Bra att veta innan man gnäller på hög premie

Tyvärr är det så att de flesta som kör klass 7 är en risk grupp med ett dåligt beteende. Många klagar på premier och att livet är orättvist m.m. Men det är samma personer som oförklarligen får sin hoj stulen eller skadad varje år. Eller hur vanligt är det inte att man lägger hojen på bana (där försäkringen inte täcker) och sedan rapporterar ett fall på en enslig 70 väg ingen sett eller hört talas om innan. Tycker det är illa att vissa utnyttjar systemet till fördel för dom som faktiskt skall ha rätt till ersättning.

Men så kommer man till dom riktiga tjuvarna... Om en hoj blir lagd så får firman som gör jobbet byta ut allt... lacka om fälgar, byta tank som det var en liten bula på m.m. Skador som garanterat fanns där innan skadad. Har sett flertalet hojar där förare är skitnöjda för nu har dom en "ny" hoj igen. För att inte tala om kostnaden som dessa firmor tar ut. Relativt enkla reparationer kostar lätt 20-30000.

Men samtidigt så klandrar jag inte de som skriver upp alla skador som finns för gör man inte det så riskerar man att inte få ut särskilt mycket om en nitisk handläggare hanterar ärendet.

Om det är så som du säger, och jag måste erkänna att jag funderat i liknande banor ett flertal ggr. Ja, OM det är så, då vete fan om det inte är på sin plats med en angiveripremie. Varje gång man levererar uppgifter till FB eller farbror blå som leder till att bedrägeri i någon form uppdagas så borde angivarens premie sänkas med X antal kr alt %.
Personligen tror jag de som tillhör högriskgruppen och tillika inte har rent mjöl i påsen sanerar sig själva. Med den girighet, omoral och total avsaknad av lojalitet som råder bland dessa ynglingar är jag övertygad om att det finns ett icke ringa antal personer som kommer att ange varandera bakom ryggen på sina "kompisar".
 
Jag undrar hur försäkringsbolagen räknar ut att en hoj är en sporthoj & när den inte är det längre, min cbr900 kan ju inte räknas som en sporthoj längre då den är 13år gammal? så när blir en hoj ´´inte en sporthoj´´
 
Visst kanske det ligger lite i det hela, eller ganska mycket tom.
Men det är också en o annan skunk begraven i detta.
mycket som de inte vill lyfta fram osv.

Varför får man inte lägre premie/självrisk om man har larm ?
Varför får man inte lägre premie/självrisk om man har spårsändare ?

om det nu går att spåra upp det stulna objektet så borde det väl prioriteras och premieras på något sätt ?
Speciellt inte när man får vänta i 30 dagar för att se "om den dyker upp"

ang skador så är det väl inte för mycket begärt att man får hojen återställd till det skicket den blev stulen/skadad i. Det är väl det vi betalar för ?

Sedan finns det ju vissa svårförklarliga fenomen. som att ett kåpset till en cbr 1000 rr ligger på närmare 30 000, en hel jävla 125a cbr med inte så mkt mindre kåpor kostar under 30 000. samma med alla race hojarna.
Här är ju något riktigt jävla snett.
snacka om att leva på skador som uppstår.
 
Sen sjunker ju inte premierna precis när det finns folk som skenförsäkrar och "säljer" hojen som har helårsförsäkring till morsan - farsan - sambon - frun, osv, varje höst.
 
min tanke var att kanske göra som man faktiskt redan har gjort i andra länder....

d.v.s. att man vänder på bonussystemet alltså...
vid nytecknande har man en riktigt billig försäkring eftersom man aldrig råkat ut för en olycka eller heller inte blivit av med något....

är man sedan rädd om hoj/sej själv så förblir premien låg oavsett hoj....
råkar man sedan ut för stölder eller omkulläggningar stiger premien i takt med att detta händer.... premien blir alltså personlig.....

skulle inte det bli en "morot" att ta bättre hand om sina saker och kanske fundera över sin "körstil"

jag menar: vet man med sej att man har en premie på låt säga 500:- hel/hel
men råkar ut för något så stiger denna till 5000:- hel/hel... osv...
till slut har man inte råd att ha hoj.... och det är väl där smällen skulle ta mest?!?... eller vad tror ni?

finns givetvis problem kvar med spökförsäkringar... d.v.s snälla mammor eller pappor.... men man kanske skulle komma en bit påväg?


Varför ej som i England, där är det ALLTID förarens försäkring som gäller oavsett vem som kört, på så sett slipper man allt mygel med skenförsäkringar.
En polare smällde sin morsas bil i London och hans försäkringsbolag fick ta smällen och han självrisken,, mao ägaren gick helt skadefri,, kanonbra tycker jag iaf.
Vet ej om det fortfarande är så, det va några år sen det hände.
 
Varför ej som i England, där är det ALLTID förarens försäkring som gäller oavsett vem som kört, på så sett slipper man allt mygel med skenförsäkringar.
En polare smällde sin morsas bil i London och hans försäkringsbolag fick ta smällen och han självrisken,, mao ägaren gick helt skadefri,, kanonbra tycker jag iaf.
Vet ej om det fortfarande är så, det va några år sen det hände.

Diskuterade det där med min far för något halvår sen, och jag blev övertygad om att det är en ganska bra idé trots allt. Man kommer även runt risken med att låna en oförsäkrad bil (för hur ofta kollar man upp försäkringen på polarens bil som man lånar över lunchen?).

Men. Försäkringen varierar väl beroende på vad man kör, tex så är tf på en retta för mig sjukt hög, medans tf på en z750 från -82 knappt är kaffepengar. Helt plötsligt skulle alla äga z750'or och "låna" rettor.

