Bränslecellsdriven motorcykel

Kan du tänka dig att köpa en bränslecells driven mc?


  • Antal röstningar
    0

WR125X_Driver

Kör Farsans Gamla Puch
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Tjörn
Hoj
Yamaha, WR125X, 09a
Tja :)


Jag och min kompis går på ett tekniskt gymnasium och där har vi fått som uppgift att göra ett projekt som ska kunna lanceras. Vi fick idén med en bränsle cells driven motorcykel som inte ska göra en besviken, som alltså hänger med en t.ex Yamaha R6. Men tyvärr är tekniken fortfarande dyr och priset blir högt. Vi har dragit våran max gräns på försäljnings priset vid Yamaha R1s gräns då dom delar samma utseende. Hittills har vi kommit upp i 240k som försjälnings pris. Däremot efter som vi ska göra ett nytt märke har vi valt Diamond, för att de ska symbolisera en diamants perfektion. Skulle ni kunna tänka er köpa en sådan motorcykel? (Detta anses som marknads undersökning)

Höjdpunkter:
Beringer Top Race fram bromsar
Brembo broms bak
Marchesini Black Aluminum fälgar
Brandsläckar system
Enkelsving
180hk
300nm
USD gaffel

Bild kommer så fort jag fått upp en bild på photobucket

Väldigt tacksam för så många svar som möjligt. Har ni några frågor va vänliga ställ dom :)
 
Som alltid med el-fordon är det räckvidden som ställer till det. Vad kommer det här åbäket att väga med batterier och grejjer, och vad har ni för beräknad räckvidd?
 
Kul,
ska ni alltså bygga en funktionsprototyp?
 
Ok, med risk för att låta lite negativ ...

Världens första bränslecellsbil tog 19 år för Honda att utveckla. (Kostade nog en hel del...) Hur stor serie räknar ni med att producera för att få ner styckepriset till 240 000 kr?

Höjdpunkter:
Beringer Top Race fram bromsar
Brembo broms bak
Marchesini Black Aluminum fälgar
Brandsläckar system
Enkelsving
180hk
300nm
USD gaffel

Inse att det där är stenåldersteknologi i jämförelse med det ni hade tänkt ska driva fordonet ...

Men va f-n... Lycka till !!! :)
 
Last edited:
Hur mycket väger dom där bränslecellerna? Alltså, blir slutresultet en hoj i vikt som en r6'a och 180hk? eller en väldigt tyst goldwing på 180hk? :)

Ontopic: Nej, skulle inte köpa den.. Kanske efter att den funnits på marknaden några år så man har fått nå hum vad man får för pengarna..

edit: typo
 
180bhp är 132KW, om spänningen är 120volt blir det en ström på 1100 Ampere vid full effekt.
Kan bränsleceller i rimlig storlek leverera den här typen av strömmar?
Hur stor är en 130KW elmotor och hur mycket väger den?
 
Som alltid med el-fordon är det räckvidden som ställer till det. Vad kommer det här åbäket att väga med batterier och grejjer, och vad har ni för beräknad räckvidd?

Vi har en beräknad räckvidd på 30-40mil beronde på olika körning och vindmotstånd. Vikten är inte räknad ännu.


Kul,
ska ni alltså bygga en funktionsprototyp?

Vi ska bygga något som ska fungera i teorin, men det klart att man får desto bättre betyg om man framställer de praktiskt. Vi håller på mycket med ritningar (kanske blir en cad-ritning sen) och i photoshop för att få resultatet vi vill ha.


Ok, med risk för att låta lite negativ ...

Världens första bränslecellsbil tog 19 år för Honda att utveckla. (Kostade nog en hel del...) Hur stor serie räknar ni med att producera för att få ner styckepriset till 240 000 kr?

Höjdpunkter:
Beringer Top Race fram bromsar
Brembo broms bak
Marchesini Black Aluminum fälgar
Brandsläckar system
Enkelsving
180hk
300nm
USD gaffel

Inse att det där är stenåldersteknologi i jämförelse med det ni hade tänkt ska driva fordonet ...

Men va f-n... Lycka till !!! :)

Negativt är bra det med :)

Försäljningen i början lär ju bli seg har vi ju räknat med. Det första halvåret har vi inte räknat med mer än 15-20motorcyklar, då planen är att lansera den i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Planen är också att få byggt ihop en scooter eller liknade för stadsbruk för en betydligt mindre peng.

Jo men vi försöker hitta de bästa som går att få tag på till en projekt mc för ett realtivt okej pris.

Tack :)


Hur mycket väger dom där bränslecellerna? Alltså, blir slutresultet en hoj i vikt som en r6'a och 180hk? eller en väldigt tyst goldwing på 180hk? :)

Ontopic: Nej, skulle inte köpa den.. Kanske efter att den funnits på marknaden några år så man har fått nå hum vad man får för pengarna..

edit: typo


Vi försöker hålla nere vikten så lågt som de går. Men den är inte ihopräknad ännu. Men planen är att den ska hänga med dom dyrare sporthojarna.

Den reaktionen har vi väntat oss från dom flesta så vi räknar inte med en hög försäjlning dom första åren.


180bhp är 132KW, om spänningen är 120volt blir det en ström på 1100 Ampere vid full effekt.
Kan bränsleceller i rimlig storlek leverera den här typen av strömmar?
Hur stor är en 130KW elmotor och hur mycket väger den?

Vi är ännu inte helt säkra på 130kw motorn då den är dyr, tung och relativt stor.
Det borde dom kunna göra där jag gjort min forskning så ska de inte va något problem. Måtten har jag inte men dom är kompakta men ändå stora.
 
Frågan är om vi inte tidsmässigt är närmare bilen nedan än bränslecellsdrivna motorcyklar på 180 hk? ;)

20090615-back-to-the-future.jpg
 
För att svara på frågan.
Jag skulle definitivt kunna köpa en bränslecellsdriven (vätgas) hoj i framtiden.
Jag skulle dock inte vara den första att göra så eftersom jag inte har råd att köpa en ny "vanlig" hoj och således inte skulle klara av att hosta upp ytterligare 80 000 :-.
Men jag skulle kunna tänka mig att köpa en när priset gått ner och begagnatmarknaden finns. Detta förutsatt att hojen har bra prestanda förstås.

För mig är det viktigare att ha en högpresterande hoj att leka med än att bilen jag kör ska gå som ett troll, så jag tror att steget till att köpa en bränslecellsdriven bil är kortare än att jag köper en dito hoj.
 
Last edited:
Om ni inte har så exklusiva komponenter utan lägger all kostand på cell och motor kanske ni får ner priset lite?
Vad är bränslecellen tänkt att drivas på, etanol,väte?

Jag skulle kunna tänka mig o köpa en om det var vettigt pris på den, definitivt, men inte som inovationsteknologi, sån kostar alltid mer än den smakar om man inte köper den för att showa med.
 
För att svara på frågan.
Jag skulle definitivt kunna köpa en bränslecellsdriven (vätgas) hoj i framtiden.
Jag skulle dock inte vara den första att göra så eftersom jag inte har råd att köpa en ny "vanlig" hoj och således inte skulle klara av att hosta upp ytterligare 80 000 :-.
Men jag skulle kunna tänka mig att köpa en när priset gått ner och begagnatmarknaden finns. Detta förutsatt att hojen har bra prestanda förstås.

För mig är det viktigare att ha en högpresterande hoj att leka med än att bilen jag kör ska gå som ett troll, så jag tror att steget till att köpa en bränslecellsdriven bil är kortare än att jag köper en dito hoj.

Priset lär ju självklart sjunka när tekniken är lite äldre och det finns fler utav dom :)

Tanken är ju att den ska inte ha några problem alls att hänga med dom dyrare sporthojarna, fast på ett billigare sätt om man ser på de under en längre tid.

Om ni inte har så exklusiva komponenter utan lägger all kostand på cell och motor kanske ni får ner priset lite?
Vad är bränslecellen tänkt att drivas på, etanol,väte?

Jag skulle kunna tänka mig o köpa en om det var vettigt pris på den, definitivt, men inte som inovationsteknologi, sån kostar alltid mer än den smakar om man inte köper den för att showa med.

Produktions modellen kommer ju troligen inte använda alla dom fina komponenterna, men de kommer finnas som tillval. Så priset är ju beroende på det :) Bränslecellerna ska vara utav vätgas.

