Bra eller dåligt?

Bra eller dåligt att mördaren får sitta kvar?

• Antal röstningar
    0
Jag får inte ihop röstresultatet och kommentarerna i tråden, varför skriver ingen av de som tycker att hon ska få komma hem.
Själv höll jag på att spy på svt:s rapportering igår. Den där fula reportern med pipskägg:

"I USA ser man tydligen ingen skillnad på mord och medhjälp till mord"

Precis som flera påpekat redan: Malexander. Jackie har ju erkänt, varför ska de andra skaka galler då?

Dessutom sitter (eller satt) det en man i fängelse i USA för ett brott som bestod utav att han stämde träff med en påstådd 14-åring för sexuell kontakt (som visade sig vara en förklädd FBI-kvinna).

Jag bryr mig inte så mycket om honom, men det polisen gjorde i USA mot honom är olagligt i Sverige och det han gjorde (försökte) är inte olagligt i Sverige så om Bodström vill diskutera märkligheter i amerikansk lagstiftning framöver så kunde han göra det med utgångspunkt i det fallet.

Personligen skulle jag inte börja tjura direkt om man bedrev mer fångutväxling, det skulle vi tjäna otroligt mycket på i sverige då jag utgår ifrån att vi har fler utlänningar i svenska fängelser än svenskar i utländska.

Jag blir lite fundersam "hon är ju dömd i domstol". Alltså, i en amerikansk domstol. Hur jävla naiva är folk i det här landet, liksom som om det skulle finnas någon rättsäkerhet där... :dummer

Ok, eftersom någon måste står för det så ser jag inget fel i att hon skall få komma hem. Trots allt är det en internationellt erkänd rättighet att, under vissa förutsättningar, få avtjäna sitt straff i det land där man är medborgare. Jag har inget problem med det.
Jag tror heller inte att mitt liv skulle bli så otroligt mycket sämre om det skedde och, hemska tanke, jag tillhör dem som tycker att man bör kunna förlåta. Jag ser det t.o.m. som en mänsklig dygd.
Dessutom undrar jag om man inte har ett relativt sorgligt liv om man som anhörig inte har kommit över detta efter 25 år...

Jo men varför sätter du dig över de anhöriga och menar en det ena och än det andra?
Har du fått farsan skjuten av galna knarkare eller?

Svårt sånt där, att sitta och tro sig veta saker på andra sidan Atlanten, 24 år är en lång tid ja, men det är så deras straffsystem är uppbyggda där och hon lever i det systemet.

Och ja hon har erkänt, för hon trodde hon skulle få sitta i 12 år, men nu passar inte galoscherna längre.

Last edited:
Scilla skrev:
Jag blir lite fundersam "hon är ju dömd i domstol". Alltså, i en amerikansk domstol. Hur jävla naiva är folk i det här landet, liksom som om det skulle finnas någon rättsäkerhet där... :dummer

Jag tror nog det vore bra om du förklarade lite hur du kunde snubbla så när du tänkte?
....På vad baserar du att de helt saknar rättsäkerhet?

bonny skrev:
Dessutom undrar jag om man inte har ett relativt sorgligt liv om man som anhörig inte har kommit över detta efter 25 år...

Hade någon skjutit min farsa när jag var barn hade jag nog fortfarande sörjt varje gång jag önskat att han varit med. önskat att han var med på min examen, min student.. Att han fick se mitt första hus och träffa min flickvän...

Finns situationer så gott som varje dag då jag tänker på honom... Hade han inte levt nu hade jag nog inte tänkt mindre....

Finns nog en del personer här på SH som förlorat föräldrar i t.ex. Cancer som kan förklara hur sorgen lever kvar...

Poacher skrev:
Jo men varför sätter du dig över de anhöriga och menar en det ena och än det andra?
Har du fått farsan skjuten av galna knarkare eller?

Svårt sånt där, att sitta och tro sig veta saker på andra sidan Atlanten, 24 år är en lång tid ja, men det är så deras straffsystem är uppbyggda där och hon lever i det systemet.

Och ja hon har erkänt, för hon trodde hon skulle få sitta i 12 år, men nu passar inte galoscherna längre.
Att sätta sig över andra personers tankar och existens är väl inget unikt här??? Den generella hållningen här är ju att jag har rätt och alla som inte är lika mig saknar värde.
Dessutom skriver jag väl att det bör vara ett sorgligt liv? Man menar inom psykologin att en sorgeprocess som inte är avklarad inom ett år är avvikande. Det betyder inte att man skall glömma bort eller inte saknar den som man har förlorat det handlar om förnågan att gå vidare i livet. Faktum är att alla männsikor upplever förluster men det är inte alla som låter det styra resten av sitt liv. Se det så här: Hur tror du livet är om man är aktivt hatisk i 25 år och låter detta grymma minne vara det som styr ens liv? Jag tror inte att det är ett gott fundament för att bra liv.

bonny skrev:
Att sätta sig över andra personers tankar och existens är väl inget unikt här??? Den generella hållningen här är ju att jag har rätt och alla som inte är lika mig saknar värde.
Hur tror du livet är om man är aktivt hatisk i 25 år och låter detta grymma minne vara det som styr ens liv? Jag tror inte att det är ett gott fundament för att bra liv.
Jag tror ingenting, jag antar att det är mycket svårt att förlåta en mördare, de menar ju att hon var drivande till morden och inte den stackars flickan som bara råkade blandas in som hon själv menar.

Du får självklart ha motsatt åsikt annars blir det ju inget att diskutera, folk är lama nog på forum som det är.

Chris Ash skrev:
Sveriges livstidsstraff är livstid och inget annat. Det finns de som suttit runt 25 år och de där tre snubbarna kommer att sälla sig till den skaran. Vad jag vet har vi i princip slutat benåda livstidsdömda.

That's new for me! Good News!

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back