Bränslepump reagerar inte på R6.

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Tja!

Sitter och försöker få ihop min R6 -03 inför Gelleråsen sen jag krashade på Falkenberg och har lite problem med bränslepumpen. Eller snarare, det är brist på reaktion från bränslepumpen som är symptomet, jag vet inte om det är den det är fel på. Följande har hänt:

- Krashade på falkenberg och hojen voltade lite, mosade tanken.
- Efter att jag upptäckt att en säkring flugit loss från sin plats (!) och ersatt den så började instrumentpanelen reagera. Vrider om nyckeln och varvräknaren gör ett svep i vanlig ordning. Ingen reaktion från bränslepumpen som annars brukar låta/göra ett test/pumpa upp tryck i systemet.
- Tog loss tanken inför byte och märkte att bränslepumpen hade slitits loss från hållaren i tanken. En sladd till bränslenivåmätaren hade ryckts sönder ur fästet. Den andra sladden verkade ok.
- Lödde tillbaka sladden till nivågivaren.
- Stoppade in allt i den nya tanken. Monterade den med slangar hit och dit efter markeringarna.
- Kopplade i sladdarna till pump och givare (går bara på ett sätt så man kan inte koppla fel).
- Vrider om nyckeln. Instrumentpanelen gör svep, ingen reaktion från pumpen. Samma som innan alltså (fast nu utan soppa i tanken).

Vad kan orsaka det här? Vad finns det för spärrar som hindrar pumpen från att gå, om vi antar att det inte är den det är fel på. Det går t.ex. inte heller att få startmotorn att gå.

Det enda jag kan komma på är tippsensorn men jag vet inte riktigt hur den ser ut och i verkstadshandboken hittar jag den inte heller.

Nån som har några tips? Please!

Hittade tippsensorn nu och den såg bra ut. Låg där den skulle, sladden i och allt. Är det kanske några andra givare som måste fungera/sitta i för att pumpen ska gå igång?

Finns det nått bra sätt att testa pumpen? 12V på stiften kanske?

funkar den över huvud taget eller är det sten dött?

I skolan kopplade vi en dieselpump till ett batteri och doppade ena ändan i vatten för o kolla om den funkade. testa det :)

som du är inne på själv

1. får pumpen ström ?
2. varifrån får den signal att pumpa ? (tryck i fuelrail) jordad kabel ?

om du kollar i ett elschema (haynes t.ex.) så har du alla färger på kablar osv, kan lätt se vilken som är + och -

testa på ett löst batteri utan att riskera att bränna pumpen (ha gärna ena änden i soppa...)

Har du ström genom dödarknappen?

Blir de symptomen tror jag,ingen pump eller startmotor.

Henrik

Det kan vara det. Den står i på-läge med det betyder ju ingenting i det skick den är i nu. :) Ska mäta lite imorgon.
Jag har varit med om att jag har klippt kablarna inne i kabelöverdragen som går från dödarknappen in i stora kabelhärvan. Det var grymt svårt att hitta, eftersom hojen startade ibland, när dom lösa tåtarna kom åt varandra :gnissla Leta reda på dom kontakterna i kabelstammen och bygla direkt där istället så utesluter du iaf dödarknappen och kablaget runt omkring där.

Har du kollat så att stödkontaktsbyglingar mm sitter kvar som dom ska?

Jag har varit med om att jag har klippt kablarna inne i kabelöverdragen som går från dödarknappen in i stora kabelhärvan. Det var grymt svårt att hitta, eftersom hojen startade ibland, när dom lösa tåtarna kom åt varandra :gnissla Leta reda på dom kontakterna i kabelstammen och bygla direkt där istället så utesluter du iaf dödarknappen och kablaget runt omkring där.

Har du kollat så att stödkontaktsbyglingar mm sitter kvar som dom ska?

Har inte kollat "stödet" men tanken har slagit mig. Ska kolla det också. Tack för tipsen!

Kill-switchen satt inte ihop som den ska. Fixade det och nu går startmotorn! Tack Hoztic! Mätte lite på bränslepumpen och det är inga avbrott där (4 Ohm). Mätte spänningen på kontakten från hojen när jag vred om nyckeln eller när jag körde startmotorn och det var 0V. Antagligen får inte bränslepumpen ström. Nu gäller det bara att lista ut varför. Nån som har några spontana tips?

Last edited:
Kollade pumprelät nu (som sitter ihop med flera andra relän) och det verkar inte funka. Kopplar jag förbi det med en ståltråd går pumpen. Problemet är att den går oavsett om man har tändningen på (vridit om nyckeln) eller inte. :) Kanske får sätta in en knapp där om jag inte hinner fixa ett nytt relä.

Läste din andra tråd med att du bygla pumpen, men den starta inte en då, hur är det med startspärren om nu 03an har någon.

Har du kollat så du har gnista ?

Startspärren? Vad exakt menar du?

Det jag börjar misstänka är tippsensorn. Vi mätte på den häromdagen och den gav ut 0.99 - 4.3V. I verkstadshandboken står det att den ska ligga mellan 1.0 - 4.0V. Jag vet inte om det är tillräckligt nära eller om det är det som är orsaken. Finns det något sätt att koppla sig förbi den snyggt så man kan testa om den startar då?

Kollade pumprelät nu (som sitter ihop med flera andra relän) och det verkar inte funka. Kopplar jag förbi det med en ståltråd går pumpen. Problemet är att den går oavsett om man har tändningen på (vridit om nyckeln) eller inte. :) Kanske får sätta in en knapp där om jag inte hinner fixa ett nytt relä.

Har kollat relät ordentligt och det fungerar som det ska. Det får helt enkelt ingen signal från ECU:n att det ska slå till. Kör jag det manuellt slår det till och från och jag får kontakt mellan rätt poler när det är tillslaget. Alltså är det något annat, något som får ECU:n att anse att det inte är säkert att starta hojen.

Ett till problem jag har är att jag inte kommer in i diagnosmod (nämnde jag det i andra tråden?). Det ser helt enkelt ut som vanligt när jag vrider om nyckeln med start och select intryckta. Iom. det så blir det svårt att göra nån slags gissning om vad som är fel. Nån som har några tips på vad som kan orsaka att man inte kommer in i diagnosmod?

Har kollat relät ordentligt och det fungerar som det ska. Det får helt enkelt ingen signal från ECU:n att det ska slå till. Kör jag det manuellt slår det till och från och jag får kontakt mellan rätt poler när det är tillslaget. Alltså är det något annat, något som får ECU:n att anse att det inte är säkert att starta hojen.

Ett till problem jag har är att jag inte kommer in i diagnosmod (nämnde jag det i andra tråden?). Det ser helt enkelt ut som vanligt när jag vrider om nyckeln med start och select intryckta. Iom. det så blir det svårt att göra nån slags gissning om vad som är fel. Nån som har några tips på vad som kan orsaka att man inte kommer in i diagnosmod?
Funkar dom knapparna som vanligt annars? Det kan ju ha blivit oxid eller kommit in skit där som gör att dom inte funkar.

Har du elschema till den? Isf borde du ju kunna hitta alla komponenter där som ger info till ECU om den ska slå igång pumpen eller inte.

Select funkar som den ska. Reset vet jag inte eftersom båda tripmätarna står på 0, så jag har inget att gå på för att se om den knappen funkar. Men instrumentpanelen verkar i övrigt väldigt oskadd och ser ut att ha klarat sig väldigt bra, fast man kanske borde skruva isär den och kolla ändå. Kåpstaget fram som intrumentpanelen istter på hade ju faktiskt gått av på flera ställen. :näsblod

I den verkstadshandbok jag har finns inte elschemat till just 03-04 (!) men jag har hittat en handbok på nätet som har ett elschema. Fast där står inte vilka komponenter som ECU:n bryr sig om (givare och liknande) utan mer vilka delar som är med i kretsen för pumpen (säkringar, stop switch osv). Alla dessa borde dessutom hindra startmotorn från att gå, men den går. Men jag ska dubbelkolla allt i den kretsen.

