Bränslepump och låg bränslenivå, explosionsrisk?

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Sitter och spånar på att montera in en bränslepump från en zx6r i min GPZ900 tank.

En tanke som slog mig då är att utformningen på nyare tankar med bränslepumpar i har ju pumpen monterad absolut längst ner i tanken och således när "reservlampan" har tänts och hojen inte längre får soppa så är ju pumpen fortfarande nersänkt i bränslet (iaf i zx6r tanken om man tittar på tanken och pumpens position).

Skulle jag lyckas få i pumpen i gpz tanken så kommer den inte att vara nersänkt i bränslet när tanken börjar bli tom, då "överhänget" på sidorna är den lägsta punkten i den tanken och är då det lämpligaste stället att ha filtret liggandes i för att utnyttja så mycket av utrymmet som finns i tanken.

Så då är frågan om det är en allvarlig säkerhetsbrist att anslutningen till pumpen (som sitter i plattan och är en "öppen" anslutning med skruvar) inte är nersänkt i bränslet och har då öppen tillgång till bensinångorna i tanken.

Eller är risken nästintill obefintlig att en sån anslutning skulle skapa gnistor?
(tänkte då t.ex bränslepumpen i min Ducati sitter högre än vad filtret är i tanken och kan således vara ovanför bränslet när den nästan är tom).

Om risken finns, är det så att sensorn för bränslenivån stänger av pumpen när den inte längre känner av något bränsle? (då innan nivån blir så låg att anslutningarna "blottas")

Finns det andra anledningar till att ha pumpen konstant nersänkt i bränslet? (kylning? och isf hur pass känslig är den?)

Det gnistrar aldrig om eller omkring anslutningarna i en bränslepump. Anledningen till att den ska ligga nersänkt i bränsle är för att den inte ska skära ihop för att den går torrt. Vissa pumpar är väldigt känsliga för att gå torrt. T.ex. så är det en hel del som har valt att använda biltemas pump för förgasare i sina bilbyggen istället för deras vanliga bränslepump eller andra liknande pumpar eftersom förgasarpumpen klarar av att gå torrt betydligt bättre än många andra pumpar.
Det var förvisso några år sen jag var inblandad i såna byggen men på den tiden så sålde iaf biltema några olika modeller av bränslepumpar varav en sort var speciellt för förgasarmotorer.

Det gnistrar aldrig om eller omkring anslutningarna i en bränslepump. Anledningen till att den ska ligga nersänkt i bränsle är för att den inte ska skära ihop för att den går torrt. Vissa pumpar är väldigt känsliga för att gå torrt. T.ex. så är det en hel del som har valt att använda biltemas pump för förgasare i sina bilbyggen istället för deras vanliga bränslepump eller andra liknande pumpar eftersom förgasarpumpen klarar av att gå torrt betydligt bättre än många andra pumpar.
Det var förvisso några år sen jag var inblandad i såna byggen men på den tiden så sålde iaf biltema några olika modeller av bränslepumpar varav en sort var speciellt för förgasarmotorer.

Pumpen behövs då jag har planen att köra med insprut på gpzan,

En sådan här ser det ut att sitta i
$_12.JPG

Frågan är då om pumpen behöver bränsle runt om ytterhöljet för smörjning eller om den fungerar så länge den får bränsle genom inloppet?

Last edited:
Höljet har ingenting med funktionen av pumpen att göra. Även om hela pumpen är dränkt så kan den ändå gå sönder om den suger i sig luft. Se till att den suger i sig bränsle hela tiden istället då detta är det viktiga. Nu vet jag ju inte hur pass känslig den pumpen är för luft, men det lär du märka rätt snabbt tror jag.

Höljet har ingenting med funktionen av pumpen att göra. Även om hela pumpen är dränkt så kan den ändå gå sönder om den suger i sig luft. Se till att den suger i sig bränsle hela tiden istället då detta är det viktiga. Nu vet jag ju inte hur pass känslig den pumpen är för luft, men det lär du märka rätt snabbt tror jag.

Gött! Då blir det en slang och placera filtret på lägsta punkten i tanken så den "alltid" suger bränsle!

Gött! Då blir det en slang och placera filtret på lägsta punkten i tanken så den "alltid" suger bränsle!

Tänk på att det finns pumpar
som måste placeras under lägsta vätskenivå
och där slangens högsta punkt ska vara vid lägsta bränsleniva.
så pumpen aldrig behöver suga "upp" bensin

Det är fullt möjligt att den tilltänkte pumpen är en sån då, för filtret sitter ju direkt på pumpens inlopp.
men de pumpar för insprut ska ju skapa ett hyfsat tryck i ledningarna, är de byggda för klent då om de inte "orkar" pumpa upp bensin? (vi pratar ju här om en höjdskillnad med pumpens egna höjd som mest).

Finns det något sätt att kolla upp sånt utan att vänta i evigheter på svar från Kawasaki själva?
Pumpens tillverkare kanske..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...