Bra jobbat SMC-SPORT!!!

Självklart så väljer ju Smc själva hur dom vill lägga upp sina kurser och till vilka deltagare dessa riktas åt.

Det jag ser är att dom lite snabbare förarna inte prioriteras och att det kommer vara på typ samma nivå som senast.

Ni skriver att vi var 70 st som tog licens med Smc ifjol och det stämmer ju väldigt väl jag är en av dom och många av mina kompisar är även dom med i dessa 70 och inga av oss uppskattade den senaste körningen allt för mycket. Hur många RR licenser löste det ut totalt ifjol?

Jag läser ovan om deltagare som endast har tagit 2 kurser och redan börjar planera för ta licens i April 2014 inget fel i det men det sätter ju nivån på hela verksamheten kan tyckas.

Personligen kan jag tycka att dessa deltagare är långt ifrån klara med den vanliga kursverksamheten Steg 1-4 och har väldigt mycket mer att vinna på att stanna kvar där och läras/utvecklas än att stressa in i en licensgrupp,

För en annan känns en 40 cm lucka i ett innespår som en lagom lucka att köra om i hur tror ni en med 2 dagars banvana upplever en sådan omkörning?

Jaja hur det än blir så är det ju riktigt roligt att Smc tagit detta steg för det är ju väldigt positivt för alla som älskar körning på bana.
 
Från http://www.svmc.se/school/smcsport/

"SMC har därför bildat klubben SMC Sport, för SMC:s medlemmar. Klubbens syfte är att fungera som en länk till den
etablerade MC-sporten för landsvägsåkare som tycker om att köra fort på bana."

SMC Sport är alltså inte en plats för den som fastnar för sporten och siktar på en elitsatsning (nåja)...i SMC Sport har man framförallt kul (Jämför med Korpen). Vill man storsatsa finns det andra klubbar och tillfällen

Jag tror vissa som vill satsa lite mer seriöst helt enkelt är avundsjuka på att klubben SMC Sport har fått så bra banbokningar (helger).

Det ska samtidigt noteras att ALLA med godkänd RR-licens hos Svemo är välkomna på våra körningar. Frågan är bara om ALLA får ut vad de önskar av arrangemanget (Precis som inte ALLA tycker att Steg 1-4 är något för dem fast de har ett körkort).
 
Självklart så väljer ju Smc själva hur dom vill lägga upp sina kurser och till vilka deltagare dessa riktas åt.

Det jag ser är att dom lite snabbare förarna inte prioriteras och att det kommer vara på typ samma nivå som senast.

Ni skriver att vi var 70 st som tog licens med Smc ifjol och det stämmer ju väldigt väl jag är en av dom och många av mina kompisar är även dom med i dessa 70 och inga av oss uppskattade den senaste körningen allt för mycket. Hur många RR licenser löste det ut totalt ifjol?

Jag läser ovan om deltagare som endast har tagit 2 kurser och redan börjar planera för ta licens i April 2014 inget fel i det men det sätter ju nivån på hela verksamheten kan tyckas.

Personligen kan jag tycka att dessa deltagare är långt ifrån klara med den vanliga kursverksamheten Steg 1-4 och har väldigt mycket mer att vinna på att stanna kvar där och läras/utvecklas än att stressa in i en licensgrupp,

För en annan känns en 40 cm lucka i ett innespår som en lagom lucka att köra om i hur tror ni en med 2 dagars banvana upplever en sådan omkörning?

Jaja hur det än blir så är det ju riktigt roligt att Smc tagit detta steg för det är ju väldigt positivt för alla som älskar körning på bana.