Vi har inte planerat något nytt och spännade som höjer priset. Utan vanliga mätare, en knapp som sitter bredvid reglage på styret som fixar skumsläckaren som är fästa på ramen som kan släcka en ev. brand. Har även en dödare i fall motorn skulle skena. Vi försöker tänka på alla risker osv.
 
Tycker helt klart att det låter intressant. Men att slänga upp 240k för en hoj som är mer eller mindre en prototyp känns i alla fall inte realistiskt för mig i dagsläget. Tror dock att ni är inne på rätt spår med tanken att inte bygga något futuristiskt hokuspokus. Ska man sälja något så pass annorlunda och nyskapande är det nog vettigt att hålla sig till en design som påminner om den som redan finns på populära hojar.
 
Ska ni köra på väte är ju en bra fråga vart man kan "tanka" det i landet, e85 och naturgas finns ju i bra mängd dock.
Tanken med att det ska bli billigare i längden är att den ska dra mindre/billigare bränsle?
Nån koll på bränsleeffektivitet i cell vs förbränningsmotor och bränsletäthet på väte?
 
Det finns ju dom som köper en stomme o utvecklar ifrån, kika om ni inte kan få spons av nån tilvlerkare när ni väl är i startgroparna.

http://www.youtube.com/watch?v=b_JS-VnY0eE&
[YOUTUBE-ID]b_JS-VnY0eE&[/YOUTUBE-ID]
 
Vad som antaligen skulle driva på utvecklingen är mera race baserade på elektriska fordon, både tvåhjuliga och fyrhjuliga...
Elektriskt motogp tex =)
 
Du ska snacka med marsianmejler här på SH, hon har koll på det där med bränsleceller!

Men kort sagt "Det går inte".

Inte med dagens teknik.

Det finns inga bränsleceller som levererar tillräckligt som är små nog att få plats.
Det blir i bästa fall en elektrisk moppe med måttliga prestanda, och gigantiska packväskor för att rymma tekniken.

Sorry!
 
Du ska snacka med marsianmejler här på SH, hon har koll på det där med bränsleceller!

Men kort sagt "Det går inte".

Inte med dagens teknik.

Det finns inga bränsleceller som levererar tillräckligt som är små nog att få plats.
Det blir i bästa fall en elektrisk moppe med måttliga prestanda, och gigantiska packväskor för att rymma tekniken.

Sorry!

Honda har ju släppt sin FCX Clarity i USA som släpps och går på bränsleceller baserat på vätgas. Så att de inte går är ju en lögn? :confused:
 
Ska ni köra på väte är ju en bra fråga vart man kan "tanka" det i landet, e85 och naturgas finns ju i bra mängd dock.
Tanken med att det ska bli billigare i längden är att den ska dra mindre/billigare bränsle?
Nån koll på bränsleeffektivitet i cell vs förbränningsmotor och bränsletäthet på väte?

Vätgasen spjälkas ur vatten mha elektricitet. Har själv byggt modellbilar som laddas med solceller, detta funkade över förväntan men har ingen aning om hur bränsleceller fungerar i större skala. Finns väl iofs vissa försök med stadsbussar....

Jag tror det skulle bli bättre om man siktade på att bygga ett pendlingsfordon typ eu-moppe. Moppen kan ju bli tung och till en viss gräns klumpig utan att det gör allt för mycket. Jag skulle nog kunna köpa en pendlingsscooter om den på sikt skulle medföra en besparing. Kanske lite väl optimistiskt att börja med en högprestandahoj med allt vad det innebär.
 
Honda har ju släppt sin FCX Clarity i USA som släpps och går på bränsleceller baserat på vätgas. Så att de inte går är ju en lögn? :confused:

Du kommer aldrig att kunna klämma in den motorn och den bränslecellen i en motorcykel med en R6'as vikt och prestanda.

Vad är motorn i den där på? 100kw?, okej, nära.
Hur stor är bränclecellen?
Hur stor är tankarna?
Sen ska du rymma batteriet också.

För, nej, den drivs inte av bränslecellen, den drivs av ett batteri som laddas av en bränslecell.
Det finns ingen bränslecell som klarar att driva en sådan kraftig motor direkt.

Får ni inte lära er att Googla på skolan?

Så, det går inte! Allt annat är LÖGN
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top