Bra bekväm sporthoj?

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Hej igen! Tar upp min gamla tråd istället för att starta en ny. Jag ska titta på en Kawa ZZR1100 -97:a nästa vecka. Något speciellt jag ska kolla som är vanligt på just denna hoj. Har läst att smörjningen till vevstakslagret på 3:ans cylinder är dålig pga. konstruktionen på själva blocket. Är det fortfarande så eller det åtgärdades senare? Den har troligtvis stått över vintern och behöver ses över. Ska eventuellt titta på en Blackbird -99:a för 5 lusingar mer, är kanske värt det, men den har gått över 10K och det syns tyvärr. Undrar om motorn är i behov av renovering då, det är många mil, tydlingen långturer med mycket packning typ Europaturer.
Jag är osäker på hur jag ska göra. Ni som har haft eller provat båda hojar, vilken är smidigast? De är ungefär lika tunga, men Blackbirden ser smidigare ut. Borde skilja lite eftersom vikt/effekt är ungefär desamma.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej igen! Tar upp min gamla tråd istället för att starta en ny. Jag ska titta på en Kawa ZZR1100 -97:a nästa vecka. Något speciellt jag ska kolla som är vanligt på just denna hoj. Har läst att smörjningen till vevstakslagret på 3:ans cylinder är dålig pga. konstruktionen på själva blocket. Är det fortfarande så eller det åtgärdades senare? Den har troligtvis stått över vintern och behöver ses över. Ska eventuellt titta på en Blackbird -99:a för 5 lusingar mer, är kanske värt det, men den har gått över 10K och det syns tyvärr. Undrar om motorn är i behov av renovering då, det är många mil, tydlingen långturer med mycket packning typ Europaturer.
Jag är osäker på hur jag ska göra. Ni som har haft eller provat båda hojar, vilken är smidigast? De är ungefär lika tunga, men Blackbirden ser smidigare ut. Borde skilja lite eftersom vikt/effekt är ungefär desamma.
Kan inte nämnda SportHojar och skriver inte pris men 10 000 mil skulle jag inte vara orolig för. Särskilt om de är långtursmil. Även Autobahnmil med Vollgas tar inte så hårt eftersom motorn vanligtvis är varm. Och det är sällan det går att köra fullt även på de bitar med fri fart...

Men båda är över 20 år gamla så det kan finnas mer än bara motorn som är sliten. På 80-talet renoverade tidningen Bike toppen innan nämnda miltal men min Daytona är mer än 20 år gammal och har gått mer än dubbelt så långt.
Alla "vet" ju att engelskt är skit, inte är lika bra som japanskt så du kommer inte få några problem! :hihi
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Som vanligt så är det allmänskicket som får avgöra när det gäller gamla hojar.
Ser det ut som om inget älskat den så avstår jag oavsett mil och fabrikat.
Är den vårdad och bara sliten p g a användning så är 10k mil inget på en Blackbird.
I båda fallen får du räkna med en ordentlig motorservice, hjullager, drivpaket och rundsmörjning. Ev styrlager och svinglager men det känner du när du kollar över hojen, du gör väl en säkerhetskontroll före körning.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
En sån här kanske? "Trollis" i min grupp har denna och hon har i skrivande stund kört 35.000 mil med den och bara sedvanlig service har gjorts. Imponerande ?

received_739328736782616.jpeg
 

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Hej! Vanligtvis kör jag aldrig andras hojar, men i detta fall måste man ju. Kollar alltid bromsar, ljus, kedja, däck och allt annat innan jag kör. Man är ju rädd om livhanken. Kawan ska han ha 20’ för och BB:n 25’.
Som jag kanske skrev tidigare så vill jag inte ha för mycket pengar stående om den blir stående, jag har lite hälsoproblem och fick nyligen en höfledsprotes inopererad så jag är osäker på hur mycket det blir kört.
Fantastiskt Trollis, har själv kört 10’ med min CB900 F2 på 80-talet, men mer än 35’ totalt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lagerläge #3 på vevaxeln betyder oftast att det har slangats och körts hårt på höga varvtal. Turbohojar älskar att döda vevlager på #3. Det är primärtransmissionen som försöker splitta motorn och flexar vevaxeln.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej! Vanligtvis kör jag aldrig andras hojar, men i detta fall måste man ju. Kollar alltid bromsar, ljus, kedja, däck och allt annat innan jag kör. Man är ju rädd om livhanken. Kawan ska han ha 20’ för och BB:n 25’.
Som jag kanske skrev tidigare så vill jag inte ha för mycket pengar stående om den blir stående, jag har lite hälsoproblem och fick nyligen en höfledsprotes inopererad så jag är osäker på hur mycket det blir kört.
Fantastiskt Trollis, har själv kört 10’ med min CB900 F2 på 80-talet, men mer än 35’ totalt.
Höftled... En annan i min grupp fick det förra året. Runt 3 veckor efteråt var han på hojen och idag "leker livet" som han säger. Givetvis är folk olika men ha det i åtanke ?
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Vrid är allt. https: //www.mcnews.com.au/honda-cb1300-v-suzuki-gsx1400-v-yamaha-xjr1300-dyno-comparison/
GSX1400 går över 100 newtonmeter reda vid 2000 rpm.
Inget slår en rytande rad 4 :))
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Jag har haft allt från turbohoj, offroad, chopper, Harley, BMW touring och motarder. Igår var jag och spontanköpte en FJR 1300, körde den 15 mil hem och kunde inte låta bli en liten tur till på kvällen... Inte slö alls, inte speciellt stor och skön att köra långt på. Hittills väldigt nöjd, tanken var att ta med cheyen på en tur och kunna ha med ombyte för bad. Känns som om den skulle kvala in i dina kriterier
 

Bifogat

  • Screenshot_20210410-104125_Blocket.jpg
    Screenshot_20210410-104125_Blocket.jpg
    730.9 KB · Visningar: 36

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har haft allt från turbohoj, offroad, chopper, Harley, BMW touring och motarder. Igår var jag och spontanköpte en FJR 1300, körde den 15 mil hem och kunde inte låta bli en liten tur till på kvällen... Inte slö alls, inte speciellt stor och skön att köra långt på. Hittills väldigt nöjd, tanken var att ta med cheyen på en tur och kunna ha med ombyte för bad. Känns som om den skulle kvala in i dina kriterier
Du har ju redan livbåten lastad så det är bara at åka till badet :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tycker det var svårt att se bärigheten på livbåten - tydligen en av de som tycker att man tar foton på horisontala motiv vertikalt. ;)
Mig närstående och andra som jag kommer på med att inte klara av att vrida mobilen brukar få frågan om de har hängt TV,n på högkant också.
Jag kan verkligen inte förstå oviljan mot att fylla skärmen/sensorn med motivet.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Känner inte att kända barnfel är så mkt att oroa sig på en 20 år gammal hoj. Det du ska kolla är allmänskicket, slitdelar osv. Få saker är så tråkigt som att köpa en billig hoj och sen bli överraskad att man får lägga nära 100% till av köpeskillingen på underhåll första säsongen.

kolla däck (mönster, sprickor och datummärkning), bromsar, när är kylarvätska och bromsvätska bytt. Oljan byter man så gott som alltid direkt vid köp av beggad hoj om det inte är bergsäkert att det är gjort nyligen. För någon annan kanske ”nyss” är förrförra säsongen och 2000 mil sedan. Drivpaket ser bra ut? Glapp i styr eller hjullager osv...

vid provkörning så segdra lite igenom alla växlarna och se hur det går med lite belastning på grejorna.

lycka till :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hej igen! Tar upp min gamla tråd istället för att starta en ny. Jag ska titta på en Kawa ZZR1100 -97:a nästa vecka. Något speciellt jag ska kolla som är vanligt på just denna hoj. Har läst att smörjningen till vevstakslagret på 3:ans cylinder är dålig pga. konstruktionen på själva blocket. Är det fortfarande så eller det åtgärdades senare? Den har troligtvis stått över vintern och behöver ses över. Ska eventuellt titta på en Blackbird -99:a för 5 lusingar mer, är kanske värt det, men den har gått över 10K och det syns tyvärr. Undrar om motorn är i behov av renovering då, det är många mil, tydlingen långturer med mycket packning typ Europaturer.
Jag är osäker på hur jag ska göra. Ni som har haft eller provat båda hojar, vilken är smidigast? De är ungefär lika tunga, men Blackbirden ser smidigare ut. Borde skilja lite eftersom vikt/effekt är ungefär desamma.
-96 och framåt är bästa modellen av ZZR1100. Bland annat gjordes förändringar för att förhindra problemet du beskriver.

Nu så här 25 år senare så är det nog lugnt oavsett. Skulle just ditt objekt haft felet skulle det inträffat för länge sedan. Det är allt annat du behöver kolla på vilken 25 år gammal hoj som helst - alla lager, gaffel, fjädring (bakdämparen kan vara rejält trött efter alla år i en tung hoj med en oftast tung pilot), bromsslangar, ok osv osv.

ZZR1100 är fantastiskt robust, och en väldigt rolig maskin med rätt synkade förknasare och rätt justerade gasvajrar (som jag minns det), men som vanligt med gamla stora literklubbor i allmänhet och Kawasaki i synnerhet, är det en tung gris. Idag hade jag nog valt en Blackbird, men mest för att jag aldrig ägt en och är nyfiken. Jag älskade min ZZR1100, det var ju lite som att köpa poster-drömmen jag suktade efter som 14-åring när den var ny 1989. Lite som att kunna köpa en Testarossa eller Countach liksom.

Blackbirden är i vanlig Honda-anda mer slätstruken och tråkig (i attityden, helt säkert inte i körningen).
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top