Brände Foten, vad göra?

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Var ute och åkte lite hoj för ett par timmar sen.. Hörde att den började låta lite mer än vanligt, visste att dämparen inte är riktigt fast skruvad så slängde bak foten för att trycka fast den igen.. :D Mindre lyckat bara fräste till så var det hål i skon.. gjorde inte ont då utan det dröjde 20 min kanske.. sen började det faktiskt göra riktigt ont.

Men nu till frågan. Vad ska man göra för att det inte ska göra så satans ont? Lyckades bränna mig skapligt i ansiktet för några månader sen och fick då nån smärtstillande salva eller liknande men hittar inte den nu så finns det nått annat knep?

Förra gången jag brände mig var också en jäkligt dum grej. Hjärnan funkar inte ibland.. :näsblod :D

En polare fick riktigt stygga brännsår av ett avgassystem som liten. Inte att leka med. Is brukar va en bra start...

Edholm skrev:
Var ute och åkte lite hoj för ett par timmar sen.. Hörde att den började låta lite mer än vanligt, visste att dämparen inte är riktigt fast skruvad så slängde bak foten för att trycka fast den igen.. :D Mindre lyckat bara fräste till så var det hål i skon.. gjorde inte ont då utan det dröjde 20 min kanske.. sen började det faktiskt göra riktigt ont.

Men nu till frågan. Vad ska man göra för att det inte ska göra så satans ont? Lyckades bränna mig skapligt i ansiktet för några månader sen och fick då nån smärtstillande salva eller liknande men hittar inte den nu så finns det nått annat knep?

Förra gången jag brände mig var också en jäkligt dum grej. Hjärnan funkar inte ibland.. :näsblod :D

Fett, Lypsyl, smör eller vad som sen kyl ner det! :)

Kyl direkt i 15 minuter i "tempererat vatten" dvs kanske 15-20 grader varmt, eller så kallt att du kan hålla brännskadan under strålen i 15 minuter utan att få köldskador. Kyler man inte direkt så ligger brännskadan kvan och bränner sönder mera, hur underligt det än må låta..
//B

Lägg yoghurt på foten, det svalkar väldigt bra! annars är det bara att spola vatten.

Twice skrev:
Fett, Lypsyl, smör eller vad som sen kyl ner det! :)

kanske inte låter jätte kul med tanke på alla assosiationer.....men...vaselin e sketbra! d mjukar upp skorpan som blir om några dagar! å annars e helosansalva bra mot allt! används flitigt till tatueringar och även t sår på hästar....funkar grymt bra!

Något med kortison i stärker den svaga huden oxå....men d enda ja kan rekomendera där e Dactacort...å det hittar du nog bara i din morsas sminklåda...å den vill du inte ha på din fot om hon har använt den t d som den skrivs ut för att användas för...

Fett är inte bra, kyl så snart som möjligt!!!!

Dactacort är inte det för svamp?? Det skall man ju ite ha på sår???

Mingves recept

1, kyl
2, Xylocain eller annan bedövningssalva kan ta bort smärtan
3, Pilla inte och ta absolut inte bort blåsan, vätskan inuti är steril!
4, lägg inte på feta salvor och som som vissa säger. Inte initialt i varje fall,KYL ISTÄLLET!!!

Om det är stort område som är bränt eller om du är orolig kontakta sjukvården.

///M

Mingves skrev:
Fett är inte bra, kyl så snart som möjligt!!!!

Dactacort är inte det för svamp?? Det skall man ju ite ha på sår???

///M

Jo det är för svamp...men det är decificerande och stärkande för huden...om det är ett öppet sår bör han dock inte använda det i såret...men runt om den skadade huden e ingen fara!

Miss_Orchidee skrev:
kanske inte låter jätte kul med tanke på alla assosiationer.....men...vaselin e sketbra! d mjukar upp skorpan som blir om några dagar! å annars e helosansalva bra mot allt! används flitigt till tatueringar och även t sår på hästar....funkar grymt bra!

Något med kortison i stärker den svaga huden oxå....men d enda ja kan rekomendera där e Dactacort...å det hittar du nog bara i din morsas sminklåda...å den vill du inte ha på din fot om hon har använt den t d som den skrivs ut för att användas för...
Om du inte vet det så förtunnar kortison huden!! Inte att rekomendera, när man använder kortison skall man smörja enligt modellen 3 dagar med morgon och kväll 3dagar morgon och sedan 3 dagar morgon varannan dag.... Om man inte fljer denna princip så kan man vid användande av straka kortisoner få en rebounceeffekt som inte är så kul. Om du har ett eksem tex så blir det värre. Experimentera INTE med kortison utan att få hjälp av läkare!!!!

Edit,
Dactacort är receptbelagt och bör bara användas till det som man fått det för....

///m

Mingves skrev:
Om du inte vet det så förtunnar kortison huden!! Inte att rekomendera, när man använder kortison skall man smörja enligt modellen 3 dagar med morgon och kväll 3dagar morgon och sedan 3 dagar morgon varannan dag.... Om man inte fljer denna princip så kan man vid användande av straka kortisoner få en rebounceeffekt som inte är så kul. Om du har ett eksem tex så blir det värre. Experimentera INTE med kortison utan att få hjälp av läkare!!!!

Edit,
Dactacort är receptbelagt och bör bara användas till det som man fått det för....

///m

ok, läkaren sa till mig att det va till för att stärka huden, eftersom när ett område blir angripet av svamp, så¨försvagas det, och innehållet i den krämen(kanske inte va kortisonet som gjorde det då...) stärker huden samtidigt som den dödar bakterierna.......... d va citerat min läkare

Känns ganska så meningslöst med citat från läkare när vi har hela sporthoj.coms förenade kunskap här!
Det som skrivs här är ALLTID lag... :hihi

Krya på din brännskada förresten...

Lägg aldrig på vanliga organiska produkter! (FETT, SMÖR, OLJA, ÄGG osv).
DET ÄR INGEN MATRÄTT DU SKA TILLAGA!

Vad du än applicerar för att döva smärtan borde vara kallt och antiseptiskt (mot bakterier).

alltså, INGET MAN KAN KÄKA! (Med undantag för vissa konstiga människor som äter vad som helst).

:mattias

McFille skrev:
Känns ganska så meningslöst med citat från läkare när vi har hela sporthoj.coms förenade kunskap här!
Det som skrivs här är ALLTID lag... :hihi

Krya på din brännskada förresten...

lol....haha :yoparty

Edholm skrev:

OT:
Erkänn att det var enligt följande:
Du stod och strykte tvätten, plötsligt rinde det och du trodde att strykjärnet var telefonen. Teorin är fullständig eftersom du skulle ringa ambulansen och då brände dig på andra kinden? :näsblod

Kylspray?

Dtta är lite OT, men i alla fall:

Hade varit ute och farit med far på hans Honda någonting. Var väl runt 8-9 år kanske. Hur som helst så när vi kom hem och steg av hojen så tyckte jag att det där blåa på avgaskrökarna var jättehäftigt och var då naturligvis tvungen att känna på det blåa...med båda händerna samtidigt! :hihi

Snacka om att man var smart som liten, eller mindre kanske:)

Xylocaingel ska du lägga på. Antiinflamatoriskt och smärtstillande.

Det är något som alla borde ha hemma. Funkar på allt nästintill :)

Annars så kan du köpa plåster på apoteket med en mjuk lite tjockre del i mitten för att skydda huden. Används då du måste skydda huden mot stötar eller så.

/Annicka

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...