Om jag följer den testprocedur som finns i den handboken kommer jag fram till: Replace ECU. Yeah... :huvet

Nån som har en ECU till en R6 -03 -04 man kan få låna lite? :D

Förövrigt, tack för att du kommer med förslag! :tummenupp Jag börjar känna mig lite uppgiven nu. SO Gelleråsen är liksom bara 4 dagar bort.

Last edited:
Select funkar som den ska. Reset vet jag inte eftersom båda tripmätarna står på 0, så jag har inget att gå på för att se om den knappen funkar. Men instrumentpanelen verkar i övrigt väldigt oskadd och ser ut att ha klarat sig väldigt bra, fast man kanske borde skruva isär den och kolla ändå. Kåpstaget fram som intrumentpanelen istter på hade ju faktiskt gått av på flera ställen. :näsblod
Det kan ju ha blivit sprickor i kretskortet i instrumentpanelen, eller i lödningarna som gör att knappen inte funkar. Samma sak kan ju för all del ha hänt i ECU'n också. Jag har aldrig klämt på en till din generations sexa, men jag gissar att den inte är öppningsbar? Annars hade det kanske varit värt att öppna den och kollat igenom kretskortet med lupp. Förutsatt att det inte är ett multilayerkort vill säga :huvet

hojen borde väl vara körbar utan instrument eg !
så där borde väl inte felet ligga !

om du följt upp hela ledet med ström som matar reläet och kommit fram till att det är ECU som inte släpper till så är det nog en sådan som gäller.....

E-bay i UK är underbart om man jämför med svenska skrotar.....
Men 4 dagar är ju tajt....

en lån av ECU samt instrument hade ju helt klart varit på plats (instrument för att få ut felkod)

Kan du inte testa reset knappen genom att aktivera klockan ?
på min håller man in select & reset samtidigt när tändningen är på för att visa klockan !

en annan grej....
Diag mode...
det kom med insprutningen va ?
inget som funkar på 99-02 ??!

hojen borde väl vara körbar utan instrument eg !
så där borde väl inte felet ligga !

om du följt upp hela ledet med ström som matar reläet och kommit fram till att det är ECU som inte släpper till så är det nog en sådan som gäller.....

E-bay i UK är underbart om man jämför med svenska skrotar.....
Men 4 dagar är ju tajt....

en lån av ECU samt instrument hade ju helt klart varit på plats (instrument för att få ut felkod)

Kan du inte testa reset knappen genom att aktivera klockan ?
på min håller man in select & reset samtidigt när tändningen är på för att visa klockan !

en annan grej....
Diag mode...
det kom med insprutningen va ?
inget som funkar på 99-02 ??!
Det är mycket (tvivelaktig) intelligens i dom där prylarna. Min startade inte om jag inte hade kopplat in kontakterna till kontakten på bromspumpen tex :huvet Iofs en -06'a, men ändå. Så en fungerande instrumentpanel kanske kan vara ett krav, för att man inte ska köra sönder motorn pga att man inte ser felkoder tex.

Det är mycket (tvivelaktig) intelligens i dom där prylarna. Min startade inte om jag inte hade kopplat in kontakterna till kontakten på bromspumpen tex :huvet Iofs en -06'a, men ändå. Så en fungerande instrumentpanel kanske kan vara ett krav, för att man inte ska köra sönder motorn pga att man inte ser felkoder tex.

kan jag tänka på på en nyare hoj !
men detta måste ju gå att utlösa ur ovan nämnda elschema...... :rolleyes:

går t.ex. bromskontakten in i ECU:n så kan man ju gissa något sådant...
men den borde väl rimligtis gå via samma relä som stöd & kopplingshandtag.....

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8