Jag vet inte hur det där är löst i england, och jag fick aldrig ett bra svar från min far, så är det någon annan som vet? Eller har jag bara missförstått något?
 
Diskuterade det där med min far för något halvår sen, och jag blev övertygad om att det är en ganska bra idé trots allt. Man kommer även runt risken med att låna en oförsäkrad bil (för hur ofta kollar man upp försäkringen på polarens bil som man lånar över lunchen?).

Men. Försäkringen varierar väl beroende på vad man kör, tex så är tf på en retta för mig sjukt hög, medans tf på en z750 från -82 knappt är kaffepengar. Helt plötsligt skulle alla äga z750'or och "låna" rettor.

Jag vet inte hur det där är löst i england, och jag fick aldrig ett bra svar från min far, så är det någon annan som vet? Eller har jag bara missförstått något?



Jag ska ringa och kolla med polarn om han vet hur det funkar.
Jag tolkade det som mkt va ålder och skadefria år som avgjorde priset,,
är som sagt ej säker på det, återkommer om det,,
Men det kanske skulle vara bra, kör man lungt i unga år så har skaffat sig både erfarenhet och billig försäkring även när du blivit äldre.
 
Det finns faktiskt ett till problem med det där, kanske inte ett jätteproblem, men alla med körkort skulle bli skyldiga att betala tf, eftersom alla är potentiella förare. Vilket iochförsig skulle leda till billigare premier för oss med fordon, eftersom det då finns ett större kollektiv att pressa på pengar.

Samtidigt skulle man slippa betala tf för varje fordon man äger, vilket skulle vara ganska trevligt.
 
Det finns faktiskt ett till problem med det där, kanske inte ett jätteproblem, men alla med körkort skulle bli skyldiga att betala tf, eftersom alla är potentiella förare. Vilket iochförsig skulle leda till billigare premier för oss med fordon, eftersom det då finns ett större kollektiv att pressa på pengar.

Samtidigt skulle man slippa betala tf för varje fordon man äger, vilket skulle vara ganska trevligt.



I England så är du tvungen att teckna en personlig försäkring för det fordonet som du ska köra om du ej gör det så räknas den som oförsäkrad.
Fördelen är att man kan låna en hoj eller nåt annat kul en vecka eller två och teckna försäkring för den tiden.
ALLTID förarens ansvar oavsett vem som äger fordonet.
Det är den förklaringen jag fick, tycker att det är ett mkt bättre och rättvisare system.
Gott Nytt År // Tony
 
Fast lite opraktiskt kan tyckas? På jobbet lånas bilar till höger och vänster, skulle jag då behöva försäkra alla kollegors bilar? Hur funkar hyrbilar?
 
Jag tycker inte det är specielt illa att äga hoj. Har haft alla litersporthojar halv på mig själv i 8-9 år och det har legat runt och strax över tusingen/mån. Har fått en hoj stulen och två totalpajade när jag blivit påkörd. De hojar jag själv har pajat har jag fixat själv.

Jag vet om alla kostnader (samt eventuella kostnader) innan Jag köper hojen så Jag har alla möjligheter att välja om Jag vill hålla på med det eller ej.

Sålde just en Auti A4 -05 vilken har kostat mig resor mer än hojarna och det bara under nåt år!

F-bolagen förlorar inte så mycket pengar på hojar som stjäls/kvaddas utan det är allvarliga personskador som kostar vilket borde leda till att traffikförsäkringen skulle vara 75% av hela premien men så är det inte:va .

Helförsäkringen är pissdyr och det är där de håvar in stålarna. jag har ringt till bolagens tips:nr ang min stulna hoj som dök upp i form av delar på en annan hoj i gävle. De verkade måttlig intresserade trots att de äger den hojen...
 
Last edited:
Jag tycker hojtillverkarna borde begripa att dom höga försäkringskostnaderna minskar mcförsäljningen och skriva egna avtal med försäkringsbolagen på delar till tillverkningskostnader. Sen vad gäller vag som jag jobbar på så finns det fasta tider på nästan vartenda grejj man ska göra på en bil och så borde va fallet även på mc. Mao skitbilliga kåpor och fasta tider på att byta div delar så borde kostnaden att laga en klotad hoj sjunka avsevärt.....
 
Bra info men du skulle även tagit med infon som var i den senaste eller näst senaste MC-Folket.
Där stod med just om ålder,olycksstatistik och vilka hojar det gäller osv.
Jag litar mer på SMC som just jobbar för att bevara oss motorcyklister,än någon annan utomstående skräckpropaganda hur farliga vi är osv.
 
Jag tycker hojtillverkarna borde begripa att dom höga försäkringskostnaderna minskar mcförsäljningen och skriva egna avtal med försäkringsbolagen på delar till tillverkningskostnader. Sen vad gäller vag som jag jobbar på så finns det fasta tider på nästan vartenda grejj man ska göra på en bil och så borde va fallet även på mc. Mao skitbilliga kåpor och fasta tider på att byta div delar så borde kostnaden att laga en klotad hoj sjunka avsevärt.....

Problemet är inte så mycket kostnaderna för att laga hojen, utan kostnaden för att laga gubben som kör. Invaliditet kostar mer än plast. Detta är dock inte kostnader som gemene man ser på en faktura när man hämtar hojen, men det är en kostnad som försäkringsbolagen får betala iallafall.
 
Jag skall bli nykterist, operera om mig till kvinna och teckna en helförsäkring på en SV650 - då kommer jag varje månad få ett utbetalningskort på 300:- från IF.

du kommer också bli väldigt populär på sh och den vanligaste kommentaren/åsikten/frågan/etc etc blir sålunda 'ligga?'

förutsatt att du opererar om dig till en snygg tjej naturligtvis :näsblod

bra tråd för övrigt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top