dagsläget. Därför kan ingen ge kontant svar på dina frågor, om exackt hur allt kommer bli i detalj.
Men, ett är säkert dom beslutar kör själv hoj ad libitum – och dom vill också köra och inte stå och ha lång tråkigt!

1. Om man har tagit licens - betyder det självfallet inte att man är diskvalificerad för att delta på SMC:s "trafik-utbildningar steg 1234" Du kan självfallet delta i dessa, även du har en RR-licens. På trafikkurserna 1234 är det gyldigt MC körkort och en trafik försäkrad MC som gäller (här spelar en RR licens inga roll alls!).

2. Det är korrekt, att en enkel lösning för att få till bantider för SMC SPORT, är att ersätta Snabb trafikgrupp steg 4 med SMC SPORT, på en del av SMC SCHOOLs Trafikkurser. Det ligger spontant inte någon ambition om att bygga in 4 grupper istället för 3 när vi pratar SMC:s centralt arrangerade kurser på t. ex. Gelleråsen.
Kan vi fylla två grupper med SMC SPORT, kommer vi vi bort ytterligare en trafikgrupp, på vissa kurser - och därmed kan vi ha två SMC SPORT grupper! Vi är dock inte där än, med system för detta i anmälan etc. - Vi får tillsammans acceptera att det kan ta lite tid att få alla system och även ekonomisk säkerhet på plats. Självfallet får några snabba indikationer på läget, när vi under kommande tid kan få överblick via antal anmälda. Kom ihåg att SMC har en ganska stor verksamhet med 70 kursdagar på banorna och nästan 5.000 förare, detta ger oss möjlighet att skruva. Till sammanlikning har vi "70 med Licens" - Vi tror nog alla att detta komma växa 2014!
En väsentlig del av SMC SCHOOLs 1234 trafikkurser arrangeras av SMC:s distrikt - Flera distrikt kommer också arrangera SMC SPORT körningar också.

Om man har 3 eller 4 grupper är oftast beroende av prisbilden på banan, den tid som vi får köra, etc..
Mycket "svammel" men, så är den verklighet vi har i dagsläget. Därför kan ingen ge kontant svar på dina frågor, om exackt hur allt kommer bli i detalj.
Men, ett är säkert dom beslutar kör själv hoj ad libitum – och dom vill också köra och inte stå och ha lång tråkigt!

Detta svar var ju inte allt för roligt för oss som är lite snabbare/ har kommit lite längre i utveckligen. Ni lockar ju inte oss att deltaga om det ska vara som senast på Gelleråsen snarare blir det så att ni avskräcker både oss och nybörjarna om ni blandar hejvilt i licensgruppen!

Blir med och kör på Rudskogen nästa säsong men med den riktningen sport verksamheten verkar gå så blir det nog inte mer än så tyvärr.

Risken är ju att ni kommer ha missnöjda deltagare i båda läger om ni blandar riktigt snabba förare med nybörjare och kanske lite ovana förare.

Detta svar var ju inte allt för roligt för oss som är lite snabbare/ har kommit lite längre i utveckligen. Ni lockar ju inte oss att deltaga om det ska vara som senast på Gelleråsen snarare blir det så att ni avskräcker både oss och nybörjarna om ni blandar hejvilt i licensgruppen!

Blir med och kör på Rudskogen nästa säsong men med den riktningen sport verksamheten verkar gå så blir det nog inte mer än så tyvärr.

Risken är ju att ni kommer ha missnöjda deltagare i båda läger om ni blandar riktigt snabba förare med nybörjare och kanske lite ovana förare.

Moja, jag fattar att du inte vill snurra runt med folk som kör på 1.30, och håller helt med att man bör försöka undvika att blanda jättesnabba med jättelångsamma. Och framförallt så blir det farligt när det kommer folk som kanske kört typ 4 dagar och ännu inte riktigt håller sina spår, är förutsägbara osv..

Men fortfarande så lär det vara en större "kundkrets" om man ska kalla det så som kör på säg 1.15 och långsammare än vad det är som kör under 1.15 (särskilt om man ser till den genomsnittlige SMC-besökaren),

Och som Dansken säger så handlar det ju i ett första skede om att få ekonomi i Sport-verksamheten för att sen kunna utöka antalet körningar... Så i mina ögon är det helt logiskt att man i början fokuserar där man har möjlighet att få med sig flest deltagare. Dvs inte bland de absolut snabbaste.

Sen hoppas jag precis som dig att det blir 2 eller fler steg 6-grupper på samma dagar så att alla oavsett hastighet kan hitta en grupp som passar.

Hade jag fått välja helt själv så skulle man ha kört hela dagar med 2 st "steg 6"-grupper och en "riktig" racegrupp för de som faktiskt har tävlingsambitioner.

Man kan ju passa på att Fråga i denna tråden medans den ändå är uppe på tapeten =)!

