Bra investering att köpa en MV Agusta Tamburini?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Nu har jag inte råd, eller kommer att göra det nu men säg om man nu hade haft pengarna och gått sig och köpt en MV Agusta Tamburini. Finns en på mobile.de för 28 000 euro som gått cirka 700 mil. Säg att man köper en sådan och har den ett tag, går sånt skit upp i pris efter säg ett decennium eller något? Eller krävs det betydligt mer tid för den hojen ska upp i pris? 300 ex, om 10-15 år är det väl inte 300 ex kvar längre :rolleyes:

Och frågan är om man ska köra den hojen eller ska man bara ha den i vardagsrummet som prydnad haha :)

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...ORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1

Last edited:
Man ska väl aldrig säga aldrig det finns hojar som börjar kliva upp i pris som t.ex CBX1000, RC30 och GSXR750RR, RG/RD 500 mfl.

Risken med Augustan är att den är för udda fågel för den breda marknaden.

Jag tror inte alls på att köpa just hojar som "samlarobjekt". Marknaden är så otroligt svår att förutse. Jag sjäv tror inte du får igen pengarna inom en snar framtid.

Har själv en rätt så ovanlig hoj som jag förmodligen kommer att få svårt att sälja; en Yamaha GTS1000. Med navstyrning, vill dock passa på att uppmana alla här på sporthoj att vara nyfikna för radikala lösningar eftersom just hojar har mer eller mindre väldigt långsam utveckling vad gäller chassie och innovativa nya lösningar. Menar inte speciellt navstyrning men i allmänhet.

Finns vissa tecken som pekar mot att GTS 1000 modellen har börjat bli samlarobjekt i USA och England. Men hur värderar man vilka hojar som blir samlarobjekt? Och när har det hänt?

Bidrar med en film över Yamaha GTS1000 för de som är nyfikna:

[YOUTUBE-ID]IsbNfrFDSZE[/YOUTUBE-ID]

http://www.youtube.com/watch?v=IsbNfrFDSZE

Tänkte bara lägga till att tyvärr så brukar ju modeller som angivs som mycket speciella samlarobjekt när de säljs sällan bli det eftersom fler köpare av just den modellen tenderar till att vårda dem särskilt ömt såsom just samlarobjekt. Tyvärr blir ju då effekten kanske just den motsatta att de aldrig blir samlarobjekt.

Men jag är själv nyfiken, exakt vad gör en sak till ett samlarobjekt i slutändan?

Last edited:
J

Har själv en rätt så ovanlig hoj som jag förmodligen kommer att få svårt att sälja; en Yamaha GTS1000. Med navstyrning, vill dock passa på att uppmana alla här på sporthoj att vara nyfikna för radikala lösningar eftersom just hojar har mer eller mindre väldigt långsam utveckling vad gäller chassie och innovativa nya lösningar. Menar inte speciellt navstyrning men i allmänhet.

Finns vissa tecken som pekar mot att GTS 1000 modellen har börjat bli samlarobjekt i USA och England. Men hur värderar man vilka hojar som blir samlarobjekt? Och när har det hänt?

Efter ett tag går det inte att diskutera med en GTS-ägare. De hemfaller ovillkorligen åt sekterism, en introvert samling fanatiker som är sig själva nog för att de och enkom de, har sett ljuset. Av omtanke om ditt välbefinnande vill jag avråda dig från uttryck som svårsåld mm. De mässar på om omega, katalysator, historiens bästa insprut,(har aldrig gått att konstruera ett bättre varken förr eller senare), omåttliga packmöjligheter, det epokgörande bottenvridet och frånvaron av domnade fingrar. Ändå sitter det på 1800-talsmanér en underhållskrävande kedja och den enorma oljekonsumtionen är bara charmig. Ett deformerat 120/70 är precis lika bra som den tänkta dimensionen, hamendu. Det första som tar i vid kurvtagning torde vara de monstruösa packväskorna, som möjliggör för GTS-föraren att få med sig olja till nästan en hel europatripp!

...men jag gillar dom!

(Danska polisen föredrog tydligen dessa framför BMW, vettigt då).

Efter ett tag går det inte att diskutera med en GTS-ägare. De hemfaller ovillkorligen åt sekterism, en introvert samling fanatiker som är sig själva nog för att de och enkom de, har sett ljuset. Av omtanke om ditt välbefinnande vill jag avråda dig från uttryck som svårsåld mm. De mässar på om omega, katalysator, historiens bästa insprut,(har aldrig gått att konstruera ett bättre varken förr eller senare), omåttliga packmöjligheter, det epokgörande bottenvridet och frånvaron av domnade fingrar. Ändå sitter det på 1800-talsmanér en underhållskrävande kedja och den enorma oljekonsumtionen är bara charmig. Ett deformerat 120/70 är precis lika bra som den tänkta dimensionen, hamendu. Det första som tar i vid kurvtagning torde vara de monstruösa packväskorna, som möjliggör för GTS-föraren att få med sig olja till nästan en hel europatripp!

...men jag gillar dom!

(Danska polisen föredrog tydligen dessa framför BMW, vettigt då).

:-)

Jo jag håller med dig, är med i några sajter dedikerade åt denna hoj, men den är inte mer än udda och den är definitivt helt akterseglad av många nyare hojar. På i princip alla punkter är ju en yamaha FJR1300 totalt överlägsen.:)
Men den var definitivt väldigt speciell och är det än idag.

Det är bara det att jag gillar annorlunda lösningar, och skulle gärna se mer nya lösningar på moderna hojar. Framförallt så tror jag man skulle kunna hitta mycket bättre lösningar på framvagnen och drivlinan. Men hojåkare är oftast otroligt konservativa och hatar alla lösningar som inte har minst 40 år på nacken.:D

Tamburinin är iofs utgiven i begränsat antal och det är den vackraste seriproducerade hojjen :Bugar, i mina ögon, men jag tror det blir svårt att tjäna något på en sådan affär inom rimlig framtid.
Skulle själv gärna ha en Tamburini :) men inte som en investering. Denna hoj är allt för vacker för att stå i ett garage och samla damm.

Hade jag en Tamburini skulle jag använda den vid "finkörning" samt en och annan bandag i lugnare tempo.

MV Agustan är inte värdens bekvämaste hoj och den har sina brister men på en bana med torr asfalt är hon en underbar bekantskap.:tummenupp

/R

Köp den, kör den och njuuut... oavsett hur mycket pengar du får om 30år så tror jag du får bättre livskvalité NU än om du får några stålar på banken om väldigt många år... Ska du spekulera så är det väl bara köpa någon skabbig 3a i sthlms/gbg/malmös innerstad, gör den tipptopp och sälj den efter du bott där, i en renoveringslägenhet, i nått år... de är väl typ den snabbaste vägen till stålar i nuläget..

Hojen ska du definitivt köra!!

Köp den, kör den och njuuut... oavsett hur mycket pengar du får om 30år så tror jag du får bättre livskvalité NU än om du får några stålar på banken om väldigt många år... Ska du spekulera så är det väl bara köpa någon skabbig 3a i sthlms/gbg/malmös innerstad, gör den tipptopp och sälj den efter du bott där, i en renoveringslägenhet, i nått år... de är väl typ den snabbaste vägen till stålar i nuläget..

Hojen ska du definitivt köra!!

Synd att jag förmodligen kommer jobba som fastighetsmäklare till dess haha, får ju inte syssla med handel med bostäder då :)

Sen duger en vanlig F4 1000 S eller F4 1000 R, Tamburinin är inget annat än en samlarhoj föfan :)

Så om vi undantar de hojar som tillverkarna själva stämplat som samlarhojar, för dessa kommer aldrig bli det...

... vilken hojmodell under början på 2000 slutet på 1990talet kommer bli samlarobjekt?

Själv gissar jag faktiskt tidiga orörda yamaha R1 modeller alternativt Honda fireblade. Men just R1'an har ju blivit legendarisk och de flesta av de allra äldsta är sönderkörda och omkittade. En orörd lågmilare i mintkondition om 20 år gissar jag kan ge pengar.

Givetvis öppnar jag för att alla kommer att idiotförklara mig, men det kan vi lämna då även jag vet att jag saknar en del muttrar...

Så: vilken modell tror ni?

Jag har hojar stående på rad som jag trodde skulle bli "samlarhojar". De är de sämsta investeringar jag någonsin gjort, möjligen undantaget aktier i Autofill, så att köpa en MV och tro att du kan använda den för att sedan tjäna pengar på den kan du fet-glömma.
Det finns rent teoretiskt hojar som man skulle haft, tex Norton Commando 850-74 och Vincent 1000 men faktum är att skulle man använt dem så skulle det inte vara några goda investeringar det heller.

Byt forum om du vill tjäna pengar.

Jag läste i en bilblaska att just Ferrari Enzo är en superbilen med minst värdeminskning, de säljs numera för det tredubbla nypriset om den är i princip nyskick. Så hade man haft pengar och möjligheten att köpa en så slår en sån investering de flesta aktier och andra investeringsformer.
Men jag kan inte tänka mig att det är något liknande mönster bland hojar.

Tror klart att en MV i limiterad utgåva kan ge pengar om ett antal år (läs många).
RC30 i bra skick kostar ju runt 120-150k när man väl hittar dem, i alla fall i Sverige. Personligen så tror jag att om man ska investera i hojar så ska man göra som Toyman. Homologiserade (stavning?:va)tävlingshojar torde ge bra betalt.
Annars så är det ju redan gamla hojar med befintlig kultstatus som antagligen kan ge pengar om säg, 20 år. Problemet med dessa är att de redan nu är dyra i inköp alternativt renovering.
Blir alltid förvånad över folk som säljer hojar i mintcondition på blocket som inte vatt körda på 25-30 år. Gillar folk inte att köra eller vad är felet? Knappast så att Lars-Erik Gunnarsson, 63 från Hudiksvall tänkte för 28 år sen att han skulle se sin GS750 som en pensionsförsäkring.
Trots det så vill han ha obscena summor pengar för en hoj som man kan hitta 20 på ett dussin av i varierande skick. En hojs värde är subjektivt.
Det märker man ju när man är i antågande att köpa en begagnad hoj, varje gång!
Dyra hojar är väl alltid "svårsålda" just på grund av att de är just dyra. Detta oavsett om det är en HD från 28 eller en exklusiv Ducati.

Ska man köpa en hoj som investering så ska man köpa den splitter ny från handlare och inte köra en meter på 30 år typ. Men let´s face it, hur kul är det egentligen?

Att köpa en hoj är sällan en investering. Vill du investera så köp aktier eller placera i fonder.

Tror inte någon modern sporthoj kommer att få något direkt samlarvärde om 20-30 år. Det ska vara någon väldigt speciell maskin i sånna fall, typ Bimotas navstyrda modell och några andra. En MV har väl potential, men samtidigt så äger ju förmodligen redan en MV älskare med stor börs alla MV hojar värda att äga. Fordonssamlare av någorlunda rang är ett döende släkte och det kommer förmodligen inte dyka upp någon helt plötsligt om 20 år och säga "Jag vill ha din Tamburini!".

Personligen skulle jag inte klara av att inte köra en maskin jag köpt för nära 300 000kr på grund av att den tappar i värde vid eventuell försäljning om några decennier.

Nån modern hoj kanske kan bli kult (typ gamla GSX:en) men jag tror ingen kommer uppnå samma ikon status som t.ex. Honda CBX1000 då den mer eller mindre är den enda av sitt slag.

Hojar är byggda för att köras så köp den för din egen skull om du är intresserad. Skulle du då råka få ut mer pengar än vad du köpte i slutändan så får du väl se det som en bonus, men jag tror inte du kan se hojen som en investering. Den kommer att kosta pengar så länge som du äger den.

Som rallyfisken sa, vill du investera så köp en special racehoj. Gärna specialbygge av Moto Martin, Nico Bakker, Egli, Spondon eller nåt annat. Där kan du tjäna pengar. Det är hojar som bara blir färre och färre med åren.

Last edited:
Jag läste i en bilblaska att just Ferrari Enzo är en superbilen med minst värdeminskning, de säljs numera för det tredubbla nypriset om den är i princip nyskick. QUOTE]

Victor,
Jag hoppas och tror att det är lite annorlunda med hojar. Ferrari är ju synonymt med F1 som ju är betydligt mer kommersiellt än tex MotoGP.

Men, oavsett typ av hoj så är de, ännu så länge, betydligt mindre kukförlägare än superbilar även om det krävs lika mycket hår på bröstet för att framföra dem.
Och i någon mån så är det kukförlängarpotentialen som avgör priset, bra eller dåligt, men så uppfattar jag att det är.

Även om värdet ökat efter 10år, kommer troligast inflationen att äta upp en stor del av överskottet, räkna med 2% /år vilket är centralbankens mål (vilket de i och för sig aldrig lyckats hålla). Det är nog ingen bra investering ur penningsynpunkt, finns betydligt bättre saker att investera pengarna i för att göra vinst, dock så är tamburinin snyggare att ha i vardagsrummet än guldtackor eller till och ett gäng värdepapper :P

Jag är inte här för pengarnas skull, tvärtom - har lagt ner alla pengar på hoj jag någonsin haft under den korta tiden jag hunnit jobba :gnissla

Men liksom, att investera cash på hojar hade ju varit något riktigt intressant då man är gillar ju hojar såpass mycket. Hade inte haft något emot att ha Tamburinin hemma, hellre det än några aktier :)

Jag är inte här för pengarnas skull, tvärtom - har lagt ner alla pengar på hoj jag någonsin haft under den korta tiden jag hunnit jobba :gnissla

Men liksom, att investera cash på hojar hade ju varit något riktigt intressant då man är gillar ju hojar såpass mycket. Hade inte haft något emot att ha Tamburinin hemma, hellre det än några aktier :)

Räkna inte allting i pengar, räkna hellre livskvalité och glädjen du får ut av att ha den hemma.

Denna är inte värd många tusenlappar men ack så fin. Sen står homobrorsan mittemot(homologiserade varianten av den hojen)

http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=101581

Ska du köpa något... då ska du ju köpa en Buell :tummenupp

Tror faktiskt några av deras "hårdare" maskiner kommer gå upp i värde om ett tag.

Tycker inte guldtackor ska underskattas som vardagsrumspynt:fatta!
De ger faktiskt en fin lyster till rummet:D Har hela väggen full, jag lovar:banana

Nä, nu är man full igen och svamlar.:huvet

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...