Bra att veta innan man gnäller på hög premie

Tycker att har du varit skadefri i en massa år, inte blivit av med en pryl så borde man belönas lite också. Jag betalar väl samma slantar som allan-brallan som använt vagnskadan 3gånger och fått hojen snodd i slutet på säsongen 2 gånger.

Mjo, det är ju tyvärr så. Tråkigt men sant. Alla delar är som sagt svindyra till en r-hoj :(

Tyvärr är det så att de flesta som kör klass 7 är en risk grupp med ett dåligt beteende. Många klagar på premier och att livet är orättvist m.m. Men det är samma personer som oförklarligen får sin hoj stulen eller skadad varje år. Eller hur vanligt är det inte att man lägger hojen på bana (där försäkringen inte täcker) och sedan rapporterar ett fall på en enslig 70 väg ingen sett eller hört talas om innan. Tycker det är illa att vissa utnyttjar systemet till fördel för dom som faktiskt skall ha rätt till ersättning.

Men så kommer man till dom riktiga tjuvarna... Om en hoj blir lagd så får firman som gör jobbet byta ut allt... lacka om fälgar, byta tank som det var en liten bula på m.m. Skador som garanterat fanns där innan skadad. Har sett flertalet hojar där förare är skitnöjda för nu har dom en "ny" hoj igen. För att inte tala om kostnaden som dessa firmor tar ut. Relativt enkla reparationer kostar lätt 20-30000.

Men samtidigt så klandrar jag inte de som skriver upp alla skador som finns för gör man inte det så riskerar man att inte få ut särskilt mycket om en nitisk handläggare hanterar ärendet.

En kollega fick sin hoj stulen i somras (inte en klass 7 förvisso), helförsäkrad som den var hamnade den hos en mc-verkstad när den kom tillrätta. Vad som hänt var att ena kåpan va lite repad, men dom insisterade på att plocka isär hojen och "kontrollera varenda skruv" för en kostnad av ca 20tkr - "det kommer inte kosta dig något extra, det går på försäkringen".

Däremot skulle det ta "jättelång tid" att göra "allt", så han erbjöds att plocka ut en sprillans ny hoj istället för bara några tusenlappar extra. "Vi pratar med försäkringsbolaget".

Jag vet inte hur pass vanligt det här är, men det kanske inte bara är förarna som är problemet.

Det är väl inte så konstigt att sjuorna är dyra i försäkring, titta bara på vilka som är förare till dessa hojar, det är dom som har sämst förutsättning att klara av dessa hojar då dom är unga
odödliga världsbäst och fan vet allt men det enda dom kanske är bäst på är möjligen en nanosekund snabbare reaktion som på intet sätt uppväger erfarenheten man får med åren(jag är INTE 100år).
Var sak ska ju bära sina egna kostnader i försäkringskollektivet, då blir det så.:D

Jag var med redan på 70-talet när den stora diskusionen handlade om alla
hojstölder som inträffade på höstarna, och som gjorde att delkasko delen
rasade i höjden.
Då ändrades principen, att försäkringsbolagen betalade ut kontantersättning
vid stöld, och istället erbjöd de en ersättningshoj.
Gissa vad det fick för resultat....!?
Långa handläggningstider, svårt att komma överens, och de som fått sin hoj
stulen kände sig "misshandlade" av försäkringsbolagen.

MEN summan av kardemumman blev att inrapporterade stölder minskade,
tror att siffran mellan två på varann följande år var minskningen mer än 75%!

Det finns massor av åtgärder som Försäkringsbolagen kan genomföra gemensamt,
för att få ner KOSTNADERNA och på sikt minska premierna.
MEN det måste ske GEMENSAMT och det kommer att skrikas högt, inte minst
här på SH.

