Bränslecellsdriven motorcykel

Kan du tänka dig att köpa en bränslecells driven mc?


  • Antal röstningar
    0
Ska projektet ha en chans att realiseras kan du glömma allt vad befintliga komponenter heter, ramar måste byggas runt det som ska sitta i, dvs rätt klumpiga batterier, en elmotor som inte alls passar i motorfästena, en mellanväxel, eventuellt en tvåstegsväxellåda, för det är en myt att elmotorn drar glatt från 0-300km/h, antingen tar den sjukt mycket ström från start (typ, smälta lindningarna mycket) eller så ligger man sjukt högt i toppvarv.

Så att använda speciellt mycket befintligt kan man glömma, möjligen sving/bakhjul samt gaffel/framhjul och lite lysen och blinkers.
(givetvis måste man ändå ta fram ny fjädring för den nya vikten)
Kåpor lär man få gjuta nytt för att maximera batteriutrymmet, bensintank lär man inte behöva osv....

Det är helt enkelt enklast att kapa bort allt mellan styrhuvud och svinginfästning.

Ja. om man ska nå upp till den prestanda och siffror som angavs i den första posten ja. Men för att få fram en med hyfsade prestanda tror jag faktiskt att man kan använda en del standardkomponenter. Att modifiera ramar för att få plats med grejorna måste inte vara svindyrt.

Men man kommer inte inom en rimlig budget att nå upp till prestanda och siffror jämförbara med en R1 eller liknande. Det har du rätt i.
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top