Brända ventiler - en skröna?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
*MOD bör flytta tråden om den inte passar*

Ställer denna fråga i teknikforat eftersom jag tror de flesta med verklig kunskap hänger här.

Det är ju så att man gång på gång får höra hur otroligt farligt det är för en fyrtaktsmotor* att gå snålt. Visst, knackningar är inte bra för motorn. Men om den inte knackar då?
Tydligen drabbas alla snåla fyrtaktare förr eller senare av "brända avgasventiler", ifall inte knackningarna dödar motorn först. Detta argument köper jag gärna, för det låter som något man vill undvika.
Problemet är att det är något som jag aldrig stött på. Inte heller tycks det vara särskilt vanligt, att döma utifrån de sökningar jag gjort på nätet.

Jag har de senaste åren haft ett antal motorer som gått snålt en längre tid, antingen genom min egen klantighet (t.ex. att de drar tjuvluft i insuget) eller genom experimentering (tanka E85 i fordon som inte är gjorda för det).
De motorskador jag ådragit mej till följd av detta kan sammanfattas: obefintliga. Inga som helst skador eller försämrad funktion.
Samtliga har gått bra både före och efter snålåkandet, som emellanåt har varit ganska inspirerat. Det enda jag lyckades med var att trolla bort innehållet i en katalysator.

I all professionell motorlitteratur (och motorforum) jag läst har man noga påpekat hur farligt det är för motorn att gå snålt, och alltid rekommenderat att ställa motorn fett vid trimning och injustering. Detta efterlevs också, bl.a. verkar alla biltillverkare låta motorerna gå fett vid WOT. Även gemene garagemeken ställer motorn fett när man är där och pillar på sina fordon, och det verkar extra viktigt när man har en stor V8 som mestadels får gå på låglast strax över tomgångsvarv. Den som någonsin varit på en cruisingkväll vet vad jag talar om. *host, bokstavligen*

Så, anledningen till mitt inlägg och det jag hoppas få klarhet i;
HUR farligt är det egentligen för en modern motor att gå snålt?
Nån som har några exempel, gärna MC och med bilder, på vad som händer med en motor som får gå snålt, typ 17-18:1 hela tiden?


*Tvåtaktare är en separat diskussion.
 
Ligger en hel del i det du tror.
För det mesta går det vägen, utan större problem. Men risken finns där, samt att det kanske bör kombineras med ett annat problem på samma gång för att ventilerna ska brännas. Hög oljeförbrukning med tillhörande sotiga ventilsäten.
Men jag tror också att Rädlsan är större än risken.
 
Kör man lugnt är det inga problem med snål blandning annat än höga NOx utsläpp. Fråga VW!

Har tyvärr inga foton från de toppar jag renoverat som haft brända ventiler. Det räcker iaf med 402 meter med lite för klen blanding för att det skall hända. En hypotetisk diskussion om klen blanding, well... är inget jag lägger tid på att fördjupa mig i. Det räcker med att veta att saker går sönder. Däremot diskussionen om 12:1 eller 13.7:1 samt varvtal i ekvationen är lite mer intressant.
 
Snålt ställda motorer är lika skadligt i långa loppet som för ett för frikostigt bränsleflöde även om det tar lång tid för många motorer att visa upp dessa skador..Visst är väl ordet "lagom" så himla bra. :crash
 
Fråga på ämnet, har en banhoj med fullsystem och orginalmapp, den har gått över 5000mil - okänt hur långt med fullsystemet. Ventilclearance är inom spec. men hojen drar eventuellt olja och sotar en del ur avgaset. Kan det bero på snål mappning?
 
Fråga på ämnet, har en banhoj med fullsystem och orginalmapp, den har gått över 5000mil - okänt hur långt med fullsystemet. Ventilclearance är inom spec. men hojen drar eventuellt olja och sotar en del ur avgaset. Kan det bero på snål mappning?

De kan höra ihop med att kolvringarna går varmare ju mindre soppa motorn får så de tappar spänsten fortare. Men att de är en banhoj som gått 5000 mil spelar nog mer roll att den drar olja.
 
Jag skulle säga att riskerna är grovt överskattade. Jag har aldrig sett en rasad standardmotor pga snålgång i sig.

I racemotorer har jag aldrig heller sett isolerat brända ventiler utan enbart i kombination med detonationer vilket är min förklaringsmodell för skadorna som uppstår. Håll detonationerna borta så kommer motorn att hålla.
 
Det är nog värre med fel ställda ventiler. Ventiler som inte stänger ordentligt
 
De kan höra ihop med att kolvringarna går varmare ju mindre soppa motorn får så de tappar spänsten fortare. Men att de är en banhoj som gått 5000 mil spelar nog mer roll att den drar olja.

Det är jag som kört den på bana typ 100 mil bara, innan dess har den varit pendlarhoj i stockholm. Men nu går den enbart hårt.
 
Smält två ventiler på 400 mil i min Lada Niva.
Sliten ventilstyrning så ventil tätade inte/överhettade.
 
Som andra har påpekat är riskerna med för mager blandning lastberoende. Tuffar man omkring utan att belasta motorn är de AFR värden som TS uppger helt OK. Men vid varaktiga höga effektuttag är det mycket troligt att man skadar ventiler eller smälter ner en kolv om motorn går FÖR magert. Annat som påverkar hur magert en motor kan gå är t.ex utformning på förbränningsrum och avgassystem, tändkurva och vilka material som används på delar som exponeras för hetgaser. Det går således inte att säga rent generellt att vid ett visst AFR-värde är det riskfritt.
 
Dr500 -82 va nog iofs mer än mager blandning som felade.. Bubblor däremot har jag bränt ventiler pga mager blandning på..
uploadfromtaptalk1462556287679.jpguploadfromtaptalk1462556303192.jpg

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
De flesta motorer sen slutet på 70talet är inställda att gå väldigt magert. Vill man ha lite mer pulver och en motor som går svalare bestyckar man upp. Mest eftersom hojar inte har några avgaskrav här. "Lite magert" verkar vara en industristandard, men för fet blandning så sölar man bort oljefilmen i cylindrarna och får blanka lopp väldans fort.
Lagom som ankan sa så slipper man både sotning och varmgång.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top