-1. Vid stöld av hoj ska Polisanmälan finnas som styrker att en stöld skett.
-2. Ersättningshoj ska i FÖRSTA hand anvisas. Jadå...har du kvitto på slipon
mm. så ska det räknas på samma sätt som tex. alufälgar på bil. 20%avskrivning/år...?
-3. Singelolycka skall också polisanmälas och styrkas med en polisanmälan.
-4. Skador skall repareras till "normalskick".
-5. Ersättning för reparationen skall betalas med självrisk + en viss procent
av reparationskostnaden. Du ska själv kunna påverka hur mycket som ska
repareras utöver TRAFIKSÄKERHETSNIVÅN.
-6. Varje gång du kraschat och utnyttjar försäkringen för reparationer ska du
få ett tillägg i försäkringen på en extra självrisk till nästa gång.
Denna försvinner om du inte utnyttjar försäkringen inom ett kalenderår igen.

OM du inte kraschar och belastar försäkringen så ska du gynnas gentemot
dom som ofta utnyttjar försäkringen.
Det finns fler saker som tex. det förebyggande arbetet som SMC gör.

Men det viktigaste frågan vågar ingen "TA I"...............

Finns det verkligen nått berättigande för en MC som väger 170kg och har 150+ hkr...?
Att finnas i vanlig trafikmiljö, när det varje år visar sig att de som sitter
på dom inte har förståndet att anpassa sig till övrig trafik och trafikmiljö....?

Statistiken talar sitt tydliga språk!!

NU kommer alla att börja skrika sig hesa om "moraltanter" och liknande....

Klart vi kan göra som strutsen.....sticka huvudet i sanden så att vi inte ser
vad som hotar.......men hotet finns där ändå.

OM inte vi kommer med förslag till åtgärder som ändrar siffrorna så kommer
nån annan att göra det....och då har vi försuttit vår chans att vara med och
påverka.

KentW...
Sporthojsåkare sen Triumph Bonneville "R" var att betrakta som "Sporthoj".

Jag skall bli nykterist, operera om mig till kvinna och teckna en helförsäkring på en SV650 - då kommer jag varje månad få ett utbetalningskort på 300:- från IF.

Jag skall bli nykterist, operera om mig till kvinna och teckna en helförsäkring på en SV650 - då kommer jag varje månad få ett utbetalningskort på 300:- från IF.

lol ja faktiskt :D

i övrigt är det ganska intressant att vissa bolag ger nykterister rabatt på försäkringen. Är inte det en förutsättning för ALLA som kör bil? att man är nykter liksom ;) lol stor humor imo.

lika logiskt att ge någon med körkort rabatt på försäkringen, eller få 20% syn& hörselrabatt om synen och hörseln är hyfsad.

lol ja faktiskt :D

i övrigt är det ganska intressant att vissa bolag ger nykterister rabatt på försäkringen. Är inte det en förutsättning för ALLA som kör bil? att man är nykter liksom ;) lol stor humor imo.

lika logiskt att ge någon med körkort rabatt på försäkringen, eller få 20% syn& hörselrabatt om synen och hörseln är hyfsad.

:va inte mycket som är logiskt när det gäller försäkringar ,
kollade en gixxer 1000-08 på mig och en tjejkompis skiljde en hel del.
jag fick en premie på 18900 hel/hel med a-kort sen 95 aldrig vållande i försäkringsärende,tjejen fick en premie på 11900 hel/hel inget a-kort och 7år yngre :gnissla :huvet

:va inte mycket som är logiskt när det gäller försäkringar ,
kollade en gixxer 1000-08 på mig och en tjejkompis skiljde en hel del.
jag fick en premie på 18900 hel/hel med a-kort sen 95 aldrig vållande i försäkringsärende,tjejen fick en premie på 11900 hel/hel inget a-kort och 7år yngre :gnissla :huvet

Ganska logiskt har hon inget a-kort är hon ingen risk för bolaget:D
skämt åsido så är det ganska logiskt att en tjej får lägre premie det är bara att kolla statistik så ser man att en kille är mer benägen att tänja gränser, så är det bara.

Ganska logiskt har hon inget a-kort är hon ingen risk för bolaget:D
skämt åsido så är det ganska logiskt att en tjej får lägre premie det är bara att kolla statistik så ser man att en kille är mer benägen att tänja gränser, så är det bara.

Jadu, visst är det logiskt med statistik? Speciellt när vi generaliserar mellan könen istället för att titta på individer!

