Bra / Dåliga verktyg

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
På jakt efter en låda med bra verktyg, är trött på att ha en samling av nya gamla, bra - dåliga. Så nu blire till att köpa något nytt..

Har hört bra om biltemas stora sats, med 10 års garanti
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=998&iItemId=80020

Var även på verktygsboden häromdagen där dom har detta setet (bahco)
http://www.verktygsboden.se/V06/shop/details.asp?id=11054&Hkat=

Vad tycker ni?

Jag har Biltema 150-delars och den är bra men lådan är usel, allting i locket sitter för hårt fast. Jag skulle ha lagt på för att få Bahco-lådan, även om det är färre delar så är det nog toppkvalitet på allt och det går alltid att komplettera med enstaka prylar man saknar.


Jag undrar om någon använder Bahcos elektroniska momentnycklar hemma eller på jobbet? Är de värda 5000 kr? Är de exakta inom hela området, jag är intresserad av en på 7-135 Nm och speciellt det lägre området kommer jag att dra mycket i, kan man lita på den då eller ska man ha en till nyckel för 3-30 Nm? Lite svettigt när de är så dyra.
 
Last edited:

_anders

MXMAN
Gick med
21 Jan 2004
Ort
Kungälv
Hoj
FZR 600R
Någon som kan rekomendera en bra affär att köpa en kompressor i?
Skall vara lite mer kvalité än biltema/clasolsson mm?
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Någon som kan rekomendera en bra affär att köpa en kompressor i?
Skall vara lite mer kvalité än biltema/clasolsson mm?

Se att du bor i Kungälv, prata med www.fini.se - Kjell.
De finns i Kungälv, Rollsbo industri område, han kan kompressorer. Här kan du välja mellan enklare och proffsigare produkter
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
En grej som har varit räddaren i nöden några ggr är ett borrstativ till en handborrmaskin. Går att använda till lite allt möjligt. Funkar tex klockrent att trycka ner däcket från fälgen när man ska kränga av däck.

307065_X_2006-07-04_142941_795.jpg
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vet någon var jag kan få tag på en liten smidig skruvmejsel med vinkelväxel på, för att skruva runt hörn så att säga? Behöver den främst för att kunna komma åt blandskruvarna med förgasarna monterade på hojen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Haha, hade ingen aning om att det fanns specialverktyg just för ändamålet. :tummenupp Den var väl tyvärr lite för dyr, och riktigt så slimmad behöver den nog faktiskt inte vara för att jag ska komma åt på R1:an.

"Teng-tools" bits-sats med ett smidigt litet spärrskaft är underbar när det är trångt.
Köpte en för 160spänn på Luna (eller vad fan det heter nu för tiden) trots att jag redan hade en...
Spärrskaftet bygger ingenting på höjden. Spärr mekanismen är liten och smidig men tålig.
Det jag saknar är en fast bitshållare i andra änden (om ni sett skaftet förstår ni vad jag menar) för ännu smidigare åtkomst.
Nu är det en 7 eller 8 mm nyckel där.
 

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
På några ställen i denna fantastiskt intressanta tråd sågas 5-56 rakt av. Varför ?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
På några ställen i denna fantastiskt intressanta tråd sågas 5-56 rakt av. Varför ?

För att det är en "multigoja" som inte gör nån vidare nytta i nåt sammanhang. Det löser knappast rost, det smörjer dåligt och kortvarigt.. vad är den bra till?

Man kan inte få allt i ett
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Wd-40 och 556 kan vara bra till att ge en fet fil på polerad alumium efter tvätt, hålla elektronik, kontakter och dyligt fett så att inte vatten kapillerar in i kabelhöljen och oxiderar etc. Jag brukar ha en sprayburk på hyllan, även om jag gillar WD40 bäst.

/J
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
WD-40, för god att kolsyra.
Eller var det "styrkan sitter i smaken"?
Brukar blanda själv i stället.
Motorolja spädes med diesel eller lacknafta i en oljekanna.
Funkar för inträngande smörjning.
Har man bråttom (i kontakter tex) späder man med bensin i stället.
Tränger inte in lika bra, emedan bensinen dunstar fortare.
Har till och med en dunk "rak" sae 50 olja bara till detta.


