CRP Racing gör eldriven racemaskin

CRP1.0-1.jpg


Motor: N.2 "Agni 95" DC. 72 V

Tar 2 timmar att ladda och går då 40km och kan toppa 180km/h enligt dom. Ska väga 175kg.

Motorcykeln kommer premiärvisas 13 januari på en konferans i Birmingham som heter "Cleaner Racing Conference".

Kommer även starta en Italiensk serie med elekriska motorcyklar.

TTXGP Italia
26-27 juni Magione
24-25 juli Franciacorta
4-5 september Franciacorta
25-26 september Mugello

Man kommer också att köra ett EU cup race på EM-finalen på Albacete i Spanien 23-24 oktober.
 
Last edited:
Last edited:
Jag såg den på mässan i Birmingham, den verkade välbyggd. Seriösa chassikomponenter. Jag tyckte dock att med den vikten skulle man haft dubbla skivor fram. Det vore kul att testa den.
 
Jag tycker det är fel väg att gå att konvertera nuvarande hojar. Det blir bara tungt och onaturligt. Kolla på Zero som gör crossar i stället, de kommer från MTB-världen och deras mc ser mer ut som en downhill-hoj. Utseendet kan man ju tycka vad man vill om men 67 Nm och 70 kg är en cross jag vill ha.

http://www.zeromotorcycles.com/dirt/
 
Håller med. Har ännu inte sett någon lätt roadracingmaskin med eget chassie.

Att bygga på ett lätt chassie som Honda RS125R verkar klokare än gatchassien. Med andra batterier tror jag det är möjligt att komma ned på samma vikt och effekt som en startklar standard RS125R.
 
Jag tycker det är fel väg att gå att konvertera nuvarande hojar. Det blir bara tungt och onaturligt. Kolla på Zero som gör crossar i stället, de kommer från MTB-världen och deras mc ser mer ut som en downhill-hoj. Utseendet kan man ju tycka vad man vill om men 67 Nm och 70 kg är en cross jag vill ha.

http://www.zeromotorcycles.com/dirt/

Ja det där är intressant.
kortsiktigt för ett nystartat team är det nog rätt väg att gå att bygga om en befintlig hoj, för att komma igång.
Än så länge är det "öppet mål" i TTXGP att vara ett av de framgångsrika teamen, håller skiten så vinner man (överdrivet visst), fast 2011 är nog den festen över.
Med tiden så kommer de som tittar på hojens layout med nya ögon att vara i framkant, men då måste man ha/ta in kompetens att utvärdera och utveckla de nya idéerna.

Det man sabbar i en hojs balans etc när man plockar in en annan drivkälla och annorlunda viktfördelning, det är nog mindre än hur fel man skulle få det om man utvecklade själv.

Men visst tappar man hakan ibland när man ser hur inskränkt en del tänker när dom bygger elracers av befintliga hojar, t.ex aerodynamiken, man använder samma kåpor fast det inte finns samma behov av kylning som på en förbränningsmotor.

Håller med. Har ännu inte sett någon lätt roadracingmaskin med eget chassie.

Att bygga på ett lätt chassie som Honda RS125R verkar klokare än gatchassien. Med andra batterier tror jag det är möjligt att komma ned på samma vikt och effekt som en startklar standard RS125R.

Fast man får en helt annan "power delivery" (på svenska?) ur en elmotor än en 125 2takt, så är ett 125R chassie så bra eg?
 
Last edited:
Jag tycker det är fel väg att gå att konvertera nuvarande hojar. Det blir bara tungt och onaturligt. Kolla på Zero som gör crossar i stället, de kommer från MTB-världen och deras mc ser mer ut som en downhill-hoj. Utseendet kan man ju tycka vad man vill om men 67 Nm och 70 kg är en cross jag vill ha.

http://www.zeromotorcycles.com/dirt/
Det handlar nog rätt mycket om vilken budget man har, att utveckla nya chassien kostar en bra slant det också. Dom som bygger elhojar lägger antagligen hellre pengarna på att utveckla just elbiten.
 
När det gäller kåpornas utseende osv så är det ganska nödvändigt att använda befintliga. Speciellt eftersom man inte vill lägga resurser i vindtunneln. Dessutom är man i behov av platsen, dels för alla batterier och dels för motor och styrsystem. Dessutom på AC motor behöver man kyla motor och styrsystem med vätska och inte luft. Dock inite i lika stor grad som en förbränningsmotor.

Tittar man på förra årets vinnare, Agni, så har de 2 st DC motorer och som tillsammans med styrsystem och batterier har gjort att de fått göra en special tankkåpa för att få plats med allt.

Vi tittade på 125 och 250 chassi från början men med totalvikten så kommer man närmare ett 600 chassi. Man måste ju ha batteri så att man kommer i mål och dessutom tillräckligt för att kunna lämna konkurrenterna i kölvattnet.:D
 
När det gäller kåpornas utseende osv så är det ganska nödvändigt att använda befintliga. Speciellt eftersom man inte vill lägga resurser i vindtunneln. Dessutom är man i behov av platsen, dels för alla batterier och dels för motor och styrsystem. Dessutom på AC motor behöver man kyla motor och styrsystem med vätska och inte luft. Dock inite i lika stor grad som en förbränningsmotor.

Tittar man på förra årets vinnare, Agni, så har de 2 st DC motorer och som tillsammans med styrsystem och batterier har gjort att de fått göra en special tankkåpa för att få plats med allt.

Ok, så ni planerar att ha ett liknande vätskekyl i samma placering ungefär?
 
eCRP 1.0

16848_269997612517_185387707517_4489415_4042439_n.jpg


16848_269997627517_185387707517_4489417_6565645_n.jpg


16848_274266287517_185387707517_4506536_2768610_n.jpg


16848_274266297517_185387707517_4506537_4805808_n.jpg
 
Last edited:
Ja vi ska använda en mindre kylare. Exempelvis från en 125a eller en cross kylare som vi driver med ett separat system tillsammans med tuta osv.

ok då är det ju vettigt att köra med cbr kåporna även om det skulle gå att göra förbättringar utan allt för stora resurser.

kommer ni köra med utbytbara batterier som Motoczysz?
 
Jag tror elracingen skulle bli populärare med riktigt korta race, typ 5 varv på mindre roadracingbanor. Då skulle maskiner kunna vara lätta med hög effekt. Det skulle bli mer underhållande både att köra och att titta på som publik.

Man skulle kunna ha ett upplägg liknande speedway; flera kortare lopp under samma dag. När jag tittat på roadracing på plats har jag upplevt loppen som långa; efter en stund vet man knappt om motorcykeln som passerar leder, ligger sist, är överlägsen, eller blivit varvad. Med korta lopp kommer publiken hinna lära känna förarnas utseende, material, körstil och konkurrenskraft redan under första dagen.

Elmotorn har inte något behov av att värmas upp, och däcken kan värmas med däckvärmare - uppvärmningsvarv behövs alltså inte. Rulla av däckvärmarna, kör ut till startplatsen, och räkna ner till start!
Starten går! full acceleration. Elmotorn kan kortvarigt ge långt högre vridmoment än specificerat, och kraften levereras helt proportionellt mot gaspådraget. Maskinerna accelererar med framhjulen lätt uppe i luften ända till inbromsningen inför första kurvan. De dyker in i kurvan, passerar apex, och accelererar ur kurvan på tvären med rykande bakhjul.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top