Bränna direkt på CD, utan speciellt prg

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
såld
Har installerat en ny pc, och på den g:a var det så att det gick direkt att skriva till cd-skivan genom vilket program som helst.
(Eg backup från XOR Compact).

På den nya med WinXp går nu inte detta längre.

Antagligen var det nog så att det på den förra PC:n fanns DirectCD (genom Adaptec Easy CD Creator) som skötte om det hela så det gick att köra direkt..
Har mina aningar om att detta program dock tillverkar skivor som man bara kunde läsa om directcd var installerat på den dator man tänkte läsa skivan på.

Undrar nu om det finns något liknande program som fixar det hela?
Easy CD Creator känns som det är lite gammalt.. finns det ingen funktion/prg i nero eller något för att fixa det hela tro?

Kom igen nu med lite tips..
 
Installera en ASPI layer, har för mig att det brukar behövas för att bränna CD i windowsxp.

Edit: Anledningen till att det funkade innan var antagligen att det med EZCD samtidigt installerades en ASPI layer. Det finns olika varianter på ASPI layers, vilken som är "bäst" har jag ingen aning om, själv brukar jag installera adaptecs. Jag har å andra sidan en scsi-brännare med adaptecs scsi-kort, men antagligen skulle en annan ASPI layer fungera lika bra.
 
Last edited:
Bulan skrev:
Har installerat en ny pc, och på den g:a var det så att det gick direkt att skriva till cd-skivan genom vilket program som helst.
(Eg backup från XOR Compact).

På den nya med WinXp går nu inte detta längre.

Antagligen var det nog så att det på den förra PC:n fanns DirectCD (genom Adaptec Easy CD Creator) som skötte om det hela så det gick att köra direkt..
Har mina aningar om att detta program dock tillverkar skivor som man bara kunde läsa om directcd var installerat på den dator man tänkte läsa skivan på.

Undrar nu om det finns något liknande program som fixar det hela?
Easy CD Creator känns som det är lite gammalt.. finns det ingen funktion/prg i nero eller något för att fixa det hela tro?

Kom igen nu med lite tips..
XP har inbyggt bränn program. Dra bara det du vill bränna till cdrw partitionen och sen är det klart
 
R1 Uffe skrev:
XP har inbyggt bränn program. Dra bara det du vill bränna till cdrw partitionen och sen är det klart

Funkar väl inte med ISO-filer och/eller BIN/Cue? Har dessutom för mig att en ASPI layer behövs även för detta (om det behövs för de andra brännarprogrammen). Har för mig att jag inte kunde bränna med xp's brännarprogram innan jag installerat ASPI:n.
 
R1 Uffe skrev:
XP har inbyggt bränn program. Dra bara det du vill bränna till cdrw partitionen och sen är det klart
Funkar genom "Den här datorn", "Utforskaren" att göra så..
Men inte att du direkt från Word kan välja Brännarens enhet och bara välja spara utan att göra något mer? Elelr har jag fel och det gör det, så är det precis det jag e ute efter..

Men är förmig att man måste liksom göra ngt mer i utforskaren för att filerna ska hamna på skivan..

Det där med ASPI-layer.. du menar att den tar hand om det hela och gör så att windows uppfattar enheten som en skrivbar sådan utan extraprogs?
Har du en länk till ngt sådant kanske?

//Edit

Ger mig själv en länk.. det är väl detta du menar?
http://www.adaptec.com/worldwide/support/drivers_by_product.jsp?cat=/Product/ASPI-4.70
 
Last edited:
Bulan skrev:
Det där med ASPI-layer.. du menar att den tar hand om det hela och gör så att windows uppfattar enheten som en skrivbar sådan utan extraprogs?
Har du en länk till ngt sådant kanske?

Nej. Den gör så att brännarprogs (typ Nero) kan skriva till cdrw:n. Man kan säga att den är ett slags "drivrutin" för mjukvara. Vilket brännarprogram du sen använder är upp till dig.

Edit: Fast jag har nog missuppfattat vad du menade att du ville göra. Tror inte att installation av ASPI layer gör att du kan spara filer direkt från Word till cd:n.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top