Känner mig lite lätt träffad, och för min del har målet sedan jag började köra bana varit att ta licensen och att börja tävla. Någonstans ska man börja, och jag har mer bantid än bara 2 dagar, och jag trivs inte helt på de vanliga bandagarna eftersom att det går så långsamt att även om jag väntar så det är nästan ett halvt varv till framförvarande på gelleråsen så är jag ikapp dem innan depåkurvan.
Visst, jag är inte speciellt snabb i jämförelse med de som kör snabbast, men jag känner att om jag ska vara kvar i trafikgrupperna kommer det bli svårt att faktiskt bli snabbare med, vilket är mitt mål... Att bli omkörd med väldigt liten marginal gör mig just ingenting...

Jag tycker nog att den bästa lösningen vore att ha flera grupper i steg 6, för precis på samma sätt som jag tycker det blir lite jobbigt när jag hinner ikapp folk hela tiden så tycker ju självklart ni som faktiskt kör fort att det blir jobbigt. Och ska steg 6 fungera tror jag att man behöver både oss långsamma muppar som precis kommit upp till steg 6, och de som faktiskt kan köra fort. Om alla som faktiskt kan köra fort går vidare till andra träningar eller bandagar kommer det saknas kunskap att ta del av som långsam mupp, samt att hela konceptet med tiden kommer att vittra och dö allteftersom att folk blir snabbare och helt enkelt börjar köra på andra träningar.
 
SMC SPORT

...ambitionsnivån...

Snabbare

Jaja hur det än blir så är det ju riktigt roligt att Smc tagit detta steg för det är ju väldigt positivt för alla som älskar körning på bana.


Jag måste nog ställa mig med en fot i varje läger här.

Om syftet som Jesper säger är att vara en "brygga" från kursverksamheten till "riktig" racing så är det ju fantastiskt. 70 nya licenser som inom 1-2 år kommer bli "för snabba" för den egna verksamheten innebär 70 nya licenser för de andra klubbarna som satsar mer mot elit.

Kanske är det helt rätt, och det kanske inte ens BORDE finnas en ambition om att gå in på samma marknad som LMS, KMK och ARC. Idrott behöver både bredd och elit, låt då SMC fokusera på att ta rollen som "tratt" för att fylla på bredden, och när den skaran smalnar av och börjar närma sig mer tävlingsseriösa ambitioner så kan de söka sig till andra klubbar som i sak VILL få fokusera på just dem. En sådan avgränsning och möjlighet till specialisering skulle nog bara ge positiva effekter för alla parter.

------------------------

Det jag tror många retat sig på är den något splittrade kommunikationen från SMC-representanters håll. Jesper menar att målgruppen är noobs, som senare ska/bör flytta till mer renodlade klubbar. Andra har sagt att ALLA ska va välkomna och att ALLA ska få ut något av en dag med "SPORT". Om det tydliggörs så känns det hur klockrent som helst.

---------------------

Den utestående frågan är väl ungdomsverksamheten. Ska vi få fram en riktig elit, och inte bara trötta 30-plussare som Mojja :7peta, och få hoppas på att se en svensk på hög internationell nivå igen, då måste ungdomsverksamheten breddas rejält.

Förstå hur många stjärntalanger det finns där ute som aldrig ens grenslar en hoj under livet. Skulle fler pröva vingarna på 2 hjul så skulle vi garanterat ha en mycket högre nivå på svensk racing.
 
Och ska steg 6 fungera tror jag att man behöver både oss långsamma muppar som precis kommit upp till steg 6, och de som faktiskt kan köra fort. Om alla som faktiskt kan köra fort går vidare till andra träningar eller bandagar kommer det saknas kunskap att ta del av som långsam mupp, samt att hela konceptet med tiden kommer att vittra och dö allteftersom att folk blir snabbare och helt enkelt börjar köra på andra träningar.

I sammanhanget är ju inte 1.15 på åsen särskilt fort. Men skulle de som nu börjat stanna kvar i SMC medan de utvecklas så kommer samma personer snart bli "läskiga" för nästa års noobs som är nyfikna. Bäst är väl då att fylla spannet från noob - lågt tävlingstempo, och slussa folk vidare för att lämna plats åt nästa noob så att denne inte känner att steget liksom det varit tidigare blir så stort.

Intresset är nu också så stort att en stor grupp säkert kommer "bli kvar" i eller under lågt tävlingstempo, alla har inte ambitionen eller "ta i" att bli snabbare än så, och då finns ju både ett forum för dem att åka i, och en bredare kundgrupp för SMC-sport att bygga sin verksamhet på.

Rätt eller fel? Time will tell..
 
Den utestående frågan är väl ungdomsverksamheten. Ska vi få fram en riktig elit, och inte bara trötta 30-plussare som Mojja :7peta, och få hoppas på att se en svensk på hög internationell nivå igen, då måste ungdomsverksamheten breddas rejält.

Förstå hur många stjärntalanger det finns där ute som aldrig ens grenslar en hoj under livet. Skulle fler pröva vingarna på 2 hjul så skulle vi garanterat ha en mycket högre nivå på svensk racing.

Dom hanteras av http://2hjul1attityd.se/

Hjälp till och sprid information om detta på era facebooksidor osv :-)

Jag brukar alltid lägga upp blänkare när det är prova-på dag för juniorer t.ex.
 
Angående temposkillnad så borde smc sport löpande föra någon form av medlemsdatabas där man kan lägga in sina resultat/varvtider för olika banor. Samt se till att anmälningssystemet har ett fält där man kan meddela vilket tempo man brukar köra.

Då kan man se vad man har för deltagarunderlag, och kanske sätta en nivå på +/- 5 sek "lämplig" varvtid på dagar där det endast finns plats för en steg 6 grupp under dagen.

Det blir även tydligare för de som vill ha en grupp för "sitt" tempo att se t.ex. varför det inte är rimligt med en perfekt avgränsning då man faktiskt måste sätta den så att det finns tillräckligt många deltagare som trivs i det det tempot. Vill man köra 1.07-1.12 och det bara finns 6 deltagare som klarar av att köra i det tempot så måste man förstå att det inte finns ekonomi med att erbjuda en sådan grupp. (OBS - EXEMPEL - SIFFROR TAGNA UR LUFTEN)
 
Dom hanteras av http://2hjul1attityd.se/

Hjälp till och sprid information om detta på era facebooksidor osv :-)

Jag brukar alltid lägga upp blänkare när det är prova-på dag för juniorer t.ex.


Jaja 2hjul är asbra. LMS har egna juniorhojar till låns också och avsatta juniorträningar osv..

Men det RÄCKER inte för att fylla framtiden. Det finns säkert statistik på det, men jag kan gissa att det kanske krävs 10.000 intresserade som testar en sport för att hitta en RIKTIG talang som har det där lilla extra, en Zlatan eller Gunde.. Hur många år måste vi vänta på en stjärna då? ;)

Sen är det en utopi, men min poäng är att juniorverksamheten är alldeles för smal inom all motorsport.
 
Jaja 2hjul är asbra. LMS har egna juniorhojar till låns också och avsatta juniorträningar osv..

Men det RÄCKER inte för att fylla framtiden. Det finns säkert statistik på det, men jag kan gissa att det kanske krävs 10.000 intresserade som testar en sport för att hitta en RIKTIG talang som har det där lilla extra, en Zlatan eller Gunde.. Hur många år måste vi vänta på en stjärna då? ;)

Sen är det en utopi, men min poäng är att juniorverksamheten är alldeles för smal inom all motorsport.

Vi har en knattecross hemma som åker fram i tid och otid för att låta barn och folk få provköra i trädgården. Ungarna som fått provköra är jag säker på att de tjatar öronen av sina föräldrar i åtminstone ett par månader efteråt, och av de vuxna så har ett par blivit riktigt bitna av hojåkning.
Skulle vara bra att ha någonstans att hänvisa barnen så de kan tjata mer inriktat på sina föräldrar. ;) Den där 2hjul1attityd ser ut som den perfekta lösningen.
En pw70 som vi har är ju inte så jävla dyr att skaffa heller. :D
 
Last edited:
Intresset är nu också så stort att en stor grupp säkert kommer "bli kvar" i eller under lågt tävlingstempo, alla har inte ambitionen eller "ta i" att bli snabbare än så, och då finns ju både ett forum för dem att åka i, och en bredare kundgrupp för SMC-sport att bygga sin verksamhet på.

