Bra däck för bana/gata

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
har läst igenom några trådar nu men vet forf. inte vilket däck jag ska välja..:va
kommer köra en del bana i sommar men även gata. vilket ska jag ta? kollar mest på: mcdackonline.com

ja just det det går ganska sakta på banan hehe :rolleyes:
 
Det har pratats en hel del om däck i massa trådar.
Och som du skriver så har du läst många av dom.

Då undrar jag vilka faktorer som gör att du är osäker, och vilka egenskaper du värderar?
Tex, pris, livslängd, grepp, omläggning mm

Beskriv gärna så ska jag, och säkert många andra försöka svara.
 
Det har pratats en hel del om däck i massa trådar.
Och som du skriver så har du läst många av dom.

Då undrar jag vilka faktorer som gör att du är osäker, och vilka egenskaper du värderar?
Tex, pris, livslängd, grepp, omläggning mm

Beskriv gärna så ska jag, och säkert många andra försöka svara.

vill ha ett däck med bra grep på bana kör ganska lugnt på gatan.. är ju så klart trevligt om det inte kostar allt för mycket och håler länge men jag är mest intresserad av ett bra grep på bana..
 
bäst grepp=n-tec.
bäst ekonomi=conti
bäst väg med bangrepp=pirelli eller racetech
bäst hållbarhet=michelin
allt blir ju en kompensering,conti är hala kalla men bäst kanske om man ska kompensera,då du kan byta lite oftare än motsvarande pirelli och metzeler.det finns hundra sett att resonera på så förvänta dig inte lika svar:)
 
Tja.
Jag kör på Metzeler Racetec K2
Pga. Snabb uppvärming å Grymt Grepp om men e ( medel ) åkare???
Provat lite olika å tycker Metzeler e överlägsna...

Lycka till
 
Efter mitt letande lutar det sig mest åt Dunlop Roadsmart då de har bra grep i både vått och torrt, blir inte snorhala på bana som ex. michelines road 2ct som är motsvarigheten av Dunlop Roadsmart. Bra livslängd och blir ca. 2500kr inkl. frakt för fram och bak på däckonline.se
 
Tja.
Jag kör på Metzeler Racetec K2
Pga. Snabb uppvärming å Grymt Grepp om men e ( medel ) åkare???
Provat lite olika å tycker Metzeler e överlägsna...

Lycka till

okej körde med på metzler innan men tyckte dem var lite hala ibland.. fast det var ju inte just det däcker du skriver om :gnissla

Köp några sett begagnade racedäck och testa lite olika.

det funkar ju alltid bara så dyrt att lägga om däck när man inte kan göra det själv...
 
Last edited:
okej körde med på metzler innan men tyckte dem var lite hala ibland.. fast det var ju inte just det däcker du skriver om :gnissla



det funkar ju alltid bara så dyrt att lägga om däck när man inte kan göra det själv...

Varför gör du det inte själv då?

Allt du behöver finns på biltema och kostar inte mycket pengar.

Spring och köp!

/ Jens
 
har ingen plats i mini garaget plus att jag e helt kass på att mecka..:huvet

Då är lösningen:

Lär dig eller betala.

Beggade racedäck var det enda jag använde när jag åkte bana, den pris/prestanda-kombon kan inget nytt däck slå...

Så får man ju börna lite ibland med.. :D

/ Jens
 
okej körde med på metzler innan men tyckte dem var lite hala ibland.. fast det var ju inte just det däcker du skriver om :gnissla
...

Det kan vara så att du kör för sakta för dom sportiga däcken du har/hadde. Då blir dom också hala.
Jag åkte en del Gokartbana i somras. På Touringdäck. Mitt grepp var det inget fel på. Men, dom som åkte omkull, var det mest frågan om sportdäck. Dom gick nog kallt helt enkelt.

Så var inte rädd för "Standard" däck. Dom är inte dåliga. Men framför allt, dom fungerar absolut bäst på gatan.

