Bränsle/luftblandning 2T motor

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Om en 2t motor "efter justeringar :rodnar " börjar gå segt på botten och mellanregister men går som den ska på höga varv, vill den då ha mer soppa/mindreluft eller tvärtom?

Den låter liksom strypt, och är väldigt orkeslös på botten/mellanregistret.

Ligger man på maxvarv och släpper av på gasen och gasar igen innan den hinner sjunka nämnvärt i varv så svarar den bra på gasen. Men om jag låter den sjunka i varv och gasar så låter den "strypt" nästan som man slår av tändningen ett par sek innan den långsamt börjar öka i varv igen.

Som sagt så är den väldigt orkeslös också.. lutar det uppför så är det som att köra in i en vägg ungefär..

Har ritat lite hur tändstiftet ser ut.

Tack på förhand!

Last edited:
Inte så snyggt kanske :hihi

Bifogat

• tändstift.jpg
    tändstift.jpg
    14.7 KB · Visningar: 99
Last edited:
För mycket soppa/för kallt stift/för fet oljeblandning.
Pröva först att byta till ett varmare stift.

Hammet skrev:
reedsen kan också vara slut om den svarar dåligt på gas eller bludrar vid visst varv
Beror på vad dom är av för typ, fiberreeds tar slut fortare men funkar bättre medans dom är hela medans stålreeds håller längre.
Vad är det för hoj det handlar om?

Låter för det första som om motorn inte riktigt är i toppskick. Kolla så att kolvringar och sånt är schysst. Testa att ställa in blandskruven längst in först och testa och testa sen med blandskruven längst ut och se om du känner någon skillnad. Blir det ingen skillnad blir det till att börja köpa munstycken och testa med.

Vad är det för "justeringar" du har gjort?

EBS skrev:
Låter för det första som om motorn inte riktigt är i toppskick. Kolla så att kolvringar och sånt är schysst. Testa att ställa in blandskruven längst in först och testa och testa sen med blandskruven längst ut och se om du känner någon skillnad. Blir det ingen skillnad blir det till att börja köpa munstycken och testa med.

Vad är det för "justeringar" du har gjort?

Det har suttit ett mindre insug på ett tag. Har nu bytt tillbaka till "standard" :rolleyes:

Så det är bara blandskruven det hänger på, för det är bara den som är ändrad utöver insuget.. men det är ju ett helv*te att komma åt blandskruven på den här skapelsen. Måste demontera halva moppen typ..

mellanvarvs blandning styr i huvudsak av nålpositionen. Blandskruven styr tomgång o lite ovanför.

rammstein in da house:
vill den då ha mer soppa/mindreluft eller tvärtom?

Det kanske inte är den vassaste 2-taktaren du skruvar med men förgaseriet på en tunad 2-taktare är otroligt viktigt för att den ska gå bra och ha någon form av hållbarhet, sure på en moppe brukar huvudmunstyckesbyte vara tillräkligt för att fixa seg gasrespons eller annat.

En liten guide hur dom olika delarna på en förgasare fungerar under gaspådrag....

jetchart.jpg

DP says: Nu ska jag inte klaga på ditt val av moppe, men......

Rammstein skrev:
Vi snackar grymma grejer:)

Fö. stålreeds, som rullat 800mil.
Låter som om blandningen är lite fel också, börja med att sänka trottelnålen nåt hack för att se om det artar sig, kolla vilket huvudmunstycke som sitter i nu, är det inte original, byt.
Vad är det för tändstift som sitter i nu? NGK Bp6hs eller motsvarande borde räcka till en moped som inte är så vässad.

Skillnaden är väl lite hur den är uppbyggd. Jag ser föresten inte vad det är för märke men här är en adress så du kan kolla själv vad som rekommenderas: www.ngk.com

Hyosung får jag det till, enligt tabellen ska den ha ett stift som heter Ngk Br8hsa.

Skruvade ut blandskruven trekvarts varv och så fick tändstiftet smaka på stålborsten, och vips så gick den bra igen...eller ja...den går lite slöt i mellanregistret men det kan jag leva med:banana

Hoppas nu skiten går tills i februari :Bugar

Last edited:
sEiKo skrev:
Hyosung får jag det till, enligt tabellen ska den ha ett stift som heter Ngk Br8hsa.

Japp, en Hyosung är det :tummenupp

Kanske lika bra att kolla vad det är för nåt stift som sitter i den.
Tack, för att du skrev vilket stift, det skulle vara.. själv hittade jag inte i tabellen :rodnar

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP