Bra eller dåligt?

Bra eller dåligt att mördaren får sitta kvar?

• Antal röstningar
    0
korvgubbe skrev:
Men du verkar ju gilla att folk ska sitta inne på lösa grunder så varför rolleyes?
Varför ens bemöda dig att fråga detta när du redan vet allt?! :7peta

Och givetvis var Kuba-svensken helt laglydig, och har tidigare alldrig haft problem med rättsväsendet i andra länder! :tummenupp

Last edited:
Braxen skrev:
Varför ens bemöda dig att fråga detta när du redan vet allt?! :7peta

Och givetvis var Kuba-svensken helt laglydig, och har tidigare alldrig haft problem med rättsväsendet i andra länder! :tummenupp

Vet jag? Jag har fortfarande inte hör en åklagara läsa upp några anklagelser mot honom. Jag har heller inte hört att någon domstol haft för avsikt att pröva hans fall...... Jag har inte sett några bevis....

......men ändå tycker du att det är bättre att ta hem Annica än honom?
Den ena är överbevisad och har därefter erkänt medhjälp till polismord..

...den andre har vad vi vet bara varit på fel plats vid fel tidpunkt?!

Det vore rätt intressant om du kunde redogöra för hur du tänker för det du säger saknar all form av logik och känsla för lag och rätt...

Personligen tycker jag inte vi i Sverige ska lägga kraft och pengar för att få hit henne, hon var hemskt negativ till Sverige förut och har helt enkelt flyttat till USA och bidragit till polismord, vilket är en sak för dem att ta hand om inte vi.

Som sagt det enda som uprör mig i detta är att man kan ana att det går skattepengar till det här tramsandet med att skicka dit advokater och liknade och bjäbba.

Last edited:
Här kommer lite kuriosa om fallet, skrivet av Stefan Wahlberg.

Östberg inte alls oskyldigt dömd 2005-05-19

Vem är mördare och vem är inte mördare? Frågan kan verka märklig men svaret är långt ifrån självklart. ?Den som med råd eller dåd? främjar ett brott, till exempel ett mord, kan nämligen också dömas till livstids fängelse enligt svensk lag. I själva verket räcker det med en ganska låg grad av mentalt inflytande eller ?solidarisering? för att det ska vara straffbart. Samma sak gäller i USA.

Om två veckor ska fallet Annika Östberg tas upp av den kaliforniska kriminalvårdsnämnden för femte gången. Annika är dömd till livstids fängelse för två mord och vill avtjäna resten av sitt straff i Sverige. Jag har följt hennes fall, läst den amerikanska domen och för min del så är hon välkommen hem till Sverige efter 24 år i amerikanskt fängelse. Däremot är jag trött på alla påståenden om att hon skulle vara ?oskyldigt dömd för brott som hennes pojkvän begick?.

Enligt åklagarens plädering handlade det i själva verket om ?ett samspel där pojkvännen inte vara någonting annat än Annikas marionett?. Alltså: Den 30 april 1981 ger sig Annika och pojkvännen Bob ut på en brottsturné i Kalifornien. De behöver pengar och har tillsammans köpt ett skarpladdat vapen som de har med sig. Fullproppade med alkohol, heroin och valium genomlever de nu två dygn som Annika senare ska beskriva som ?en grav psykos på gränsen till sammanbrott? ? en mardröm för alla som kommer i deras väg och i spåren följer bara ond, bråd död.

Paret börjar med att råna en krögare. Annika hetsar offret och hotar honom genom att bland annat säga: ?Ge upp nu, annars kommer den här mannen att skjuta dig!? Strax därpå är krögaren mördad ? skjuten till döds av Bob. Paret flyr och i de kaliforniska skogarna får de punktering på sin bil. En polis stannar för att hjälpa dem. Han har ingen aning om att de är efterlysta men i sin påtända hispighet tror Annika och Bob att de håller på att åka fast. I förhör ska Annika senare berätta: ?Vi hade inte råd att låta snuten kolla bilen eftersom den var köpt med en svart check. Om han gjorde fel rörelse vid fel tidpunkt så skulle vi satsa allt på att slippa åka in på kåken.?