Rätt eller fel? Time will tell..

Exakt. Beror ju lite på vad man vill åstakomma.

Jag kan ta mig själv som exempel. Jag kör enbart för mitt eget höga nöjes skull, har inga som helst tävlingsambitioner, kör hellre 3 sekunder långsammare per varv än att vurpa 10 gånger för att kapa den där halva sekunden. Banåkningen konkurrerar med andra intressen och jag har ingen lust att ligga skadad några månader på bekostnad av andra hobbys för att jag skulle testa att köra 3kmh fortare in i nån kurva. Därför kommer jag aldrig att bli riktigt snabb, och det är helt okej för min del. Men jag föredrar ändå att köra med folk som har iaf hygglig koll och någon sorts tempo.

SMC's arrangemang brukar hålla väldigt bra kvalitet, stabilt organiserat, kompetent "personal", så jag hoppas att det blir bra uppslutning på Steg 6-dagarna så att det i framtiden kan bli åtminstone 2 grupper, där en kanske är lite mer tävlingsinriktad för dem som vill det och en mer för oss som i dagsläget är förpassade till "vanliga" bandagar, på så sätt så kan vi alla köra på samma arrangemang och därmed sponsra varandra genom att alla fylla upp dagarna så att vi får köra billigare och på bättre dagar än vardagar men slipper "trafiksäkerhetsbiten".
 
Last edited:
Jaja 2hjul är asbra. LMS har egna juniorhojar till låns också och avsatta juniorträningar osv..

Men det RÄCKER inte för att fylla framtiden. Det finns säkert statistik på det, men jag kan gissa att det kanske krävs 10.000 intresserade som testar en sport för att hitta en RIKTIG talang som har det där lilla extra, en Zlatan eller Gunde.. Hur många år måste vi vänta på en stjärna då? ;)

Sen är det en utopi, men min poäng är att juniorverksamheten är alldeles för smal inom all motorsport.

Är inte det något klubbarna ska syssla med?
Brukar vara så inom annan idrott iaf.

Vad gäller SMC tycker jag det är synd att Ni inte satsar minst en dag och lägger 2 grupper(eller 3...)på en eller 2 helgdagar innan det är race på aktuell bana, det skulle garanterat gå att fylla!

Då finns det plats för de som vill köra fort och tävla och en chans för de nya att se att det är vanliga hojåkare de med utan att behöva stångas i samma grupp och få ekonomi i det.

Annars tycker jag Er satsning mera låter som en oförsäkrad bandag med dispens från svemo att köra på licensen..... inga krav på hojen, ingen satsning mot annat än den rena nöjeskörningen och när man blivit för snabb så "tack, men vi har ingen plats för dig längre, lycka till att hitta andra dagar att köra"

Visst ska det vara lätt att komma igång men det måste ju finnas en fortsättning med tycker jag om Ni nu ska gå under svemo-flagg, det går Fort neråt i tiderna i början men där blir man fast utan hjälp eller mycket bantid.
Är man då bland de snabbaste i gruppen men inte tycker man är snabb nog att gå vidare så kan det ta låång tid innan man tar nästa steg.

Det finns underlag för minst 2 grupper på helgdag om bara viljan finns att ha det är iaf. jag övertygad om.....
 
Är inte det något klubbarna ska syssla med?
Brukar vara så inom annan idrott iaf.

Klubbarna GÖR ju det, 2hjul GÖR det osv.. Men det RÄCKER inte.

