Bra argumen FÖR mc

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Hamnar ofta i diskussioner om mc-åkandets potentiella risker, mitt inlägg i de diskussionerna är:

"Förra året omkom 51 mc-förare i Sverige. Under samma period tog 1500 svenskar livet av sig. Jag blir lycklig av att köra mc och då minimerar jag risken att hamna i gruppen med sämre odds än mc-förarna."
 
Ger en frihetskänsla som inget annat markburet fordon kan överträffa. En känsla av totalt lugn (för mig i alla fall).
 
Det är nog ingen större idé att försöka förklara
kommer de inte underfund med varför på egen hand
kommer de förmodligen aldrig att förstå.

Ett försök kan ju va att ta med dem på en sväng
och se vad de säger sen...

Själv kör jag för att jag tycker att det är förbannat kul
och riskerna ja de får man leva med.
 
Frihetskänslan är tyligen viktig, iaf om du frågar en kvinnlig lönnfet löneadministratör från Skövde som nyss skaffat en Virago 250 efter att ha lagt 25.000,- på att ta hojkort efter trettio efter att aldrig någonsin ens kört moppe.
Och fortfarande tar fel på reglagen i korsningen ut från radhusområdet om någon ligger lite för nära..
 
Ett bra sätt att få dom att gå med på det kan vara att du börjar med en liten hoj kanske en 125a så dom ser att du inte kör ihjäl dig med den, ha den några månader skaffa en mellan kör med den i något år sen fixa en tung... ( 125a är som en trimmad moppe och dom flesta har kört en trimmad moppe, fast då inte med utrustning som man har när man kör tung :) det kan vara ett bra argument :P )
 
Den var bra.

"Förra året omkom 51 mc-förare i Sverige. Under samma period tog 1500 svenskar livet av sig. Jag blir lycklig av att köra mc och då minimerar jag risken att hamna i gruppen med sämre odds än mc-förarna."

Vilka hamnar du i diskussion med om riskerna? vad gör dom i sina liv?
 
Last edited:
Varför ska man överhuvudtaget argumentera för vad som är bra med MC?

Folk gillar olika saker.
Det är fan så mkt roligare att spela hockey än att åka MC enligt mig, men helt döfött att argumentera med en annan motorcyklist om att det är både roligare o bättre för kroppen =)
 
Visst fråga Foppa :rolleyes:

Foppa är min gud, jag gör vad Foppa vill att jag gör :D

Ptja inom just mitt ämne lär det såklart finnas likasinnade som gör både och o har ungefär samma åsikt, men you get my point.
"Sport luktar bensin" yada yada och allt dedär.
 
Friheten, suget, kraften och som Stenmark sa: Det är svårt att förklara för de som int förstår.
 
tänker man ekonomiskt så är mc ett mycket bättre val än bil i bensinförbrukning :tummenupp
 
tänker man ekonomiskt så är mc ett mycket bättre val än bil i bensinförbrukning :tummenupp

Det där vågar jag säga att det i högsta grad beror på vad för bil du har och hur mycket du kör. Morsans Mondeo drar 0,45 landsväg, min GSX1100 drar nog närmare 0,7.
 
Hojåkning är den optimala mentala medicinen.
Sen är det ju så jävla dyrt att man helt enkelt inte har råd att knarka.
Win-win!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top