Bränna dvd

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Tja!
Har skaffat en dvd-brännare o med den ett tillhörande neroprogram.När jag ska bränna en dvd så klickar jag på skapa dvd-video.Sen importerar jag en filmfil från hårddisken o sen klickar jag på bränn dvd.Problemet är att en fil som är på ca 700meg blir 3-4 gig o det tar ca 2-2,5 timmar att bränna en film.Förstår att problemet sitter bakom skärmen,så finns det nån som kan förklara om/hur jag ska göra för att det ska bli lite roligare att bränna filmer?
Tack på förhand//jacke

Ska du bränna en divx-film på 700 meg till a) DVD eller b) SVCD?

/Von Virrat

Zee skrev:
2643652 Ska du bränna en divx-film på 700 meg till a) DVD eller b) SVCD?

/Von Virrat
Har mest divx-filmer o tänkte bränna dom till dvd. Men finns det nåt smartare som går fortare e jag villig att gå ner lite i kvallitet.

ktmjacke skrev:
2643615 .Problemet är att en fil som är på ca 700meg blir 3-4 gig o det tar ca 2-2,5 timmar att bränna en film.

På min gamla P4 3.2GHz tar samma manöver en hel natt, så du kan nog vara nöjd.

Peterlan skrev:
2643696 På min gamla P4 3.2GHz tar samma manöver en hel natt, så du kan nog vara nöjd.
Åfan.Jag kanske gör rätt iaf då.Nästa problem jag har är att när jag vill kopiera en köpt film så trodde jag att nero rippa den automatiskt.Men min dator ger nåt besked om att den inte hittar ena filmen fastänn den lagt upp båda i listan.

ktmjacke skrev:
2643729 Åfan.Jag kanske gör rätt iaf då.Nästa problem jag har är att när jag vill kopiera en köpt film så trodde jag att nero rippa den automatiskt.Men min dator ger nåt besked om att den inte hittar ena filmen fastänn den lagt upp båda i listan.
kopieringsskydd

Finns ett program som heter "DVD shrink" som fungerar superbra om man ska kopiera DVD skivor:tummenupp

BusenEdo skrev:
2644024 Finns ett program som heter "DVD shrink" som fungerar superbra om man ska kopiera DVD skivor:tummenupp

Jag tror väl att han ska bränna en .avi fil eller liknande till en film så går att spela i DVD-spelaren. I nero StartSmart finns det en knapp där man kan välja avancerad användare. Efter att man tryckt på knappen ska man få upp alternativet att kunna bränna en vcd film, vilket går 100 gånger snabbare än att bränna en SVCD eller en DVD film + tyvärr lite sämmre kvalitét. Vet ju såklart inte vilken version av nero du har men har du en med StartSmart ska det funka.

Edit: Såg nu att man inte alls behöver trycka i avancerad användare.. Gå bara in i StartSmart och klicka sedan på foto och video och sedan skapa vcd-film :)

Edit igen: Till han i citatet.. Såg att det var något helt annat du svarade på. :tungan Så där har du ju helt rätt och dvd-shrink är ett bra program. (ska läsa hela tråden nästa gång :rolleyes: )

//Jaxo

Last edited:
När du ska bränna filmen väljer du DVD-ROM (ISO), inte DVD-movie.
Då blir filen inte större än den "ska" vara.

Tack för alla svar.Jag har start smart på mitt nero.Men den enda meny för vcd-format jag kan hitta är skapa bildspel i vcd.Inget annat.O starstriker,hittar ingen meny för dvd-rom heller faktiskt.Angående kopieringsskydd så har jag hört att nero ska ha nån funktion som rippar det direkt,men det hittar jag ju naturligtvis inte heller.:gnissla

om du sätter i en film du vill kopiera, välj brännare->kopiera skiva
är det en fil du vill bränna (img, iso whatever) välj brännare->bränn image

edit: I nero alltså

smallsocks skrev:
2644131 om du sätter i en film du vill kopiera, välj brännare->kopiera skiva
är det en fil du vill bränna (img, iso whatever) välj brännare->bränn image

edit: I nero alltså
ÖÖÖÖÖh,sätter i köpefilmen i cd enheten o en tom dvd i brännaren.Nero hittar bägge men sen highlightar den inte brännikonen så att jag kan starta bränningen.

Aha. Är det en köpt DVD-film du vill kopiera så ska du använda ett program som heter DVD-shrink. Det funkar klockrent.

