Bränsleslang

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Var kan man hitta, om det går öht, bränsleslang som inte blir stenhård efter ett tag? Jag har haft från Duells sortiment men den blev stenhård under säsongen vilket gör den omöjlig att hantera, nästan. Kanske bara att inse att man får byta ofta istället?

Bränsleslang ska det naturligtvis vara. Ändra det någon moderator, tack.

Last edited:
Goodstuff skrev:
Var kan man hitta, om det går öht, bränsleslang som inte blir stenhård efter ett tag? Jag har haft från Duells sortiment men den blev stenhård under säsongen vilket gör den omöjlig att hantera, nästan. Kanske bara att inse att man får byta ofta istället?

Bränsleslang ska det naturligtvis vara. Ändra det någon moderator, tack.

Alla biltillbehörsförsäljare har det typ Biltema, Micro, Mekonomen etc.....

Det finns massor av bränsleslangar på marknaden som inte alls är särskilt bränsletåliga utan blir hårda efter en tid det är bara att testa sig fram och när man hittat en som funkar KÖP ett jättelager innan handlaren byter levrantör......

Faktum är att biltema har fått in slangstumpar ligger på en meter

8x15 tror jag dom är Jag har uppmärksammat detta problem i över 10 år

att inga bensinslangar tål bensin ,helt sjukt ju folk stirrar på en som man vore idiot hehe när man säger att deras slangar inte tål soppa

Men som sagt prova biltemas (dom har haft lite olika man får prova)

Annars är det den enda jag vet den gröna (blyfrislangen) som funkar

Ps jag åker innsprutning och har då även krav på att dom ska tåla tryck

förgasarhojar kan ju med fördel använda dom genomskinliga siliconslangarna
som jag tror motospeed med flera säljer
dom är jäkligt bra

Jag har under denna säsong använt mig av, uhum, host, Biltemas genomskinliga PVC-slang. Förvånad? Den har fungerat skitbra. Den är genomskinlig så man ser att det verkligen rinner soppa och den är så billig att kostnaden för en meter slang är som en droppe i havet och med en lång slang kan man lägga upp tanken på bakkutsen utan att behöva koppla loss slangen. Biltema själva säger att den inte tål bensin. Exakt hur hur otålig den är vet jag inte men den håller gott och väl för mig då den bara har kontakt med bensin kortare stunder. Jag stänger alltid av soppakranen efter köringen och tömmer förgasarna efter en dags träning eller en racehelg. Någon gång har jag inte orkat göra det och slangen varit fylld med bensin en vecka och då blivit lite vitgrumlig till färgen men när man sedan tömt den har den åter blivit genomskinlig. Den har aldrig förlorat sin flexibilitet eller börjat svettas som den däremot gör av bromvätska. Jag har inte bytt slangen på hela säsongen och kommer att använda samma slang kommande säsong.

:) Heja Biltema!

Testat sjujävlarns massa slangar och ingen funkar men orginal funkar alltid? :va

Lyckats få tag på nån slang till crossar som funkade prima dock

Last edited:
Om man vill ha ett bättre/dyrare alternativ till Biltema så rekommenderar jag att gå till närmsta pneumatikbutik. Där finns teflonslang för tryckluft (10bar) i alla möjliga dimensioner, säljs i önskad längd, avkapad från rulle.

FZ1 skrev:
Om man vill ha ett bättre/dyrare alternativ till Biltema så rekommenderar jag att gå till närmsta pneumatikbutik. Där finns teflonslang för tryckluft (10bar) i alla möjliga dimensioner, säljs i önskad längd, avkapad från rulle.

Helt odugligt på en Mc som soppaslang på tok för stelt

Det sitter i å försig nåt liknande på moderna bilar men är offtast formpressade
och kräver speciella nipplar

Raggarbilsfirmorna säljer ju kulörta nipplar å stålomspunna gummislangar
som faktiskt funkar riktigt bra men då börjar vi snacka specialbyggen

å de va väl inte de tråden gick ut på

andersson turbo skrev:
Helt odugligt på en Mc som soppaslang på tok för stelt...
Nej inte teflonslangen, den är minst lika böjlig som en färsk vanlig i pvc, du tänker nog på plastvarianten.

Som sagt. Värdelös kvalité på det jag kommit över hitills. Får prova lite tips från tråden. :mad:

Alltså, jag håller fortfarande på och knaprar på min 10-metersrulle av genomskinlig PVC från Biltema som kostar 44:90. Vi går in på vårt femte år tillsammans, PVC-slangen och jag. Jag bytte slang förra året och kommer att sätta på en ny i år igen. Eftersom jag använder en lång slang går det åt närmare en halv meter vilket kostar mig cirka 2,50 kr. Man kanske ska ta och lyxa till det och byta två gånger per säsong?
:)

2702139 Alltså, jag håller fortfarande på och knaprar på min 10-metersrulle av genomskinlig PVC från Biltema som kostar 44:90. Vi går in på vårt femte år tillsammans, PVC-slangen och jag. Jag bytte slang förra året och kommer att sätta på en ny i år igen. Eftersom jag använder en lång slang går det åt närmare en halv meter vilket kostar mig cirka 2,50 kr. Man kanske ska ta och lyxa till det och byta två gånger per säsong?
:)
Blöder inte den då? Den ska ju blöda tex bromsvätska. Får se om de har i rätt dimension för min hoj nästa gång. :)

Blöder inte den då? Den ska ju blöda tex bromsvätska. Får se om de har i rätt dimension för min hoj nästa gång. :)
Den svettas av bromsvätska men inte av bensin och då använder jag ändå den mer gummiovänliga alkylatbensinen. Kontakt med benisn under längre perioder gör att den går från genomskinlig till vitgrumlig och dessutom hårdnar, men det är inget problem för oss som kör racers och stänger av bensinkranen och tömmer förgasarna efter varje körning.
Right? :7peta Jag har nog läst garagetråden!
Den håller garanterat en säsong. Det gör den till bromvätska också för den delen. Jag vet inte hur svettningen påverkar bromvätskan men någon större betydelse kan den inte ha för jag har kört med den där också i fyra år och bytt efter varje säsong och mina bromsar är finfina. Den som är rik skrattar hela vägen till Bankenm, jag skrattar hela vägen till Biltema. Gör det du också.

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back