Oavsett hur bra fäste man har, så finns det en gräns. Går man över den gränsen så får man bita i gräset. Mao, det är föraren som avgör om man håller sig på hjulen.

Mats
 
Somsagt....finns massor med däck på marknaden.
Och ungefär lika många svar som frågor.

Att åka både gata och bana blir ju en kompromiss med däcksvalet.
Åker du så fort på bana att du behöver racegummi, då blir gatåkat lidande.

Både Dunlop och Michelin har ju släppt nya däck denna våren.
Pilot Pure och Sportsmart.
Dessa däck är kanske värt att titta på då du ska åka både bana och gata.

Annars gör som lawner sa: köp ett gäng beggade racedäck och leta dig fram till det som passar dig.
 
Somsagt....finns massor med däck på marknaden.
Och ungefär lika många svar som frågor.

Att åka både gata och bana blir ju en kompromiss med däcksvalet.
Åker du så fort på bana att du behöver racegummi, då blir gatåkat lidande.

Både Dunlop och Michelin har ju släppt nya däck denna våren.
Pilot Pure och Sportsmart.
Dessa däck är kanske värt att titta på då du ska åka både bana och gata.

Annars gör som lawner sa: köp ett gäng beggade racedäck och leta dig fram till det som passar dig.


okej ska kolla in de nya däcken kanske kan vara nått :tummenupp

får fundera på att köpa en fälg till så man kan byta när man ska iväg på bana kanske...
 
OM du är mest intresserad av bra grepp på bana så tycker jag att du ska köra på K2 eller nya Dunlops nya Gp racer D211.
Jag själv tänkte faktist köra på D211 i år, eller iaf i början av året...


Sen är det kanske inte så smart att rekomendera nån att köpa touringdäck eller använda bandäck...
Tänk efter lite så hoppas jag att jag slipper förklara varför....
 
OM du är mest intresserad av bra grepp på bana så tycker jag att du ska köra på K2 eller nya Dunlops nya Gp racer D211.
Jag själv tänkte faktist köra på D211 i år, eller iaf i början av året...


Sen är det kanske inte så smart att rekomendera nån att köpa touringdäck eller använda bandäck...
Tänk efter lite så hoppas jag att jag slipper förklara varför....

hittade två olika d211 en som har ett e i slutet och en med ett m i slutet vad betyder det?
 
har ingen plats i mini garaget plus att jag e helt kass på att mecka..:huvet

Man behöver inte vara inomhus för att byta däck. Jag är inget vidare på att skruva heller men har ändå lyckats byta lite däck.
 
hittade två olika d211 en som har ett e i slutet och en med ett m i slutet vad betyder det?

Det är hårdheten på däcket... Det finns S, M och E Det betyder Soft medium och endurance... Soft brukar man ha vid +15 och och ner och M vid +15 och uppåt..
Sen endurance håller väl lite bättre har aldrig kört på dom så vet inte riktigt hur dom är faktist.

Jag skulle köpt M.. Håller lite bättre efter som det hårdare sen är det ju se till att jobba upp lite temp i dom innan man börjar på att elda ist för att köra på softa... Men det gör du ju som du vill.
 
Det är hårdheten på däcket... Det finns S, M och E Det betyder Soft medium och endurance... Soft brukar man ha vid +15 och och ner och M vid +15 och uppåt..
Sen endurance håller väl lite bättre har aldrig kört på dom så vet inte riktigt hur dom är faktist.

Jag skulle köpt M.. Håller lite bättre efter som det hårdare sen är det ju se till att jobba upp lite temp i dom innan man börjar på att elda ist för att köra på softa... Men det gör du ju som du vill.

okej det var som jag trodde då :rolleyes: tack ska du ha får nog bli ett sånt däck (medium)
 
okej det var som jag trodde då :rolleyes: tack ska du ha får nog bli ett sånt däck (medium)
jag kör gata och bana kör med metzeler k3bak och k2 fram jag ta ut lite luft från bakdäck så jag har 1,6 kall sen kan man fylla på 2,6 till gata du ska ändå värme dem när du kör på banan hålla fint
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top