Torbjörn Gartsjö
Radical Riders
Tyvärr är det så att de flesta som kör klass 7 är en risk grupp med ett dåligt beteende. Många klagar på premier och att livet är orättvist m.m. Men det är samma personer som oförklarligen får sin hoj stulen eller skadad varje år. Eller hur vanligt är det inte att man lägger hojen på bana (där försäkringen inte täcker) och sedan rapporterar ett fall på en enslig 70 väg ingen sett eller hört talas om innan. Tycker det är illa att vissa utnyttjar systemet till fördel för dom som faktiskt skall ha rätt till ersättning.
Men så kommer man till dom riktiga tjuvarna... Om en hoj blir lagd så får firman som gör jobbet byta ut allt... lacka om fälgar, byta tank som det var en liten bula på m.m. Skador som garanterat fanns där innan skadad. Har sett flertalet hojar där förare är skitnöjda för nu har dom en "ny" hoj igen. För att inte tala om kostnaden som dessa firmor tar ut. Relativt enkla reparationer kostar lätt 20-30000.
Men samtidigt så klandrar jag inte de som skriver upp alla skador som finns för gör man inte det så riskerar man att inte få ut särskilt mycket om en nitisk handläggare hanterar ärendet.
Om det är så som du säger, och jag måste erkänna att jag funderat i liknande banor ett flertal ggr. Ja, OM det är så, då vete fan om det inte är på sin plats med en angiveripremie. Varje gång man levererar uppgifter till FB eller farbror blå som leder till att bedrägeri i någon form uppdagas så borde angivarens premie sänkas med X antal kr alt %.
Personligen tror jag de som tillhör högriskgruppen och tillika inte har rent mjöl i påsen sanerar sig själva. Med den girighet, omoral och total avsaknad av lojalitet som råder bland dessa ynglingar är jag övertygad om att det finns ett icke ringa antal personer som kommer att ange varandera bakom ryggen på sina "kompisar".