Bra / Dåliga verktyg

tips är att inte sätta på korken på flaskan, då funkar det bättre
Sant.
Men.
Hur kommer det sig att det härdar vid avsaknad av luft?
Har aldrig fattat det där.

Dock är stiftet överlägset som förpackning, ur konsumentsynpunkt.
Ur tillverkasrsynpunkt är flaskan outstanding.
Oavsett om man häller ut det på golvet eller låter det torka ihop, så har jag aldrig lyckats använda upp en hel flaska.

Satan vad denna tråden blev dyr.... Tur det är jul snart så man kanske kan beta av lite på inköpslistan.

Någon som vet var man får tag på kompprovare, leak down testare och liknande föremål. Har ni tips på något ni vet funkar bra. Vill inte ha några billiga skitgrejer, men behöver inte de dyraste delux varianterna heller.

Alla Kamasa verktyg är bässt, livstids garanti om du mot förmodan skulle ha sönder något.

WD40 världens bästa medel att ta bort limm med.
Älskar min lilla Knipex polygrip, univeralverktyg utan dess like.
Millwaukee skruvdragare och Atlas Copco luftborrmaskin, dessa är mina bästa vänner.

100mm långa 1/2 eller 3/8 insexhylsor, till grenrörsbultarna på gixxrar. Du kommer in rakt i bultskallen, trots att det är trångt runt rören, och slipper dra den rund. Finns bl.a på Würth.

Någon som vet vart det finns Bahco återförsäljare i stockholm hläst på den södra sidan.

Behöver 2 stycken 1/2 hylsor stlrk 22 och 26.

Väldigt tacksam för svar:)

Ahlsell årstafältet, Mekonomen Skärholmen Haninge Segeltorp Södertälje.
Men varför handlar du inte på Biltema?

Glöm Ahlsell, igen kontanthandling bara för folk med kundnummer.

Last edited:
Teng tools platsar inte i "bästare" facket enl mig,deras prylar är för dyra för kvaliten som dom levererar.

Min hemmasnickrade teori är att dom misslyckat med härdningen i många av sina grejer,detta baserat på div reklamationer.
Tro det?
Min Teng tools sats är dock gammal.
Kanske var bättre kvalitet förr?
Men bitssatserna med en liten spärrnyckel är fortfarande "tha shit".
FB12252.JPG

Last edited:
Tro det?
Min Teng tools sats är dock gammal.
Kanske var bättre kvalitet förr?
Men bitssatserna med en liten spärrnyckel är fortfarande "tha shit".

Spärr och hylsorna är inga problem med,men tänger och skruvmejslar är tvivelaktiga.

Om man sen får välja mellan andra mer välkända märken och Teng tools (då dom ligger hyfsat lika i pris) så väljer jag gärna något annat.

Om man skall jämföra lite äpplen/päron så har jag haft mindre problem med mina Biltema grejer än Teng tools prylar.

Spärr och hylsorna är inga problem med,men tänger och skruvmejslar är tvivelaktiga.

Om man sen får välja mellan andra mer välkända märken och Teng tools (då dom ligger hyfsat lika i pris) så väljer jag gärna något annat.

Om man skall jämföra lite äpplen/päron så har jag haft mindre problem med mina Biltema grejer än Teng tools prylar.
Nu när du säger (skriver!) det, så har jag haft mejslarna.
Överhärdade.
Sprack.
Använder bachos nu.

Tips:
Köp inte billiga skruvmejslar/tänger/insexnycklar/bits/borr.
Man blir bara förbannad när de ryker sönder och tar med sig skruven i eländet.

Börjar skruvmejslarna bli slitna - Släng skiten.
Håll mejslar och nycklar rena. Olja förbättrar inte greppet direkt.

Sitter det fast så att det är tveksamt om det lossnar med nya, rena kvalitetsmejseln?
Doppa änden i ventilpasta eller det dyra (men bättre) specialmedlet.

skruvdragare med slagfunktion.. prova en när de va visning på jobbet.
skruvar skruvar som är i princip runda.. helt sjukt.. man behövde inte ens ta i, stog med raka armar o skruvade= ingen kraft nedåt :tummenupp

Ozeo:

"Slag-skruvdragare" är det du tänker på va? Jag har en Makita som jag använder, grymt bra. Drar gängpaj på m8 rätt fort om man är oförsiktig. =)

70260.jpg

Finns en från "Serva" som kostar drygt 1k. Väl investerat.

Ahlsell årstafältet, Mekonomen Skärholmen Haninge Segeltorp Södertälje.
Men varför handlar du inte på Biltema?

Glöm Ahlsell, igen kontanthandling bara för folk med kundnummer.

Va på mekenomen igår, dem sa att dem inte kunde ta hem 26.:va sen har dem inte bahco heller.

Har biltema bra hylsor? för så länge jag kört med bahco har inte en enda skruv gått runt om man jämför med för när man körde med "No name" saker.

Tack iaf:tummenupp

Va på mekenomen igår, dem sa att dem inte kunde ta hem 26.:va sen har dem inte bahco heller.

Har biltema bra hylsor? för så länge jag kört med bahco har inte en enda skruv gått runt om man jämför med för när man körde med "No name" saker.

Tack iaf:tummenupp

Det är ALLTID bättre med kvalité men vet du att du inte kommer använda verktyget mer än 2-3 ggr per år så är det inte värt pengarna att köpa t.ex. bacho! Enda undantaget är om du ska dra åt/lossa utav h-vete då är kvalitetsgrejer det enda som håller/inte gör bulten rund!

Stora hylsor som inte är inom det "normala" finns oftast bara i bra kvalitets grejer!

Last edited:
Ozeo:

"Slag-skruvdragare" är det du tänker på va? Jag har en Makita som jag använder, grymt bra. Drar gängpaj på m8 rätt fort om man är oförsiktig. =)

70260.jpg

Finns en från "Serva" som kostar drygt 1k. Väl investerat.

japp, och med dessa nyare batterier klarar dom mycket fast dom e så liten. den jag kika på hade en liten lampa längst fram oså.

Det är ALLTID bättre med kvalité men vet du att du inte kommer använda verktyget mer än 2-3 ggr per år så är det inte värt pengarna att köpa t.ex. bacho! Enda undantaget är om du ska dra åt/lossa utav h-vete då är kvalitetsgrejer det enda som håller/inte gör bulten rund!

Stora hylsor som inte är inom det "normala" finns oftast bara i bra kvalitets grejer!

Biltemas hylsor är helt OK.
Andra lågprishylsor är ofta sprickbenägna eller klumpiga.

Verktyg har jag redan kör enbart med bahco dock så hade jag inte 22mm och 26mm hylsor, då bulten muttrana till fram/bakhjul är 22 respektive 26.

Har redan kollat upp artikelnummer för hylsorna så det enda som behövs är en återförsäljare.

Men ska kolla på biltema imorron.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör