BRÅ - Brottsligheten bland invandrare

valmers skrev:
Orkar vi spamma här tills utredningen är klar?
Jo, orken finns där. En mer intressant fråga är i vilken ordning vi kommer att bli bannade :D

Bingo skrev:
Eller blir det precis tvärt om, dvs att det som vi tror är myter visar sig hålla streck.
Tänkte inte så mycket på utfallet (tror jag vet ungefär vilka siffror som kommer att figurera) utan mer strukturen och vinklingen av statistiken. Det behövs en tung referens som lyfter fram det vetenskapliga sättet att dra slutsatser om orsakssamband i de här sammanhangen. Många har förvånande nog oerhört svårt att förstå att det är sociala faktorer, och inte gener, som kan förklara skillnaden i brottslighet mellan olika grupper.

mb skrev:
Tänkte inte så mycket på utfallet (tror jag vet ungefär vilka siffror som kommer att figurera) utan mer strukturen och vinklingen av statistiken. Det behövs en tung referens som lyfter fram det vetenskapliga sättet att dra slutsatser om orsakssamband i de här sammanhangen. Många har förvånande nog oerhört svårt att förstå att det är sociala faktorer, och inte gener, som kan förklara skillnaden i brottslighet mellan olika grupper.
Säger han som slog sig när han skulle hoppa sönder en vintetra :rofl (ironi)

t-rex skrev:
Hehe, man gör väl inte odelat svinklyftiga saker när man är packad...
Nej det är väl det som faller in under "sociala faktorer" som han skriver om.

mb skrev:
Många har förvånande nog oerhört svårt att förstå att det är sociala faktorer, och inte gener, som kan förklara skillnaden i brottslighet mellan olika grupper.

Den gruppen har nog inte utvecklat en gen att tänka med längre än näsan räcker.

mb skrev:
Många har förvånande nog oerhört svårt att förstå att det är sociala faktorer, och inte gener, som kan förklara skillnaden i brottslighet mellan olika grupper.
Generna är iofs en väldigt ovanlig förklaringsvariabel här på SH, och bra är det. Däremot är kulturer ofta i skottlinjen. Tjuv-, väldtåkts-, och hedersmordsskulturer du vet. Turban eller féz har DOM[tm], tillber Allah och tycker att sånt är rätt och riktigt :rolleyes:

Bingo skrev:
Eller blir det precis tvärt om, dvs att det som vi tror är myter visar sig hålla streck. Men skit samma vad utfallet blir. Frågan är ställd och det finns ett stort allmänt intresse för den. Den är också intressant i sig. Den är lite för viktig för att Aftonbladets löp och hemsida skall vara det enda man skall kunna bilda sig en uppfattning efter. Därmed "bör" den utredas. Om det sedan skall vara BRÅ eller någon annan som utför arbetet är strunt samma, förutsatt att uredningens standard är tillräckligt hög.

Det är aldrig dåligt att veta något. Inte ens om vetandet strider mot den egna politiska/religiösa/någonting övertygelsen. Skall man spara utredningspengar till förmån för fler trafipaxer kan det tänkas att det finns mindre väsentliga forskningsprojekt att spara på.

Det var min femhundring :hihi

Alltid mer trivsamt att ge ros än ris. Väl skrivet! :tummenupp

/Olzki

Bingo skrev:
Generna är iofs en väldigt ovanlig förklaringsvariabel här på SH, och bra är det. Däremot är kulturer ofta i skottlinjen. Tjuv-, väldtåkts-, och hedersmordsskulturer du vet. Turban eller féz har DOM[tm], tillber Allah och tycker att sånt är rätt och riktigt :rolleyes:
Ja, väl är väl det... tänkte inte på SH specifikt.

Men visst är det väldigt vanligt här på SH, precis som du säger, att olika kulturer påstås vara brottsliga eller asociala till sin natur. Iofs är det samma resonemang och med lika liten giltighet. Det sägs att vissa folkslag är våldsbenägna, att lappar är dömda till att bli alkoholister, zigenare till tjuvar, ytterligare andra till knarkare osv. när i själva verket andra faktorer än kultur förklarar sambanden bättre.

Jag tror det är dumt att genomföra, man bör inte använde ordet invandrare över huvudtaget. Bättre att prata om "människor" och "brottsligar" och lämna invandrare utanför.

Problem har en tendens att INTE lösa sig själva, o andra sidan vet jag inte om det igentligen finns något problem, det är ju de som undersökningen är till för att reda ut,men min respekt för vad som sägs på tv är tyvärr helt borta. Aftonbladet etc. har förstört de totalt.

Arbetslösheten är högre bland invandrare och socialbidragstagarna fler. Ett X antal har blivit skadade i krig och som flyktingar. Chansen för Mohammed att få det jobbet han har utbildning för, är betydligt mindre än för "Kalle Svensk"... Brå kommer förmodligen bara att sätta på pränt det vi alla redan "vet"....

Jobba med att integrera dessa i samhället istället, så att det kan löna sig för dessa att bli något annat än egenföretagare. (jag skrev inte pizzabagare!!) :)

Enligt mig kan nästan vem som helst som råkar ut för diskriminering, krig, förtryck från hemmet osv...bli kriminell.

Invandrarpolitiken och rättssystemet i sverige suger.... :huvet

Em74 skrev:
Arbetslösheten är högre bland invandrare och socialbidragstagarna fler. Ett X antal har blivit skadade i krig och som flyktingar. Chansen för Mohammed att få det jobbet han har utbildning för, är betydligt mindre än för "Kalle Svensk"... Brå kommer förmodligen bara att sätta på pränt det vi alla redan "vet"....

Jobba med att integrera dessa i samhället istället, så att det kan löna sig för dessa att bli något annat än egenföretagare. (jag skrev inte pizzabagare!!) :)

Enligt mig kan nästan vem som helst som råkar ut för diskriminering, krig, förtryck från hemmet osv...bli kriminell.

Invandrarpolitiken och rättssystemet i sverige suger.... :huvet
Det gör även bidragssystemet.

HanneZ skrev:
Jag tror det är dumt att genomföra, man bör inte använde ordet invandrare över huvudtaget. Bättre att prata om "människor" och "brottsligar" och lämna invandrare utanför.
Nja, om man nu skall utreda brottslighet öht är det väl rimligt att man tittar på vilka det är som begår vilka typer av brott. Att utreda invandrares brottslighet låter som en fullständig självklar uppgift. Det som förvånar är att det inte gjorts på snart 20 år. Vet man inget om problemet (eller ens om det finns eller vilken magnitud det har) blir det svårt att göra något meningsfullt åt det. Det handlar ju inte om att peka ut någon grupp. Att invandrare är människor och att en del av dem är brottslingar är implicit.

valmers skrev:
Det gör även bidragssystemet.

Huvudet på spiken! Jag skulle nog hellre se en undersökning om varför moralen är åt h-e med svenska folket. Har säkra källor inom f-kassan som berättar om 22-23 åringar som är långtidssjukskrivna p.g.a. utbrändhet. Utbrändhet!!?? Gör undersökningar om folk som skattefifflar, bidragsfuskar och saknar moral istället. Vi är verkligen på väg utför i bidragssverige om inget radikalt snart händer.

Back