Bra / Dåliga verktyg

Kass rondell!

Testade på skoj en billig rondell från Jula ...en Meec 710w 139:- den fjuttade eld efter ca 1 sekund /krona som den kostade:yoparty :yoparty Köpte sedan en toppmodell ur Makitas sortiment ,nu vet man :tummenupp

Billiga skräpverktyg köper man med fördel hos Rusta.
Vinkelslipen jag köpte där för 69 SEK gick också bara 1 sekund. Tyvärr fick jag inte
nöjet att se den brinna upp. Däremot vek sig nyckeln som man spänner fast
slipskivorna med första gången jag använde den.

En kul sak med Rusta är att dom inte ser det minsta förvånade ut när man kommer
tillbaka efter en halvtimme för att byta hälften av grejerna man köpt.

Samma gäller det personalen på jula, de ville inte ens se kvittot :D
Undra hur fan det "går ihop" att tillverka sånna skitverktyg :va

Antagligen är det några barnslavarbetare i något u-land som sitter och
skruvar ihop dom för 5 kronor om dagen. Det sägs att slaveriet ska vara
avskaffat, men det är det ju inte. Det fiffiga är att vi slipper se slavarna
som arbetar åt oss eftersom dom finns på andra sidan jorden. Annars
hade man ju kunnat få dåligt samvete.

Dom får 5 kronor i veckan. 5 kronor om dagen går till de kvalificerade arbetarna som skruvar ihop kvalitetsverktygen...

Glömde ju tipset... Testlampa. Helst lyxvarianten i metall. Får plats i verktygsväskan och funkar till grundläggande elfelsökning på belysning och liknande system. Varning dock, om nån har en sån härna modern cykel med elektroniska styrenheter: använd inte testlampa för att kolla in- eller utgångar på den. Strömmen som lampan drar KAN, om man har otur, knäcka styrenheten. Styrenheter kollas med multimeter/voltmeter med hög inre resistans.
Vid kortslutning nånstans däremot så gäller testlampan igen. Ersätt säkringen som smäller med testlampan. Så länge den lyser finns kortslutningen kvar, koppla bort kablar/delsystem tills den slocknar. Då är felet inringat, dvs leta i riktning från batteriet mot "slutförbrukaren".

//Cuba

Jag har köpt en pytte-multimeter på ...ehh... Jula :rolleyes: ... för
...ehh... 69 spänn :rolleyes: ... som jag får plats med under sadeln.

Perfekt! Kommer du långt med! Det som kan (egen erfarenhet) vara tveksamt är att t.ex justera in laddningsspänning ("fladder på mätaren") eller signalspänningar, men för vanlig hederlig felsökning på en parkeringsficka i hällregn funkar det utmärkt. En enorm fördel jämfört med en 10.000-kronors Fluke är att du alltid har den med dig. Blir den stulen eller överkörd är det ju relativt enkelt att hantera förlusten rent mentalt!

//Cuba

Man måste ju ha en liten,liten hammare & en vanlig hammare & en skitstor slägga........ Den lilla har man till att knacka lite försiktigt på saker som man inte vill ta sönder, den vanliga tar man till när man märker att det inte hjälpte att knacka med den lilla hammaren... Släggan tar man till när man blivit förbannad på att det inte hjälpte att knacka lite mer & slår sönder allt i småbitar innan man går & beställer hem nya delar........

Roligaste med Rustaverktyg är namnet.
Lite vilseledande att döpa märket till "Bruksbo professional of Sweden" när de tillverkas i Taiwan....
Men å andra sidan stod det "made in USA" på en liten skylt på Mc Cullock (stavning?) motorsågar.
Sågen var gjord i Korea.
Skylten i USA!

Testade på skoj en billig rondell från Jula ...en Meec 710w 139:- den fjuttade eld efter ca 1 sekund /krona som den kostade:yoparty :yoparty

Jag har en sådan som jag har använt till ganska mycket grejer. Den vibrerar en hel del och för ett jäkla oväsen men man får nog säga att den gör sitt jobb ändå. :tummenupp

Finns ju dom här trissorna med en hundracka som loggo.
Kommer inte ihåg vad dom heter, men kanon att ta bort färg och rost med!
Ser ut som stålull, någon som fattar?
Förresten, färgborttagning: Någon som vet något bra medel för stt tvätta bort färg/lack?
Brukar använda bromsvätska alternativt kaustiksoda.
Inte imponerad av "Stripper" eller "Gasketremover" som den nya sämre varianten heter.
Undermedel, någon?

Är det liknade 3M's Scotch-Brite du menar?

Skulle hjälpa min systerson med 125an.
Behövde en rejäl borrmaskin.
Frågade om jag skulle ta med min, eller om han skulle passa på att köpa en egen.
Han skaffade en egen.
Köpte på "Jula".
850 watt, två växlar, snabbchuck plus ledad axel och stativ för långt under tusenlappen!
Funkar (än så länge) skitbra!
Blev rent avundsjuk...

Har haft tillfälle att köpa gammal Kempi MIGsvets som jag lånat några gånger.
Tvekat eftersom jag inte tyckt om den.
Visade sig att det satt 1mm tråd i den.
Bytte till 0,8.
Mycket bättre!
Fick tips om 0,6 tråd till tunnplåt (går även svetsa tjockt).
Ännu bättre!
Stod innan i valet och kvalet mellan MIG och TIG.
Blev MIG med 0,6 tråd plus aluminium tråd (hittade inte mindre än 0,8).
Funkar utmärkt!

Tjena! Funker det bra att svetsa alu med MIG? Har för mig att det var ganska svårt.
Per

Tycker det går ganska lätt.
Rent och förberett, så att man kan göra klart i en omgång.
Det går FORT när man MIGar alu!

Bauhaus hylsnyckelsats?

Är det någon som har erfarenhet av kvaliteten på den "största" satsen de har. Jag tänker på deras dyrare produktlinje, de verkar ha en lite billigare linje också.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing