Bra jobbat SMC-SPORT!!!

Angående temposkillnad så borde smc sport löpande föra någon form av medlemsdatabas där man kan lägga in sina resultat/varvtider för olika banor. Samt se till att anmälningssystemet har ett fält där man kan meddela vilket tempo man brukar köra.

Då kan man se vad man har för deltagarunderlag, och kanske sätta en nivå på +/- 5 sek "lämplig" varvtid på dagar där det endast finns plats för en steg 6 grupp under dagen.

Det blir även tydligare för de som vill ha en grupp för "sitt" tempo att se t.ex. varför det inte är rimligt med en perfekt avgränsning då man faktiskt måste sätta den så att det finns tillräckligt många deltagare som trivs i det det tempot. Vill man köra 1.07-1.12 och det bara finns 6 deltagare som klarar av att köra i det tempot så måste man förstå att det inte finns ekonomi med att erbjuda en sådan grupp. (OBS - EXEMPEL - SIFFROR TAGNA UR LUFTEN)

Detta vore en klockren möjlighet tycker jag, även i "långsammare" grupper typ steg 3/4 medel-snabb.. Kanske kunde SMC hyra ut/sälja transponders på plats för de som önskar? Skulle nog göra det lättare för många att välja "rätt" hastighetsgrupp för dagen och få ut ännu mer av utbildningen, samtidigt som instruktörerna får bättre underlag för att vid behov flytta folk mellan hastighetsgrupperna. Förstår att man inom (SMC) inte vill att deltagarna jagar varvtider, men i steg 3/4 tror jag de flesta vill lära sig köra både bättre (säkrare) och snabbare? :rolleyes:
 
Detta vore en klockren möjlighet tycker jag, även i "långsammare" grupper typ steg 3/4 medel-snabb.. Kanske kunde SMC hyra ut/sälja transponders på plats för de som önskar? Skulle nog göra det lättare för många att välja "rätt" hastighetsgrupp för dagen och få ut ännu mer av utbildningen, samtidigt som instruktörerna får bättre underlag för att vid behov flytta folk mellan hastighetsgrupperna. Förstår att man inom (SMC) inte vill att deltagarna jagar varvtider, men i steg 3/4 tror jag de flesta vill lära sig köra både bättre (säkrare) och snabbare? :rolleyes:

Att diskutera transponder "officiellt" i trafikförsäkrade grupper är nog inte populärt. En förutsättning för att det skall kunna räknas som trafikövning är att det INTE tas någon tid.

Börjar vi att ta tid, då blir det lätt träning inför tävling av det Då kommer inte deltagarna att ha något försäkringsskydd i form av trafikförsäkring och vagnskada m.m.
 
Last edited:
Att diskutera transponder "officiellt" i trafikförsäkrade grupper nog inte populärt. En förutsättning för att det skall kunna räknas som trafikövning är att det tas någon tid.

Börjar vi att ta tid, då blir det lätt träning inför tävling av det Då kommer inte deltagarna att ha något försäkringsskydd i form av trafikförsäkring och vagnskada m.m.
Läste i nått smc dokument att varvtider är något som kan användas då det hjälper förare att inse att även om det känns långsammare så går det snabbare. Så "förbjudet" skulle det troligtvis inte vara. Enligt mig så borde instruktörerna kunna styra rätt bra så det inte blir race men då behöver de också nog bli hårdare
 
Läste i nått smc dokument att varvtider är något som kan användas då det hjälper förare att inse att även om det känns långsammare så går det snabbare. Så "förbjudet" skulle det troligtvis inte vara. Enligt mig så borde instruktörerna kunna styra rätt bra så det inte blir race men då behöver de också nog bli hårdare

Det är bättre att instruktörerna håller koll på tempot och vid behov klockar än att deltagarna skall ta tid. Varför? Dels med tanke på att det redan är känsligt med försäkringsfrågan. Men också för att deltagarna skall fokusera på sin körning och känslan. Att spänna fast en laptimer/transponder har samma effekt som att ta bort tejpen på hastighetsmätaren. Plötsligt jagar man tider/hastigheter istället för att fokusera på körningen. Sedan ligger man i lecan och får inte ut något på försäkringen för bolagen anser att det är raceträning. Instruktörerna har tillräckligt bra koll för att kunna flytta deltagarna mellan grupperna redan nu.

Min syn på saken.
 
Det är bättre att instruktörerna håller koll på tempot och vid behov klockar än att deltagarna skall ta tid. Varför? Dels med tanke på att det redan är känsligt med försäkringsfrågan. Men också för att deltagarna skall fokusera på sin körning och känslan. Att spänna fast en laptimer/transponder har samma effekt som att ta bort tejpen på hastighetsmätaren. Plötsligt jagar man tider/hastigheter istället för att fokusera på körningen. Sedan ligger man i lecan och får inte ut något på försäkringen för bolagen anser att det är raceträning. Instruktörerna har tillräckligt bra koll för att kunna flytta deltagarna mellan grupperna redan nu.

Min syn på saken.


Att panga i kursverksamheten är ju verkligen att skjuta sig själv i foten, Gäller ju både instruktörer och deltagare.

Vill man jaga tider och bli snabbare finns det betydligt lärorikare och bättre kurser/verktyg att använda.

Att sedan 85% av Smc instruktörer knappt klarar av att hålla tempot själva i en snabb grupp gör det ju än svårare att få hjälp att bli snabb själv!

Satsa på Steg 6 dit har ju dom mer race inspirerade instruktörerna sökt sig. Hoppas bara att dom kör på samma villkor som övriga deltagare alltså oförsäkrat och pröjsar vurporna själva, Annars är det skandal.
 
Instruktörer kör på samma villkor i steg 6, dvs inga försäkringar (förutom Svemo och ev egna olycksfallsförsäkringar).

Att panga i kursverksamheten är ju verkligen att skjuta sig själv i foten, Gäller ju både instruktörer och deltagare.

Vill man jaga tider och bli snabbare finns det betydligt lärorikare och bättre kurser/verktyg att använda.

Att sedan 85% av Smc instruktörer knappt klarar av att hålla tempot själva i en snabb grupp gör det ju än svårare att få hjälp att bli snabb själv!

Satsa på Steg 6 dit har ju dom mer race inspirerade instruktörerna sökt sig. Hoppas bara att dom kör på samma villkor som övriga deltagare alltså oförsäkrat och pröjsar vurporna själva, Annars är det skandal.
 
Att diskutera transponder "officiellt" i trafikförsäkrade grupper nog inte populärt. En förutsättning för att det skall kunna räknas som trafikövning är att det tas någon tid.

Börjar vi att ta tid, då blir det lätt träning inför tävling av det Då kommer inte deltagarna att ha något försäkringsskydd i form av trafikförsäkring och vagnskada m.m.

Synd men sant..
Då sällar jag mig till de som önskar två steg 6 grupper och hoppas att underlaget räcker till. :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top