För steg 1-4 så behövs en trafikförsäkrad MC. Hur ställer sig SMC till om man har en Utlands reggad och Trafikförsäkrad mc? Får man fortfarande vara med eller är man utesluten?

Egentligen, sku jag ju beklaga att vi inte kan uppfylla alla önskemål - men, jag tror inte jag tänker göra detta - istället får jag nog förklara lite till, i så fall:

SMC SPORT, är en ny klubb, med ett beskedligt antal medlem - och därmed en ganska beskedlig ekonomi. Klubben, vill gärna ge landsvägs folk, som tycker om att köra på bana - möjligheten att testa på Road racing - sedan är det ambition om andra typer av MC Sport också - vilket kanske kommer under resans gång.

Det finns inte "verktyg i lådan" idag till att göra SMC SPORT till en elit klubb för RR - och en fråga är om det kommer bli så, eller ambitionen kommer bli så. Det får tiden och medlemmens insatser visa.

Det är naturligt för sports folk att välja den klubb som dom anser passar sitt ambitionsnivån bäst. Det är inget konstigt i detta. Vi har redan flera förare som började i SMC SPORT, men som idag tränar och tävlar för andra klubbar - det är så idrotten fungerar.

SMC SPORT, har ju i princip då lyckas - eftersom vi fick nya och flera förare in i svensk RR - vilket är en stor del av syftet!

Det skulle bli fel, om jag som ordförande i SMC SPORT brakar på och lovar att vi utan problem, fixar 25 träningstillfällen, mera än hälften helger, två eller tre hastighets anpassade grupper - Ganska enkelt för vi vett inte i dag vilka deltagare antal vi kommer få - och därmed vilken ekonomi vi kommer få. Tror inte det är någon av oss, som vill ställa personlig säkerhet för pengarna.

SMC SPORT har den stora fördel, att vi kan köpa t. ex. endast 1/3 av en dag på bana av SMC SCHOOL, som annars fyller den 3´die del med vanliga trafik-kurs deltagare.

Så får vi sports folk nog - blir det självfallet uppdelning efter hastighet - mera komplicerat är det inte...

Man kan ju passa på att Fråga i denna tråden medans den ändå är uppe på tapeten =)!

För steg 1-4 så behövs en trafikförsäkrad MC. Hur ställer sig SMC till om man har en Utlands reggad och Trafikförsäkrad mc? Får man fortfarande vara med eller är man utesluten?

Ex. du kommer med din polsk reggade hoj, som har polsk trafik försäkring och original polsk reg-skylt. Då bör du inte ha problem för SMC - MEN, det är viktigt att du har stämd av med polske försäkringsbolag att dom täcker skador på dig själv, samt 3´die man vid körning på bana.
Detta är lika viktigt för dig som för övriga deltagare. Du vill inte själv hamna i en sits vart du personligen plötsligt stäms för mängder av pengar och du sitter skadad utan någon typ av ersättning.

Hur man än vänder sig har man rumpan bak...

På de storbanekurser jag varit på så har det funnits fyra hastighetsgrupper. Lugn, Medel, Snabb och Steg 6. Schemat har varit baserat på 80-minuters timmar, 20 minuter på banan och 60 minuter av banan.

Om man behåller nuvarande system och lockar fler att gå Steg 5 kommer det att bli en större spridning på hastigheterna i Steg 6 som en naturlig följd. De som går Steg 1-4 kommer fortfarande att kunna välja efter dagens system. Tråkigt och lite oroligt för förarna i Steg 6 men lugnare och luftigare för deltagarna i Steg 1-4.

Om man lockar fler att gå Steg 5 och stryker Snabb grupp för Steg 1-4 medans man inför två olika Steg 6-grupper kommer det att bli jämnare grupper i Steg 6. Men de som går Steg 1-4 kommer att få samsas i Lugn och Medel vilket ger en större spridning i hastighet och fler förare på banan samtidigt. Det blir lätt oroligt och trångt för förarna i Steg 1-4. Lägg dessutom till att de här grupperna innehåller förare som inte har samma erfarenhet som dem i Steg 6, med allt vad det innebär i form av obehag vid omkörningar, oberäkneliga spårval, svårigheter att få träna avslappnat på de övningar som instruktörerna gett.

Om man lockar fler att gå Steg 5 och behåller tre hastighetsgrupper för Steg 1-4 men delar upp Steg 6 i två grupper så ger det störst yta och jämnast hastighet inom varje grupp. Men på bekostnad av bantid. Då har man fem grupper som då schemaläggs utifrån en 100-minuters timme med 20 minuter på banan och 80 minuter vid sidan av.

Det är ingen lätt ekvation, men jag litar på att SMC School/SMC Sport löser det här på bästa sätt för så många som möjligt av oss. Det kanske till och med krävs en viss flexibilitet av oss som deltagare där gruppindelningen kan variera från kursdag till kursdag utifrån hur anmälningarna fördelar sig för tillfället.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT