Bra hårddiskkabinett för sata-diskar?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag har två externa hårddiskar med bilder, en master och en slav som funkar som backup-disk. Just nu sitter bägge i ett AC Ryan-chassi, som är rena skiten. Dyr skit dock :gnissla Så nu är jag på jakt efter ett nytt, eller helst två nya chassin, ett per disk. Men var hittar man bra (=billiga) hårddiskchassin som har kylning? Dom flesta verkar ju bara vara snygga å slimmade, men jag har ju mina diskar igång jämnt, och vill därför ha fläktar i chassit så att hårddiskarna överlever. Men det verkar vara svårt att få tag på, om man inte vill betala en förmögenhet :(
Så alla tips mottages tacksamt :)

2.5" eller 3.5" HD ????

Se till att som du säger köpa en MED fläkt, annars kommer du bli av med allt utan en varning, blev både jag och polaren.

Se också till att disken i INTE är en Maxtor disk. De är ökända för att bli varma och det är inte bra i en extern slimmad låda.

Se till att som du säger köpa en MED fläkt, annars kommer du bli av med allt utan en varning, blev både jag och polaren.

Se också till att disken i INTE är en Maxtor disk. De är ökända för att bli varma och det är inte bra i en extern slimmad låda.
Konstigt att det går att kränga så mycket skitlådor utan fläcktar :huvet Det är ju som att köpa en sporthoj utan kylsystem :brinnerup
Diskar hag jag redan, det är bara nya kabinett jag letar efter :)

hur gick det med det här då?

denna är utan fläkt, ska man skippa sånna?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=396657

tänkte köra två 1T diskar i (spinpoint) och spegla, borde man ha ett kabinett som klarar raid då?
eller är det inte det man har raid till?

Hyffsat trådlyft! ;-)

Ha dock i minne att raid1 dvs spegling huvudsakligen är till för "uptime" och att det inte är någon form av ersättning för backup. Vill du säkra datat, isf kör du sync/spegling/backup mellan två separata diskar.

...sa han som fick sina speglade diskar avlivade när nätaggregatet startade ett fyrverkeri i datorn. Själv kör jag numera bara raid-0 (tre separata arrayer dvs 6 diskar) för hastighetens skull och tar sen backup till extern disk + till en andra "backup" dator.

jag blev tyvärr inte så mkt visare av ditt svar.

är fläktlösa ett klart no no?

plastkabinett och köra dygnet runt är döden med 3.5. Aluchassi med lite lufthål utan fläkt funkar ok (icybox du länkar till ser ut att vara något sådant). Fläkt är oftast bättre men kan också låta lite mer...

2.5 är så strömsnåla att de knappt inte ger någon värme jämförelsevis att det kan mkt väl funka i en relativt tät plastlåda.

Förövrigt har jag teknikmagasinets motsvarighet till "kjell o co" länken ovan. Funkar klockrent, Tar både 2,5 / 3,5 sata och med adapter för ide (100:-) totalt 450:- om jag minns rätt.

Har självklart andra lådor också. Både bra ock dåliga. aldrig lyckats paja en seagate disk så håller mig till dem. Undvik fujitsu och hitachi/ibm. Haft flest haverier med sådana. Inte kört så mycket maxtor så kan inte tala ur egen erfarenhet där.

Last edited:

RAID1/Spegling klarar ett diskhaveri men inte användarfel så det ersätter därför inte backup, klantar du bort något själv eller om något blir korrupt så blir det ju det på båda diskarna samtidigt.

Fläktlöst är nog inte så bra i längden om man kör kontinuerligt men det är ju en kostnads/ljudfråga också. Jag kör bara fläktlösa kabinett men de flesta är inte igång hela tiden, de som är det är antingen långsamma 2.5" som knappt ger någon värme eller 3.5" som gör det men synkas regelbundet till en extra disk som bara är igång vid själva synken så det är inte så farligt om livedisken skulle dö någon gång.

Är man inte så känsligt på ljud och kan betala ett par hundra till så är ju detta ett alternativ: http://www.kjell.com/?item=68261&path=97000000,119000000,129500000,130500000

ok
så om jag kör med ett kabinett som klarar raid, med plats för två diskar och sköter min backup själv till ena disken, sen raidar den till den andra,
är jag då hyffsad säkrad?
eller är det bättre att ha två separata kabinett, får om strömagget säger poff så tar det med sig båda diskarna i ett dubbelkabinett?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park