MIN statistik är att jag aldrig varit vållande sedan jag tog kortet 1991 - men inte fan har jag något för det - medans en nybakad brutta på 21 bast får lägre premie bara för att hon har tuttar! :tuttar

Visst är det logiskt? :va

Det är jämlikhet det! :arsele

Jadu, visst är det logiskt med statistik? Speciellt när vi generaliserar mellan könen istället för att titta på individer!

MIN statistik är att jag aldrig varit vållande sedan jag tog kortet 1991 - men inte fan har jag något för det - medans en nybakad brutta på 21 bast får lägre premie bara för att hon har tuttar! :tuttar

Visst är det logiskt? :va

Det är jämlikhet det! :arsele

Men som jag sa, så ÄR det..:tummenupp

Hur klassas hojarna?

Har själv en Thunderace kanske ingen värsting men ändå dyr i försäk enl min smak.
Funderar på att gå ner till endas trafik nu när vi flyttar till hus med eget garage.

Det mest intressanta finns inte med i artikeln. Hur stor del av inbetald försäkringspremie betalas ut för reparation av skador på fordon och personer? Mitt försäkringsbolag svarar inte på den frågan:tummenner

-1. Vid stöld av hoj ska Polisanmälan finnas som styrker att en stöld skett.
Så är det väl alltid och har alltid varit? Tror du försäkringsbolag ersätter hojar för hundratusenjävlakronor utan en polisanmälan från ägaren? Och sen ska det väntas 30 dagar och så vidare.

-4. Skador skall repareras till "normalskick".
Vilket ju görs - bucklar du en tank på en -08a så får du en ny, bucklar du en tank på en -00a så lackas den om. "Normalskick" är ju en ganska luddig term, det brukar stå i villkoren att det ska återställas till det skicket som var vid skadan, vilket ju är rimligt.

-5. Ersättning för reparationen skall betalas med självrisk + en viss procent av reparationskostnaden.
Och så funkar väl t.ex SMC-försäkringen?

-6. Varje gång du kraschat och utnyttjar försäkringen för reparationer ska du
få ett tillägg i försäkringen på en extra självrisk till nästa gång.
Denna försvinner om du inte utnyttjar försäkringen inom ett kalenderår igen.
Som t.ex Bilsport-MC har, dubbel självrisk vid andra vagnskadan inom ett år.

OM du inte kraschar och belastar försäkringen så ska du gynnas gentemot dom som ofta utnyttjar försäkringen.
Ett så kallat ... bonussystem? Som funnits sen typ ... alltid?

min tanke var att kanske göra som man faktiskt redan har gjort i andra länder....

d.v.s. att man vänder på bonussystemet alltså...
vid nytecknande har man en riktigt billig försäkring eftersom man aldrig råkat ut för en olycka eller heller inte blivit av med något....

är man sedan rädd om hoj/sej själv så förblir premien låg oavsett hoj....
råkar man sedan ut för stölder eller omkulläggningar stiger premien i takt med att detta händer.... premien blir alltså personlig.....

skulle inte det bli en "morot" att ta bättre hand om sina saker och kanske fundera över sin "körstil"

jag menar: vet man med sej att man har en premie på låt säga 500:- hel/hel
men råkar ut för något så stiger denna till 5000:- hel/hel... osv...
till slut har man inte råd att ha hoj.... och det är väl där smällen skulle ta mest?!?... eller vad tror ni?

finns givetvis problem kvar med spökförsäkringar... d.v.s snälla mammor eller pappor.... men man kanske skulle komma en bit påväg?

• Gilla
Reaktioner: R2
Exakt vad var meningen med det hela?

Finns det folk med illusionen att det skulle vara billigt att äga/åka sporthoj? Jag äger sporthoj, kör därefter och betalar min beskärda del för det! Detta är inga konstigheter för dom som förstår att det finns konskvenser med att köra sporthoj!

Jag gnäller inte för att jag ska ha en hög premie och dom rabbatterade grupperna är ju det av en anledning! Om du nu tillhör kategorin sporthojsägare under 30 som faktiskt sköter sig så är det tuff skit men bara att leva med!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti