BRÅ - Brottsligheten bland invandrare

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Denna utredning kommer sannolikt sprida ljus i inskränkthetens mörker i denna fråga. Mycket bra att en utredning från en trovärdig källa äntligen kommer.

Brott bland invandrare specialstuderas

I höst ska Brottsförebyggande rådet,
Brå, för första gången på tio år
lägga fram en rapport om
brottsligheten bland invandrare,
uppger SVT:s Rapport.

Utan statistik bildas myter, anser
Jan Ahlberg på Brå. Myndigheten får
dagligen samtal från personer som
tror att invandrare står för nästan
all brottslighet i Sverige.

Den rapport som Brå gjorde för tio år
sedan visar att invandrare då stod
för 18 procent av brotten. Brå-
rapporten undersöker brottslingars
socioekonomiska bakgrund i stort.

Varför är det en trovärdig källa?

Bara för att de kommer fram till en siffra så ska den stämma?

Mavve skrev:
Varför är det en trovärdig källa?

Bara för att de kommer fram till en siffra så ska den stämma?
Okej, jag omformulerar. BRÅ är mycket mer trovärdiga än palestinaschalar och nassar.

Statistik är det enda som kan få en kille som står med ena foten i kokande vatten och den andra i en ishink, att känna sig sval...

Tycker det är lite bortkastade pengar...
Antingen kommer man fram till att det är lika representation av invandrare och nysvenskar som "ursvenskar", men det kommer garanterat finnas möjlighet att vända till siffrorna och hävda att undersökningen inte tagit hänsyn till "rätt" typ av brottslighet som man har underlag på. Som fan läser bibeln.
Alternativt, och kanske mer troligt så kommer man fram till att invandrare har en större andel i brottsstatistiken. Troligtvis lär man inte jämföra svenskar och invandrare med samma förutsättningar (socialgrupp, inkomst/arbetslöshet, posttraumatisk stress etc).

Vad har man vunnit då?

Fick intrycket att GD för BRÅ ville ha undersökningen för att bevisa att den svenska invandrarpolitiken har lyckats, något som de flesta kan hålla med om inte är sant, dvs ett beställningsjobb från politikernas sida.

Lägg pengarna på insatser för att undvika problem i stället för att bevisa att man gjort rätt...

Nassar, smårasister, "jag är inte rasist"-Svenssons kommer säkert, oavsett utfall, att använda undersökningen som argument, likväl som den andra sidan, och så kan vi ägna oss åt att äta popcorn medan debatten rasar vidare om huruvida uindersökningen och resultaten är riktiga...
/Hasse

HansJ skrev:
Troligtvis lär man inte jämföra svenskar och invandrare med samma förutsättningar (socialgrupp, inkomst/arbetslöshet, posttraumatisk stress etc).

Jag hörde en representant från BRÅ i morse och det är just de socioekonomiska faktorerna som kommer att vägas in parallellt med den etniska härkomsten... Det kommer således inte bara vara en rapport som anger antalet brott uppdelade på invandrare och svenskar utan det kommer vara en rapport som visserligen tar upp andelen brott bland invandrare men även noga jämnför brottslighet mellan olika socioekonomiska grupper...

korvgubbe skrev:
Det kommer således inte bara vara en rapport som anger antalet brott uppdelade på invandrare och svenskar utan det kommer vara en rapport som visserligen tar upp andelen brott bland invandrare men även noga jämnför brottslighet mellan olika socioekonomiska grupper...

OK, det missade jag. Jag tycker ändå det är pengar i sjön om rapporten som jag fick intrycket av, har som huvudsakliga syfte att visa att den svenska invandrarpolitiken är lyckad. GD gjorde någon jämförelse med Danmark tror jag, med tesen att Sverige var mycket bättre än Danmark... Inse problemen, och åtgärda dem i stället!!!

HansJ skrev:
OK, det missade jag. Jag tycker ändå det är pengar i sjön om rapporten som jag fick intrycket av, har som huvudsakliga syfte att visa att den svenska invandrarpolitiken är lyckad. GD gjorde någon jämförelse med Danmark tror jag, med tesen att Sverige var mycket bättre än Danmark... Inse problemen, och åtgärda dem i stället!!!

Det som de verkade vilja belysa var att andra generationens invandrare syntest betydligt mindre i statistiken än första genreationens... det skulle vara ett tecken på lyckat integration bara för att det i andra länder var tvärtom, alltså andra generationens invandrare som var överrepresenterade...

Själv är jag egentligen helt ointresserad av ursprung.. däremot kan det vara intressant att se just socioekonomiska faktorers påverkan..

valmers skrev:
Denna utredning kommer sannolikt sprida ljus i inskränkthetens mörker...[/I]
Äsch, optimist där :7peta

HansJ skrev:
Tycker det är lite bortkastade pengar...
Antingen kommer man fram till att det är lika representation av invandrare och nysvenskar som "ursvenskar", men det kommer garanterat finnas möjlighet att vända till siffrorna och hävda att undersökningen inte tagit hänsyn till "rätt" typ av brottslighet som man har underlag på. Som fan läser bibeln.
Alternativt, och kanske mer troligt så kommer man fram till att invandrare har en större andel i brottsstatistiken. Troligtvis lär man inte jämföra svenskar och invandrare med samma förutsättningar (socialgrupp, inkomst/arbetslöshet, posttraumatisk stress etc).

Vad har man vunnit då?

Fick intrycket att GD för BRÅ ville ha undersökningen för att bevisa att den svenska invandrarpolitiken har lyckats, något som de flesta kan hålla med om inte är sant, dvs ett beställningsjobb från politikernas sida.

Lägg pengarna på insatser för att undvika problem i stället för att bevisa att man gjort rätt...

Nassar, smårasister, "jag är inte rasist"-Svenssons kommer säkert, oavsett utfall, att använda undersökningen som argument, likväl som den andra sidan, och så kan vi ägna oss åt att äta popcorn medan debatten rasar vidare om huruvida uindersökningen och resultaten är riktiga...
/Hasse

Jag kan hålla med om att det är bortkastade pengar, folk kommer fortsätta att lita till "det de ser" och "sina egna erfarenheter" och utmåla invandrarna son världens fiende nummer 1.

Jan Ahlberg har gjort beställningsjobb förut, och resultaten blir väldigt regimtrogna.

UrbanTiger skrev:
...

Kanske vore bättre att offentligöra brottsstatistiken istället tillsammans med befolkningsstatistiken. Så kan alla läsa svart på vitt.

Det är väl bara att läsa?

Grejen är den att man missar en del avgörande faktorer om man gör det så enkelt för sig. Som sagts förut i otaliga trådar.

t-rex skrev:
Det är väl bara att läsa?

Grejen är den att man missar en del avgörande faktorer om man gör det så enkelt för sig. Som sagts förut i otaliga trådar.

Man väljer ju självklart själv hur man vill tolka statistik...

Drack Lime Vodka en kväll och blev dyngrak.. Helgen efter hade jag bara gin och gjorde olika Limedrinkar med.. ytterligare en vecka senare blev det rom och lime... Full tre gånger och alla gånger blandade jag med lime...

blir så full på lime.. *pjuh* :fyllisar :tungan

Back