*MOD bör flytta tråden om den inte passar*
Ställer denna fråga i teknikforat eftersom jag tror de flesta med verklig kunskap hänger här.
Det är ju så att man gång på gång får höra hur otroligt farligt det är för en fyrtaktsmotor* att gå snålt. Visst, knackningar är inte bra för motorn. Men om den inte knackar då?
Tydligen drabbas alla snåla fyrtaktare förr eller senare av "brända avgasventiler", ifall inte knackningarna dödar motorn först. Detta argument köper jag gärna, för det låter som något man vill undvika.
Problemet är att det är något som jag aldrig stött på. Inte heller tycks det vara särskilt vanligt, att döma utifrån de sökningar jag gjort på nätet.
Jag har de senaste åren haft ett antal motorer som gått snålt en längre tid, antingen genom min egen klantighet (t.ex. att de drar tjuvluft i insuget) eller genom experimentering (tanka E85 i fordon som inte är gjorda för det).
De motorskador jag ådragit mej till följd av detta kan sammanfattas: obefintliga. Inga som helst skador eller försämrad funktion.
Samtliga har gått bra både före och efter snålåkandet, som emellanåt har varit ganska inspirerat. Det enda jag lyckades med var att trolla bort innehållet i en katalysator.
I all professionell motorlitteratur (och motorforum) jag läst har man noga påpekat hur farligt det är för motorn att gå snålt, och alltid rekommenderat att ställa motorn fett vid trimning och injustering. Detta efterlevs också, bl.a. verkar alla biltillverkare låta motorerna gå fett vid WOT. Även gemene garagemeken ställer motorn fett när man är där och pillar på sina fordon, och det verkar extra viktigt när man har en stor V8 som mestadels får gå på låglast strax över tomgångsvarv. Den som någonsin varit på en cruisingkväll vet vad jag talar om. *host, bokstavligen*
Så, anledningen till mitt inlägg och det jag hoppas få klarhet i;
HUR farligt är det egentligen för en modern motor att gå snålt?
Nån som har några exempel, gärna MC och med bilder, på vad som händer med en motor som får gå snålt, typ 17-18:1 hela tiden?
*Tvåtaktare är en separat diskussion.
Ställer denna fråga i teknikforat eftersom jag tror de flesta med verklig kunskap hänger här.
Det är ju så att man gång på gång får höra hur otroligt farligt det är för en fyrtaktsmotor* att gå snålt. Visst, knackningar är inte bra för motorn. Men om den inte knackar då?
Tydligen drabbas alla snåla fyrtaktare förr eller senare av "brända avgasventiler", ifall inte knackningarna dödar motorn först. Detta argument köper jag gärna, för det låter som något man vill undvika.
Problemet är att det är något som jag aldrig stött på. Inte heller tycks det vara särskilt vanligt, att döma utifrån de sökningar jag gjort på nätet.
Jag har de senaste åren haft ett antal motorer som gått snålt en längre tid, antingen genom min egen klantighet (t.ex. att de drar tjuvluft i insuget) eller genom experimentering (tanka E85 i fordon som inte är gjorda för det).
De motorskador jag ådragit mej till följd av detta kan sammanfattas: obefintliga. Inga som helst skador eller försämrad funktion.
Samtliga har gått bra både före och efter snålåkandet, som emellanåt har varit ganska inspirerat. Det enda jag lyckades med var att trolla bort innehållet i en katalysator.
I all professionell motorlitteratur (och motorforum) jag läst har man noga påpekat hur farligt det är för motorn att gå snålt, och alltid rekommenderat att ställa motorn fett vid trimning och injustering. Detta efterlevs också, bl.a. verkar alla biltillverkare låta motorerna gå fett vid WOT. Även gemene garagemeken ställer motorn fett när man är där och pillar på sina fordon, och det verkar extra viktigt när man har en stor V8 som mestadels får gå på låglast strax över tomgångsvarv. Den som någonsin varit på en cruisingkväll vet vad jag talar om. *host, bokstavligen*
Så, anledningen till mitt inlägg och det jag hoppas få klarhet i;
HUR farligt är det egentligen för en modern motor att gå snålt?
Nån som har några exempel, gärna MC och med bilder, på vad som händer med en motor som får gå snålt, typ 17-18:1 hela tiden?
*Tvåtaktare är en separat diskussion.