BoTT 2014

• Thread starter Thread starter PT
  • Start date Start date
Något för teknikforumet tycker jag. Men som grund är årsmodell -12 mjukare än tex -10. Mjukare fjädrar! Börja med att ställa in hänget fram och bak genom att byta fjädrar. Till vilken hårdhet vet jag inte då ingen i serien vill uppge en högre vikt än 65kg muskler ;)
Ett riktmärke är 35mm häng i gaffeln från fullt utfjädrat med hjulet i luften till belastat med förare på i vanlig sittställning. Samma mätning bak men måttet skall då vara ca 25mm. Sedan finns det massa olika teorier men börja där!

Mvh

Lägger in ett litet sidospår i tråden, hoppas det är ok! Jag har precis köpt en RC8R -12 och funderar lite över fjädringen. Jag väger 95 kg, körde 1.10.29 på Gelleråsen i somras med okittad Honda 1000. Ni som har lite koll på hojen; låter det som att jag borde byta fjädrar? Till vilken hårdhet isf? Ni som åker med originalgrejer, hur har ni ställt in allt? Tyckte gaffeln kändes lite mjuk de få mil jag provat hojen hittills.

Tackar! Ngn annan, fler tips?

Något för teknikforumet tycker jag. Men som grund är årsmodell -12 mjukare än tex -10. Mjukare fjädrar! Börja med att ställa in hänget fram och bak genom att byta fjädrar. Till vilken hårdhet vet jag inte då ingen i serien vill uppge en högre vikt än 65kg muskler ;)
Ett riktmärke är 35mm häng i gaffeln från fullt utfjädrat med hjulet i luften till belastat med förare på i vanlig sittställning. Samma mätning bak men måttet skall då vara ca 25mm. Sedan finns det massa olika teorier men börja där!

Mvh

Jag åker med 100fjädrar fram och 95bak, drygt 90kg muskler med skinnställ:)

Så du borde sätta hårdare fjädrar, sen kan man ju laborera och fylla lite mer olja i gaffeln också.

Söker rese sällskap ner till Brno, skåpbil finns med extra plats för en till hoj + verktyg och däck + en eller två personer, Åker från jämtland så jag har inga problem att ta vägen över sthlm eller någon annan stans jag msåte ju ändå neråt :)

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025