Jag trodde du ville bränna avi:er till DVD....

ktmjacke skrev:
2644147 ÖÖÖÖÖh,sätter i köpefilmen i cd enheten o en tom dvd i brännaren.Nero hittar bägge men sen highlightar den inte brännikonen så att jag kan starta bränningen.

du kan oxå sätta i köpefilmen i dvd brännaren dirket och ta Copy som jag skrev innan, och när den är klar så sätter du i en tom, fungerar säkert bättre, värt ett försök iaf?

ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖh på dig själv

Starstriker skrev:
2644154 Aha. Är det en köpt DVD-film du vill kopiera så ska du använda ett program som heter DVD-shrink. Det funkar klockrent.

Jag trodde du ville bränna avi:er till DVD....
Det var både och.:tummenupp

smallsocks skrev:
2644175 du kan oxå sätta i köpefilmen i dvd brännaren dirket och ta Copy som jag skrev innan, och när den är klar så sätter du i en tom, fungerar säkert bättre, värt ett försök iaf?

ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖh på dig själv
Aha,så jag kopierar den till hd o sen bränner ner den därifrån??ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖhhhh:va

Last edited:
ktmjacke skrev:
2644201 Det var både och.:tummenupp

Aha,så jag kopierar den till hd o sen bränner ner den därifrån??ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖhhhh:va

den läggs nog i en tämoprär mapp <- felstavning vet.

har inte märkt att C: krypt i utrymme för att man bränner såhär så den tas nog bort direkt efter bränning i såfall

Bifogar bild vart du hittar stället... detta är iofs Nero 7 men det ser likadant ut i 6 tror jag

alltså gör såhär om du har hyrt en film du vill bränna?

1. sätt i filmen du hyrt eller lånat av polare i DVD brännaren
2. välj som på bilden
3. när klart, sätt i tom dvd skiva och den bräns ut på skivan

alternativ 2 Iso fil o liknande

1. sätt i tom skiva
2. välj som på bilden fast "bränn image/burn image" istället för kopiera skiva
3. leta upp filen du ska bränna den ligger på c:\filmer\snusk\xxx\kinky\assfuck.iso <-- t ex
4 makera filen tryck ok och sedan Välj burn på menyn

edit: bilden blev lite otydlig men jag tror om du anstränger dig ser du vart du hittar det...

O jepp jag kör Burning Rom och inte Startsmart eftersom jag lackar på den newbie varianten

edit2: är det avi filer o liknande brukar det gå att bränna dom som DVD ISO som starstriker sa, då sätter du i en tom dvd och väljer new->dvd iso

Bifogat

Last edited:
smallsocks skrev:
2644293 den läggs nog i en tämoprär mapp <- felstavning vet.

har inte märkt att C: krypt i utrymme för att man bränner såhär så den tas nog bort direkt efter bränning i såfall

Bifogar bild vart du hittar stället... detta är iofs Nero 7 men det ser likadant ut i 6 tror jag

alltså gör såhär om du har hyrt en film du vill bränna?

1. sätt i filmen du hyrt eller lånat av polare i DVD brännaren
2. välj som på bilden
3. när klart, sätt i tom dvd skiva och den bräns ut på skivan

alternativ 2 Iso fil o liknande

1. sätt i tom skiva
2. välj som på bilden fast "bränn image/burn image" istället för kopiera skiva
3. leta upp filen du ska bränna den ligger på c:\filmer\snusk\xxx\kinky\assfuck.iso <-- t ex
4 makera filen tryck ok och sedan Välj burn på menyn

edit: bilden blev lite otydlig men jag tror om du anstränger dig ser du vart du hittar det...

O jepp jag kör Burning Rom och inte Startsmart eftersom jag lackar på den newbie varianten

edit2: är det avi filer o liknande brukar det gå att bränna dom som DVD ISO som starstriker sa, då sätter du i en tom dvd och väljer new->dvd iso
tackar o bockar.

Bara ett problem.När jag sätter in en köpedvd i min brännare vill mediaplayern inte ens spela upp den "p,g,a av ett problem med det digitala copyrightskyddet".

Uhuh. DU måste ha en DVD-codec (eller vad fan det nu är). Själv använder jag ett program som heter WinDVD för att kolla på DVDer. Finns säkert att hämta på närmaste Pirate Bay.

Ofta får man med en sån skiva när man köper grafikkort.

Starstriker skrev:
2644758 Uhuh. DU måste ha en DVD-codec (eller vad fan det nu är). Själv använder jag ett program som heter WinDVD för att kolla på DVDer. Finns säkert att hämta på närmaste Pirate Bay.

Ofta får man med en sån skiva när man köper grafikkort.
Det konstigaste e att innan jag monterade dvdbrännaren i helgen o bara hade en cdbrännare så kunde jag glo på dvd utan problem.

Back