Att slå ifrån sig med att "nån annan" ska fokusera duger inte. På samma sätt som att svensk racing överlag behöver rejäla lyft för att bli publikt och medialt så finns det inget organ (SMC, Svemo etc) som enskilt kan göra det genom lite annonsering eller några enstaka event. Det krävs ett samlat krafttag där förare, föräldrar, klubbar, huvudförbund etc GEMENSAMT börjar agera. De många små insatserna är så oerhört viktiga för att de centrala stora ska bära sig och ge vettiga resultat.

Det GÅR att vända trenden, men man får aldrig nåt gratis. Det gäller elit såväl som tillväxt och egna prestationer.
 
Klubbarna GÖR ju det, 2hjul GÖR det osv.. Men det RÄCKER inte.

Att slå ifrån sig med att "nån annan" ska fokusera duger inte. På samma sätt som att svensk racing överlag behöver rejäla lyft för att bli publikt och medialt så finns det inget organ (SMC, Svemo etc) som enskilt kan göra det genom lite annonsering eller några enstaka event. Det krävs ett samlat krafttag där förare, föräldrar, klubbar, huvudförbund etc GEMENSAMT börjar agera. De många små insatserna är så oerhört viktiga för att de centrala stora ska bära sig och ge vettiga resultat.

Det GÅR att vända trenden, men man får aldrig nåt gratis. Det gäller elit såväl som tillväxt och egna prestationer.

Helt klart så men borde inte detta komma inifrån klubben?

Om inte klubben startar en satsning vem ska då göra det?

Att sen hjälpa till efter förmåga är en annan sak men någon måste starta projektet och där kommer den lokala klubben in enligt mig.

Du har ju drivet att göra detta, samla styrkorna och jobba mot ett mål, jag har inte det men hjälper gärna till om jag ser att det finns en uppgift som passar mig, att driva passar Inte mig.
 
Exakt. Beror ju lite på vad man vill åstakomma.

Jag kan ta mig själv som exempel. Jag kör enbart för mitt eget höga nöjes skull, har inga som helst tävlingsambitioner, kör hellre 3 sekunder långsammare per varv än att vurpa 10 gånger för att kapa den där halva sekunden. Banåkningen konkurrerar med andra intressen och jag har ingen lust att ligga skadad några månader på bekostnad av andra hobbys för att jag skulle testa att köra 3kmh fortare in i nån kurva. Därför kommer jag aldrig att bli riktigt snabb, och det är helt okej för min del. Men jag föredrar ändå att köra med folk som har iaf hygglig koll och någon sorts tempo.

Så kör jag också!:hej

Jag har aldrig någonsin tagit en varvtid men hänger med utan problem i snabba gruppen med SMC.
Som 30-plussare vad gäller antal år i sadeln så jag kommer troligen aldrig att tävla, åtminstone på någon högre nivå, utan kör enbart för att det är kul.:banana

Motorcykeln är mitt största intresse :kär men banåkningen är det inte...
 
Problemet är att idag krävs det minst 24 år om man ny förare för att köra en normal 600 RR hoj i dom trafikförsäkrade grupperna. så det är ju inte bara barn/ungdomsidrott som måste hanteras utanför SMC.

Skall det vara så komplicerat, då har dom flesta tröttnat och satsat på något annat Det är få 20 åringar förunnat att råd med först ta mellanklasskörkort A2 vid 18 år och sedan ta tungt vid 20 år samt ha råd att äga en supersporthoj som är KORREKT försäkrad förutom att åka på SMC-kurser och bandagar.
 
Helt klart så men borde inte detta komma inifrån klubben?...
Huvudet på spiken, Henrik. Och klubben är...*trumvirvel*... medlemmarna själva, till syvende och sist! SMC Sport har hitintills varit en liten klubb men med möjlighet att marknadsföra sig via det ordinarie kursutbudet. Syftet med att bilda Sport var helt klart att erbjuda våra medlemmar och kursdeltagare en enklare väg in i rejsingvärlden, så är det nog och det är förmodligen ingen bra ide att rucka på den avsiktsförklaringen.

