Bröstcancer och prostatacancer

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
honkiie skrev:
2572008 Kanske för att dödligheten är jättemycket högra än med prostatacancer, därmed genast farligare. Nån kan gärna hejda mig och påpeka att jag är missinformerad men visst är det så?


Njae. Nu har jag grävt fram information från onkologen i Gbg. Jag skrev i ett tidigare inlägg att det var samma förekomst och dödlighet, men dom siffrorna är tagna upp till typ 75 års ålder.

Här kommer antalet insjuknade resp döda oavsett ålder. Siffrorna är per 100000 personer.

Prostatacancer. Insjuknade 220. Döda 70 pers.

Bröstcancer. Insjuknade 140. Döda 30 pers.

Det som är den stora skillnaden mellan dessa är att männens dödlighet börjar vid 60-64 årsåldern för att eskalera from 75 års åldern.
Bröstcancerns dödlighet börjar smyga vid 40 års åldern och har en stadig ökning därifrån.

Eftersom männen väldigt ofta får prostatacancer vid en hög ålder så är det inte säkert att det gör något, eftersom dom kan leva med den tumören och dö en naturlig död.

Saxat ur tidningen apoteket: Eftersom prostatacancer vanligen uppträder hos äldre män - majoriteten av patienterna har fyllt 70 år - påverkar sjukdomen ofta inte livslängden. Mannen kan leva länge med den långsamt växande tumören och dö av helt andra orsaker. Studier av äldre män som avlidit i andra sjukdomar visar att det är vanligt med små cancerförändringar i prostata även bland dem som inte fått någon sådan diagnos. Många män dör med prostatacancer, inte av den.
- Men lika sant är att omkring 2500 män varje år dör av prostatacancer, påpekar Sten Nilsson.



Tjocktarmscancer har (totalt kvinnor och män) ca 80 diagnostiserade fall /100000 pers. och 20 döda/100000

Rektalcancer har 23 insjuknade och 9 döda.


Här hittar ni bra information om all cancer.

http://www.sos.se/fulltext/125/2001...e/fulltext/125/2001-125-55/sammanfattning.htm

Där står det också i vilka åldrar dom olika formerna uppkommer. Där kan det också vara skönt för er som är oroliga, att se i vilka åldrar som det börjar bli dödligt, och hur många som egentligen dör. Titt tex på malignt melanom som dom flesta tror är svinfarlig...

Edit: Ganska glädjande kurvor vad gäller dödlighet när man tittar i gruppen "cancer hos barn".
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
1 månad sen sista inlägget och jag skrev insändare i lokala tidningen här i veckan. Fick svar idag från en herre som har en förening för just personer som är drabbade av prostatacancern.

Han skriver bland annat att tjejer är mycket duktigare att prata om problem än killarna. När killar drabbas av prostatacancer försvinner deras manlighet och det vill man inte prata om.

Beklämmande att det ska vara så egentligen. Nä, något måste göras!
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
nej för guds skull byt inte din avatar ,, den e ju riktigt söt tycker jag som den e nu :tummenupp

supernaut skrev:
2571952 Min avatar är en instruktionsfilm om hur kvinnor bör undersöka sig själva varje dag. thats my contribution.
Funderar på att byta till en där en man medelst sitt långfinger undersöker prostatan, men jag är inte så sugen på det.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Pratade nyss med mannen som driver föreningen. Lite märkligt att prata med någon som inte vet om han kommer dö imorgon, om en månad eller om några år..
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top