Nu något nytt:
Loc-tite gänglåsning finns nu på stift!
Skitbra!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
WD-40, för god att kolsyra.
Eller var det "styrkan sitter i smaken"?
Brukar blanda själv i stället.
Motorolja spädes med diesel eller lacknafta i en oljekanna.
Funkar för inträngande smörjning.
Har man bråttom (i kontakter tex) späder man med bensin i stället.
Tränger inte in lika bra, emedan bensinen dunstar fortare.
Har till och med en dunk "rak" sae 50 olja bara till detta.


Nu något nytt:
Loc-tite gänglåsning finns nu på stift!
Skitbra!

Jo på tändkulan kör jag med en 50/50 diesel och motorolja i en sprayflaska för att hålla motor och polerade kopparör feta och blanka. Men jag vill inte ha motoroljefilm om jag tex vill vårda en gummipackning till ett baklykteglas eller liknande på hojen. Ej heller ha motoroljefilm på lackade delar på hojen. Men när jag hade enduroqvarnor på 80-talet så brukade jag köra med fotogen/motoroljeblandning i sprayflaska för att hålla ytorna feta och rostfria efter tvätt. Men en 80-tals husqvarna var ju rena jordbruksmaskinen jämfört med min nuvarande hoj. Jag skulle aldrig köra med motoroljeblandning på den.

Stiftloctiten ska jag kolla efter! Så jobbigt att alltid behöva rensa pipen med nål och tryckluft på loctiteflarrorna när de stått ett tag.
Utan Loctite ramlar det skruvar från en HD kan jag säga... :hihi
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
WD-40 är väl antagligen samma, men sämre råvara.
Eller?
Till gummipackningar finns något preparat (som jag inte kommer ihåg vad det heter) som skall blandas i oljan på automatlådor.
Fräschar upp o-ringar och andra gummitätningar inuti lådan.
Funkar bra utanpå också.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tycker att WD40 är lite drygare än 556. Sdan så brukar det vara bra pris på WD40 på Jula. Ett dubbelpack för 49:-. Det är väl det att jag tycker det är bekvämt med sprayburk också om det ändå inte går åt så mycket...
Men när jag smörjer vajrar till hojen vill jag precis som du ha ngt mer substantiellt än WD40 och liknande, Då brukar jag hänga upp vajern med en fasttejpad papperstratt och hälla i lite mineral-ATF eller motorolja tills det droppar ut i andra änden.

/J

WD-40 är väl antagligen samma, men sämre råvara.
Eller?
Till gummipackningar finns något preparat (som jag inte kommer ihåg vad det heter) som skall blandas i oljan på automatlådor.
Fräschar upp o-ringar och andra gummitätningar inuti lådan.
Funkar bra utanpå också.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Vet någon var jag kan få tag på en liten smidig skruvmejsel med vinkelväxel på, för att skruva runt hörn så att säga? Behöver den främst för att kunna komma åt blandskruvarna med förgasarna monterade på hojen.

Jag köpte min på clasolsson
Flexdriver 40 delar Artikelnummer 30-8562 98:-
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jo på tändkulan kör jag med en 50/50 diesel och motorolja i en sprayflaska för att hålla motor och polerade kopparör feta och blanka. Men jag vill inte ha motoroljefilm om jag tex vill vårda en gummipackning till ett baklykteglas eller liknande på hojen. Ej heller ha motoroljefilm på lackade delar på hojen. Men när jag hade enduroqvarnor på 80-talet så brukade jag köra med fotogen/motoroljeblandning i sprayflaska för att hålla ytorna feta och rostfria efter tvätt. Men en 80-tals husqvarna var ju rena jordbruksmaskinen jämfört med min nuvarande hoj. Jag skulle aldrig köra med motoroljeblandning på den.

Stiftloctiten ska jag kolla efter! Så jobbigt att alltid behöva rensa pipen med nål och tryckluft på loctiteflarrorna när de stått ett tag.
Utan Loctite ramlar det skruvar från en HD kan jag säga... :hihi

tips är att inte sätta på korken på flaskan, då funkar det bättre
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top