Bränslepump till utlåning?

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Gixxer 750
Har ju haft problem tidigare med ryckig/heldöd hoj och tänkte nu börja felsöka lite men vill inte kasta ut 4000 på en bränslepump, därför tänkte jag nu kolla om någon har en pump som jag skulle kunna testa till min. Känner inga som kör samma typ som mig själv i stan så därför hojtar jag ut det här istället. Jag har en -00 gsxr 750...antar att 01-03 1000 och 600 00-03 är samma pump...

Tacksam för hjälp :Bugar---> Halmstad

Ett alternativ är att hänga på en bränsletrycksmätare. Då kanske du tom kan få mätvärdet efter bränsletrycksregulatorn så du ser att du har ett jämt tryck

problemet....är ju att hojen just nu går i en halv sekund...inte mycke mätvärde att hämta där isf...

blondindumma fråga...men hur ser en sån ut å hur monteras den enklast...

Mja....kan förklara felet lite nämre.

Hojen har gått bra tidigare, men efter en sopptorsk började hojen bete sig allmänt konsigt, den kunde hugga från 2-4000 rpm...vanligast när hojen fick jobba med hög växel i lägre fart. Senare började det även uppträda vid fullgas, dock inte lika markerat som vid föregående. Ibland kunde maskinen gå bra...riktigt bra för att sedan falla tillbaka på de vanliga hackandet. Tog slutligen isär bärnslepumpen och försökte rengöra det som kunnat rengöras, allt monterades EXAKT på samma sätt igen...när jag sedan skulle starta den dog den efter nån sekund...testade att choka den och då gick den i 2 sekunder för att sen lägga av...tillslut la maskinen av och gick inte alls att starta. Misstänkte först vatten i soppan men flera liter K-sprit fick inte bukt på det. Har kollat stiften och dessa såg fina ut.Har haft ett felmeddelande C23 (möjligt att jag va onykter å det stod C21) men hojen gick ändå att starta C23 är tippsensorn men om denna va :huvet skulle ju inte startmotorn eller bränslepumpen funka alls tycker jag! En sak som jag också lagt märke till är att bränslepumpen hade en svag förändring i ljudet!

Tipsen jag fått tidigare är TPS:en eller bränslepumpen därav tänkte jag nu börja med just pumpen.

Last edited:
Du kan väl direktmata soppapumpen med 12v, ta från lampor eller liknande så att den bara går när tändningen är på.

Att kolla att soppapumpen är hel och fungerar och i sånt fall är det styrningen från CDIboxen som har gett upp.
Samt att om den går så kan han mäta soppatrycket om det behövs då. :tummenupp

Vitsen med att ta spänningen från lampor eller liknande är att då kan du stänga av pumpen samtidigt som du stänger av motorn. Kolla att säkringen pallar bara, om det är klent får man koppla med relä.
Visst ja, sitter det soppapumpsrelä på hojar så kan du bygla det så att det drar också.

I syfte att kontrollera att bränslepumpen fungerar som den ska.
Kör du den i 30 sekunder så ska den ge runt 1,2 liter (gäller i alla fall 600:n).
Gör den det så ligger felet troligen inte i bränslepumpen.

OBS!!! Kör aldrig bränslepumpen "tom", då kan den lägga av direkt.

Och för att utesluta vatten i systemet så töm tanken helt innan och fyll upp den med ny bensin innan du testar bränslepumpen eller att starta den.

(Givetvis så låter du bränslet rinna in i en behållare och inte in i motorn)

Last edited:
Låter som samma fel som jag fick på min k5 och då var det tippsensorn som knasa å det enda som jag behövde göra var och ta loss den skaka om den och kontaktspray på kontakten och sätta ihop igen:) enkla fel är bra...

I syfte att kontrollera att bränslepumpen fungerar som den ska.
Kör du den i 30 sekunder så ska den ge runt 1,2 liter (gäller i alla fall 600:n).
Gör den det så ligger felet troligen inte i bränslepumpen.

OBS!!! Kör aldrig bränslepumpen "tom", då kan den lägga av direkt.

Och för att utesluta vatten i systemet så töm tanken helt innan och fyll upp den med ny bensin innan du testar bränslepumpen eller att starta den.

(Givetvis så låter du bränslet rinna in i en behållare och inte in i motorn)

Hm...kan man koppla isär insprutningsbryggan och slangen från pumpen utan att hela garaget blir dränkt i soppa? Tänkte på om jag först ska pila med tippsensorn, enklast å komma åt den utan tanken

Låter som samma fel som jag fick på min k5 och då var det tippsensorn som knasa å det enda som jag behövde göra var och ta loss den skaka om den och kontaktspray på kontakten och sätta ihop igen:) enkla fel är bra...

Mmm jag kan ju hoppas det är ett sånt löjligt enkelt fel:)

Hm...kan man koppla isär insprutningsbryggan och slangen från pumpen utan att hela garaget blir dränkt i soppa?
Efter att ha slabbat åtskilliga gånger med bensin vid bränsletankarbeten så köpte jag en "för bränsleslang avsedd tång" och det är en av de bästa investeringar jag gjort. Anslutes lämpligast enligt bild innan slangen lossas.

Vettigt att prova "det yttre" innan du ger dig på bränslepumpen.
EDIT: Laddar upp principschema.

Bifogat

• Bränsleslangstång.JPG
    Bränsleslangstång.JPG
    15.1 KB · Visningar: 48
  • Bränsletank.JPG
    Bränsletank.JPG
    65 KB · Visningar: 50
  • GSX_R.jpg
    GSX_R.jpg
    136.6 KB · Visningar: 52
Last edited: