BRÅ - Brottsligheten bland invandrare

valmers skrev:
Kanske lite, iallafall.
Jo, låtom oss hoppas. Fast av kommentarerna att döma är det tveksamt. En menar att forskaren är köpt, en annan att statistik inte visar något alls och ytterligare några att den är överflödig. Själv tycker jag att det skall bli mycket intressant att se vad de komit fram till. Särskilt spännande skal det bli att se hur den skiljer sig från den förra, gamla, undersökningen. Det är min gissning att invandrare kommer att vara något mer "brottsbenägna" än vid förra undersökningstillfället. Men det är, som sagt, bara min gissning.

Det tråkiga är att det inte finns ett spår av den på deras hemsida. Var det inte idag staistiken skulle publiceras?

Edit: glömde en jeppe som hotar med banning... Tror jag :lol

Last edited:
Bingo skrev:
Det tråkiga är att det inte finns ett spår av den på deras hemsida. Var det inte idag staistiken skulle publiceras?

Vad jag förstod det som skulle undersökningen påbörjas under hösten....

Tycker det ska bli intressant om den innehåller mer än bara en uppdelning på bakgrund..
Hoppas T-rex "tjänsteman-arbetare-statistik" följer med. Och andra faktorer socioekonomiska faktorer..

Bingo skrev:
Jo, låtom oss hoppas. Fast av kommentarerna att döma är det tveksamt. En menar att forskaren är köpt, en annan att statistik inte visar något alls och ytterligare några att den är överflödig. Själv tycker jag att det skall bli mycket intressant att se vad de komit fram till. Särskilt spännande skal det bli att se hur den skiljer sig från den förra, gamla, undersökningen. Det är min gissning att invandrare kommer att vara något mer "brottsbenägna" än vid förra undersökningstillfället. Men det är, som sagt, bara min gissning.

Klart som fanken den blir intressant, men den kommer nog inte ändra på några myter eller attityder.....

Jaha, var det så. Min usla hörförståelse kan bero på att jag har öroninflamation för tillfället :gnissla

Någon som vet var man kan läsa direktiven? Om det finns några alltså.

Markus skrev:
Tack.
Nej, jag skaffade jobb istället. :tummenupp

Smart. Då kan du surfa på arbetstid. Jag gör så men min chef (moi) tycker inte om det så se upp för du kan få SH avstängt på jobbet, jag har sådan tur att min chef inte fattar hur man gör sådant....

valmers skrev:
Orkar vi spamma här tills utredningen är klar?

Det gör vi alldeles säkert inte, vänta bara till något trögmånglat pucko börjar rabbla ur sig nazistisk propaganda, helvetet bryter lös och Swedie bannar alla i hela tråden.

Goodstuff skrev:
Smart. Då kan du surfa på arbetstid. Jag gör så men min chef (moi) tycker inte om det så se upp för du kan få SH avstängt på jobbet, jag har sådan tur att min chef inte fattar hur man gör sådant....

En sån chef har jag med. Han begriper iofs hur man gör, men jag har sagt till honom att hålla tassarna borta. Än så länge sköter jag mig...

Förhoppningsvis kan en färsk rapport slå hål på en hel del myter. Det är dumt att ge främlingsfientliga fantasier onödigt mycket spelrum genom att undlåta utredningar av det här slaget.

mb skrev:
Förhoppningsvis kan en färsk rapport slå hål på en hel del myter. Det är dumt att ge främlingsfientliga fantasier onödigt mycket spelrum genom att undlåta utredningar av det här slaget.
Tyvärr så tror inte jag att en rapport kommer att slå hål på nåra myter,snarare besanna dom.Ser halvmörkt ut på kumlas avbytarbänk som arne hägerfors skulle uttryckt det. :hihi Personligen tycker jag det är lika oviktigt vad det är för nationalitet på insidan murarna som på utsidan.Brottsling som brottsling.Medborgare som medborgare.Trevlig mot mig,trevlig tillbaka.Dum mot mig,grrrrrrrrr :mad: back in jail.

ktmjacke skrev:
Tyvärr så tror inte jag att en rapport kommer att slå hål på nåra myter,snarare besanna dom.Ser halvmörkt ut på kumlas avbytarbänk som arne hägerfors skulle uttryckt det. :hihi Personligen tycker jag det är lika oviktigt vad det är för nationalitet på insidan murarna som på utsidan.Brottsling som brottsling.Medborgare som medborgare.Trevlig mot mig,trevlig tillbaka.Dum mot mig,grrrrrrrrr :mad: back in jail.

Mycket möjligtvis är det så att det ser "mörkt" ut på kumla. Men likväl har inte hudfärg eller ursprung någon som helst förklaring till kriminalitet. Så att ens ta in hudfärgen i undersökningen är tämligen ointressant. Social ställning är betydligt mer avgörande för viss brottslighet, rika lirare begår vissa sorters brott, och fattiga invandrare begår andra sorters brott.. Sen kan man ju egentligen undra varför så många invandrare hör till den fattigare gruppen..
En undersökning som klargör svenskars inskränkthet och vardagsrasism skulle förmodligen betyda mer...

oFFkeFF skrev:
Så att ens ta in hudfärgen i undersökningen är tämligen ointressant.
Prexis!!! I mitt tycke fotfel av BRÅ.

oFFkeFF skrev:
Social ställning är betydligt mer avgörande för viss brottslighet, rika lirare begår vissa sorters brott, och fattiga invandrare begår andra sorters brott.. Sen kan man ju egentligen undra varför så många invandrare hör till den fattigare gruppen..

Det vore intressantare att plocka isär vår invandringspolitik genom att se på de socioekonomiska skillnaderna mellan "nysvenskar" och "gammelsvenskar" och försöka dra lite slutsatser av det...

oFFkeFF skrev:
En undersökning som klargör svenskars inskränkthet och vardagsrasism skulle förmodligen betyda mer...
Skulle också var mycket intressant!

oFFkeFF skrev:
...

Åfyfan. En sån undersökning skulle antagligen bara resultera i en omedelbar önskan om att emigrera.

Som om inte det här skitvädret vore nog. Har vi ingen myndighet som sköter om solen?

t-rex skrev:
Åfyfan. En sån undersökning skulle antagligen bara resultera i en omedelbar önskan om att emigrera.

Som om inte det här skitvädret vore nog. Har vi ingen myndighet som sköter om solen?

För att bli en kriminell invandrare själv i ett annat land :rolleyes:

Är det inte bättre att dom tar pengarna som denna utrednig kommer att kosta.

Sen anställer staten ett par tre poliser för pengarna dom lär ju göra något åt den faktiska siffran.

Mina 2 cent

//Blondie

oFFkeFF skrev:
Mycket möjligtvis är det så att det ser "mörkt" ut på kumla. Men likväl har inte hudfärg eller ursprung någon som helst förklaring till kriminalitet. Så att ens ta in hudfärgen i undersökningen är tämligen ointressant. Social ställning är betydligt mer avgörande för viss brottslighet, rika lirare begår vissa sorters brott, och fattiga invandrare begår andra sorters brott.. Sen kan man ju egentligen undra varför så många invandrare hör till den fattigare gruppen..
Ja det va ju ett annat sätt att skriva exakt samma sak bara.Vi verkar ju tycka likadant men ändå verkar det inte framgå i mitt inlägg tydligen.Sen är det nog väldigt lockande att dra ihop en crew o göra ett bank/värdetransportrån i ett land där man "bara" får fängelse som straff.I italien o polen så Är det nästan policy att storma o skjuta rånare o i vissa fall även oskyldiga vid rån,förresten så är det så i de flesta sydeuropeiska länder.Det är ju inte speciellt många som torskar på värderån t.e.x. och när dom gör det så är det oftast för att dom blivit balla o börjat strö deg runt sig som nyrika.

mb skrev:
Förhoppningsvis kan en färsk rapport slå hål på en hel del myter.
Eller blir det precis tvärt om, dvs att det som vi tror är myter visar sig hålla streck. Men skit samma vad utfallet blir. Frågan är ställd och det finns ett stort allmänt intresse för den. Den är också intressant i sig. Den är lite för viktig för att Aftonbladets löp och hemsida skall vara det enda man skall kunna bilda sig en uppfattning efter. Därmed "bör" den utredas. Om det sedan skall vara BRÅ eller någon annan som utför arbetet är strunt samma, förutsatt att uredningens standard är tillräckligt hög.

Det är aldrig dåligt att veta något. Inte ens om vetandet strider mot den egna politiska/religiösa/någonting övertygelsen. Skall man spara utredningspengar till förmån för fler trafipaxer kan det tänkas att det finns mindre väsentliga forskningsprojekt att spara på.

Det var min femhundring :hihi

Back