BoTT 2014

PT

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RC8 R
Något för teknikforumet tycker jag. Men som grund är årsmodell -12 mjukare än tex -10. Mjukare fjädrar! Börja med att ställa in hänget fram och bak genom att byta fjädrar. Till vilken hårdhet vet jag inte då ingen i serien vill uppge en högre vikt än 65kg muskler ;)
Ett riktmärke är 35mm häng i gaffeln från fullt utfjädrat med hjulet i luften till belastat med förare på i vanlig sittställning. Samma mätning bak men måttet skall då vara ca 25mm. Sedan finns det massa olika teorier men börja där!

Mvh

Lägger in ett litet sidospår i tråden, hoppas det är ok! Jag har precis köpt en RC8R -12 och funderar lite över fjädringen. Jag väger 95 kg, körde 1.10.29 på Gelleråsen i somras med okittad Honda 1000. Ni som har lite koll på hojen; låter det som att jag borde byta fjädrar? Till vilken hårdhet isf? Ni som åker med originalgrejer, hur har ni ställt in allt? Tyckte gaffeln kändes lite mjuk de få mil jag provat hojen hittills.
 

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
RSV4R
Tackar! Ngn annan, fler tips?

Något för teknikforumet tycker jag. Men som grund är årsmodell -12 mjukare än tex -10. Mjukare fjädrar! Börja med att ställa in hänget fram och bak genom att byta fjädrar. Till vilken hårdhet vet jag inte då ingen i serien vill uppge en högre vikt än 65kg muskler ;)
Ett riktmärke är 35mm häng i gaffeln från fullt utfjädrat med hjulet i luften till belastat med förare på i vanlig sittställning. Samma mätning bak men måttet skall då vara ca 25mm. Sedan finns det massa olika teorier men börja där!

Mvh
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Jag åker med 100fjädrar fram och 95bak, drygt 90kg muskler med skinnställ:)

Så du borde sätta hårdare fjädrar, sen kan man ju laborera och fylla lite mer olja i gaffeln också.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Söker rese sällskap ner till Brno, skåpbil finns med extra plats för en till hoj + verktyg och däck + en eller två personer, Åker från jämtland så jag har inga problem att ta vägen över sthlm eller någon annan stans jag msåte ju ändå neråt :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top