Sitter och spånar på att montera in en bränslepump från en zx6r i min GPZ900 tank.
En tanke som slog mig då är att utformningen på nyare tankar med bränslepumpar i har ju pumpen monterad absolut längst ner i tanken och således när "reservlampan" har tänts och hojen inte längre får soppa så är ju pumpen fortfarande nersänkt i bränslet (iaf i zx6r tanken om man tittar på tanken och pumpens position).
Skulle jag lyckas få i pumpen i gpz tanken så kommer den inte att vara nersänkt i bränslet när tanken börjar bli tom, då "överhänget" på sidorna är den lägsta punkten i den tanken och är då det lämpligaste stället att ha filtret liggandes i för att utnyttja så mycket av utrymmet som finns i tanken.
Så då är frågan om det är en allvarlig säkerhetsbrist att anslutningen till pumpen (som sitter i plattan och är en "öppen" anslutning med skruvar) inte är nersänkt i bränslet och har då öppen tillgång till bensinångorna i tanken.
Eller är risken nästintill obefintlig att en sån anslutning skulle skapa gnistor?
(tänkte då t.ex bränslepumpen i min Ducati sitter högre än vad filtret är i tanken och kan således vara ovanför bränslet när den nästan är tom).
Om risken finns, är det så att sensorn för bränslenivån stänger av pumpen när den inte längre känner av något bränsle? (då innan nivån blir så låg att anslutningarna "blottas")
Finns det andra anledningar till att ha pumpen konstant nersänkt i bränslet? (kylning? och isf hur pass känslig är den?)
En tanke som slog mig då är att utformningen på nyare tankar med bränslepumpar i har ju pumpen monterad absolut längst ner i tanken och således när "reservlampan" har tänts och hojen inte längre får soppa så är ju pumpen fortfarande nersänkt i bränslet (iaf i zx6r tanken om man tittar på tanken och pumpens position).
Skulle jag lyckas få i pumpen i gpz tanken så kommer den inte att vara nersänkt i bränslet när tanken börjar bli tom, då "överhänget" på sidorna är den lägsta punkten i den tanken och är då det lämpligaste stället att ha filtret liggandes i för att utnyttja så mycket av utrymmet som finns i tanken.
Så då är frågan om det är en allvarlig säkerhetsbrist att anslutningen till pumpen (som sitter i plattan och är en "öppen" anslutning med skruvar) inte är nersänkt i bränslet och har då öppen tillgång till bensinångorna i tanken.
Eller är risken nästintill obefintlig att en sån anslutning skulle skapa gnistor?
(tänkte då t.ex bränslepumpen i min Ducati sitter högre än vad filtret är i tanken och kan således vara ovanför bränslet när den nästan är tom).
Om risken finns, är det så att sensorn för bränslenivån stänger av pumpen när den inte längre känner av något bränsle? (då innan nivån blir så låg att anslutningarna "blottas")
Finns det andra anledningar till att ha pumpen konstant nersänkt i bränslet? (kylning? och isf hur pass känslig är den?)