Men vilken ambitionsnivå ska man ha för de som vill satsa seriöst på sin rejsing? Och vilka ska driva en utvidgad elitsatsning? Kan man samarbeta med de etablerade klubbarna när leken övergår till allvar, var är förutsättningarna för föraren bäst?

Att medlemmar ska känna sig övergivna är det ingen som önskar, det kan jag lova Dig! Men jag tror personligen att frågan om coachning in till en ev elitsatsning är något som måste diskuteras, stötas och blötas inom klubben, med de resurser som står till buds och med den enskilde förarens bästa för ögonen. Jag är imponerad över den utveckling vi sett än så länge, med tanke på de få eldsjälar som drog igång detta. Nu kommer utvecklingen in i en annan fas, där arbetet och ansvaret förmodligen måste breddas och framtiden stakas ut. Beroende pä lokala förutsättningar kan säkert alternativa utvecklingsvägar dyka upp, men så länge tillströmningen till sporten med nya licenser fortsätter har vi ju trots allt angenäma bryderier, eller hur? :)

Så fortsätt bolla ideer och tankar, vi är många som följer utvecklingen med intresse :tummenupp
 
Last edited:
Huvudet på spiken, Henrik. Och klubben är...*trumvirvel*... medlemmarna själva, till syvende och sist! SMC Sport har hitintills varit en liten klubb men med möjlighet att marknadsföra sig via det ordinarie kursutbudet. Syftet med att bilda Sport var helt klart att erbjuda våra medlemmar och kursdeltagare en enklare väg in i rejsingvärlden, så är det nog och det är förmodligen ingen bra ide att rucka på den avsiktsförklaringen.

Men vilken ambitionsnivå ska man ha för de som vill satsa seriöst på sin rejsing? Och vilka ska driva en utvidgad elitsatsning? Kan man samarbeta med de etablerade klubbarna när leken övergår till allvar, var är förutsättningarna för föraren bäst?

Att medlemmar ska känna sig övergivna är det ingen som önskar, det kan jag lova Dig! Men jag tror personligen att frågan om coachning in till en ev elitsatsning är något som måste diskuteras, stötas och blötas inom klubben, med de resurser som står till buds och med den enskilde förarens bästa för ögonen. Jag är imponerad över den utveckling vi sett än så länge, med tanke på de få eldsjälar som drog igång detta. Nu kommer utvecklingen in i en annan fas, där arbetet och ansvaret förmodligen måste breddas och framtiden stakas ut. Beroende pä lokala förutsättningar kan säkert alternativa utvecklingsvägar dyka upp, men så länge tillströmningen till sporten med nya licenser fortsätter har vi ju trots allt angenäma bryderier, eller hur? :)

Så fortsätt bolla ideer och tankar, vi är många som följer utvecklingen med intresse :tummenupp

Jag talar inte om att ha en elitsatsning, endast en möjlighet för de som börjar bli snabbare att få en lättare väg framåt, vart dom sen vill ta det är ju helt upp till personen ifråga.

Alltså, fler grupper så snabbare Kan vara med och dela med sig av sina erfarenheter och även agera harar(frivilligt eller så hakar man bara på! ;) ), inte coachning mot sm-toppen.

Det är ett Stort steg från 1.15 på åsen till elit, finns massor att få hjälp med för att komma vidare som samtidigt kan vara jobbigt att ta sig förbi på egen hand, när vi börjar tala om låga 11:or och neråt så kan man börja tala om att det börjar gå fort men inte innan.

Som jag ser det så blir det en bandag av det med endast en grupp mot vad det skulle kunna bli med 2 grupper, de som bara vill köra funkar det ju för men temposkillnaderna gör det svårt att utvecklas vidare för den som nu vill det och är bland de snabbare, samtidigt är just bantid det mest utvecklande för tempot i synnerhet om man får lite hjälp.

Samtidigt så måste det ju bli ekonomi i det, 2 grupper kostar ju men Ni har en mycket bra fördel, helgdag!
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top