Annika distraherar polisen genom att rota i sin väska efter ett körkort som hon vet att hon inte har och i nästa stund skjuter Bob polisen i ryggen med tre skott. Annika ger Bob order om att gömma den döda kroppen i ett dike och flykten fortsätter i polisbilen. Efter en stund prejas de av ett polisuppbåd. En häftig skottlossning utbryter och Annika hjälper Bob att ladda om ett av vapnen innan de tvingas att ge upp.

Bob tar livet av sig i sin cell och Annika döms till livstids fängelse ? helt enligt den lag som hon visste gäller i Kalifornien och inte helt olikt det svenska fallet med polismorden i Malexander. Där dömdes alla tre gärningsmän till livstids fängelse trots att det aldrig blev klarlagt vem som egentligen hade skjutit ihjäl poliserna.

Källa: Metro.se

korvgubbe skrev:
Vet jag? Jag har fortfarande inte hör en åklagara läsa upp några anklagelser mot honom. Jag har heller inte hört att någon domstol haft för avsikt att pröva hans fall...... Jag har inte sett några bevis....

......men ändå tycker du att det är bättre att ta hem Annica än honom?
Den ena är överbevisad och har därefter erkänt medhjälp till polismord..

...den andre har vad vi vet bara varit på fel plats vid fel tidpunkt?!

Det vore rätt intressant om du kunde redogöra för hur du tänker för det du säger saknar all form av logik och känsla för lag och rätt...
Fel plats vid fel tidpunkt, skitsnack. Joy Rahman var däremot en sådan, fast han hade ju bara uppenbart fel bil, och inte klädd i klänning i anslutning med stridande talibaner!
Dessutom hade han bara avtjänat en tredjedel av sitt fängelsestraff på 3,5år, så hans vistelse på Kuba kan ses som resterande fängeslevistelse!

Givetvis saknar jag mycket form av logik och känsla för lag och rätt, annars skulle jag ju skilja mig från de flesta i världen. Och dessutom så kan man ju inte påstå att hans känsla för lag och rätt ledde honom rätt genom livet!

Edit: Han satt häktad i 1år, och frigavs sedan för dom kunde inte bevisa att han kände till pengarna som hans vän tydligen hade skaffat på något skumt sätt.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,506047,00.html

Last edited:
Braxen skrev:
Fel plats vid fel tidpunkt, skitsnack.

Men då måste man ju antingen åtala pesonen om det nu är uppenbart att han är skyldig till nå, eller släppa personen om man inte har grunder att döma honom. Inte bara bura in och inte tala om varför.

juha01 skrev:
Men då måste man ju antingen åtala pesonen om det nu är uppenbart att han är skyldig till nå, eller släppa personen om man inte har grunder att döma honom. Inte bara bura in och inte tala om varför.

Bura in den där farsan i stället, det verkar vara en riktig talibanfantast.

Braxen skrev:
Edit: Han satt häktad i 1år, och frigavs sedan för dom kunde inte bevisa att han kände till pengarna som hans vän tydligen hade skaffat på något skumt sätt.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,506047,00.html

Så att han varit misstänkt för ett annat brott i ett annat land gör det honom rättslös helt plötsligt?

Du är ju så långt ute och cyklar att jag sällan sett på maken.. Dte kan mycket väl vara så att han är en riktigt BinLaden-fantast men så länge man inte ens förmår sig att anklaga honom för något så ska man heller inte hålla honom fängslad... sen kan han rida på kameler med kalashnikov dagarna i ände om han så vill....

I en rättstat fungerer det väldigt enkelt:
- Väck åtal
- Formulera din anklagelser och försök därefter bevisa och tala för din sak
- Låt en domstol avgöra
- Skyldiga straffas, resten släpps fria..

VÄLDIGT ENKELT....

Tydligen tycker du att vi ska åsidosätta så simpla regler....

Vad vet du om Kubasvensken som hela den Amerikanska underättelsetjänsten inte lyckades ta reda på? De hade ju inte ens tillräckligt kött på benen för att väcka åtal?!

Last edited:
Är det förbjudet att vara Taliban eller anhängare till dem?? Eller för den delen att "se fanatisk ut"? Finns det i så fall andra sätt man inte får se ut?

Poacher skrev:
...ser fanatisk ut.

Ah.. just ja... Mäniskor som inte passar in i vår svenska mall borde fan sitta inne!

Hungerstrejka bara för att sonen fängslas utan rättegång! Hur korkad får man bli? :kocko

..och vad hade han på sig?! Gamla sänglakan!

:rolleyes:

Nej låt henne sitta.

Kan man ana en slags medkänsla i svensk media när de skriver och rapporterar om henne? Det är väl fan inte synd om henne?

Gustav1 skrev:
Kan man ana en slags medkänsla i svensk media när de skriver och rapporterar om henne? Det är väl fan inte synd om henne?

Skoja inte.. finns en lång rad "support-grupper" på nätet.. De flesta verkar tro att hon är någon form av oskyldigt offer som blivit "råkat" bli åskådare till sin pojkväns framfart...
Jag tycker Amerikanska domstolar ska få göra sitt jobb.

korvgubbe skrev:
Ah.. just ja... Mäniskor som inte passar in i vår svenska mall borde fan sitta inne!

Hungerstrejka bara för att sonen fängslas utan rättegång! Hur korkad får man bli? :kocko

..och vad hade han på sig?! Gamla sänglakan!

:rolleyes:
Glöm inte skyltarna om hur dåligt Sverige var, så bilden är komplett.
Allvarligt talat tror jag han hade stor del i att sonen befann sig i Afghanistan.

Poacher skrev:
Glöm inte skyltarna om hur dåligt Sverige var, så bilden är komplett.
Allvarligt talat tror jag han hade stor del i att sonen befann sig i Afghanistan.

Ja, det kan vara så att sonen på pappas order begett sig dit för att bli fullfjädrat terrorist.. Kanske hade pappan tänkt hungerstrejka på sergel för att få en massa folk omkring sig som han sedan kunde spränga i ett självmordsdåd men tyvär klickade tändhatten...

Vi kan bara spekulera..

...och då återstår faktum.. INGA bevis. INGA anklagelser. INGEN rättegång.. ...och då ska man fan inte sitta inlåst heller..
Så tar vi Annika som Braxen tydligen tycker kan få komma hem:

Anklagelser. En rättegång där anklagelserna dessutom bevisas. Ett erkännande från den anklagade..... Dessutom en domstol som avgör om Annika ska få skaka galler...

Jag är fortfarande rasande nyfiken på hur Braxen kan få ihop det hella ens i hans mest neurotiska och bittra stunder av islamhat...

Nej, de kan säkert inte i nuläget få fram tillräkligt med bevis för att fälla honom, det är ju uppenbart, men för det säger inget att han är oskylldig, men som du säger det kan vi tills vidare bara TRO.

OBS jag personligen TROR att där har försegått nåt skumt helt enkelt, det luktar död hund om det hela.

Poacher skrev:
Nej, de kan säkert inte i nuläget få fram tillräkligt med bevis för att fälla honom, det är ju uppenbart, men för det säger inget att han är oskylldig, men som du säger det kan vi tills vidare bara TRO.

OBS jag personligen TROR att där har försegått nåt skumt helt enkelt, det luktar död hund om det hela.

INgen ska behöva skaka galler för att någon annan bara tror något.. svårare än så är det inte...

Sen kan vi tro att Gezali eller vad han heter är Bin Ladens runkande högra hand om vi så vill...

jag tror att Braxen är smygislamist.. Tycker han borde skaka galler.. Han verkar skum! Det borde räcka!

jag måste kommentera en sak som egentligen inte har med det här att göra men jag blir så jävla förbannad på den här inställningen, som så fruktansvärt många verkar ha, att det är typ tusen gånger värre att mörda en polis än att mörda en vanlig svensson. jag gick runt och var förbannad hela tiden då dom där rånarna hade skjutit snutar. det var typ en miljon artiklar om det i tidningar och det skulle hållas tyst minut i hela sverige osv. helt makalöst. som om dom skulle vara några jävla hjältar. ska man hålla tyst minut för dom så ska man göra det för alla andra som blir mördade också.
AAAAAAAAARRRRRRRRRRGGGGGGGGGG :mad:

bmwjohan skrev:
helt makalöst. som om dom skulle vara några jävla hjältar. :

Vanliga Svenssons hade inte varit beredda att utsätta sig själva för Malexanderrånarnas kulor.. Vanliga Svenssons hade inte gett sig på Annika och hennes skyhöga pojkvän..

...Kanske är det så att det blir mer rabalder eftersom poliser utsätter sig själva för fara för att skydda OSS...
De riskerar sitt eget liv för att skydda VÅRA liv och vårat leverne.
Kanske därför som folk reagerar när de skadas eller dödas...

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back