Bot mot trötthet..?

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Jag är så jäkla trött på att vara trött. Lägger mig vid 23-24 och sover till 7-8 då dottern vaknar och äter. Vid 8 tar maken över och låter mig sova en stund till (världens snällaste man :) ) Ändå känner jag mig dödstrött. För mycket koffein funkar inte. Blir bara spattig och darrig av dem.

Ge mig tips så jag vaknar ur min dvala.. Zzzzzz.....

Ja, motion är det som gäller.
Ta en lång promenad med dottern i barnvagnen varje dag tex.
Sen kan du ju börja simma lite varannan vecka eller något liknande.
Prova massa olika aktiviteter tills du hittar en som du verkligen
gillar, då kommer du se fram emot träningen och den kommer
verkligen bli av. Sedan är det ju kul att komma ut och träffa
nytt folk osv.. massa positivt blir det :)

Träning gjorde det bara värre för min del.. Du kanske sover för länge?

Kosten är ganska viktig också

Motion!

Annars kan du ha järnbrist, då blir man trött. Köp järntabletter på apoteket eller drick sån där Blutsaft som smakar as.

Jag äter mycket frukt o grönt. Skippar onödigt fett och äter bara fullkornsprodukter.
Tränar på gym gör jag 2-3 gånger i veckan. Träning hemma får jag genom att bära dottern i bärsjal... :rolleyes: När jag promenerar utomhus skippar jag barnvagnen. Bär henne hellre i bärsjalen då också.

Får nog testa Gerimax...

Amfetamin kanske piggar upp ? Stod i DN att knark är lika billigt som ett biobesök nu - bara att handla :3freak

Näe, du är säkert bara gravid igen - då sätter tröttheten in :tummenupp

TomK skrev:

:skrämd :skrämd Säg inte så!!!! :skrämd :skrämd
*ligger avsvimmad på golvet vid blotta tanken*
(men nu vet jag faktiskt att så inte är fallet )

TomK skrev:
Amfetamin kanske piggar upp ? Stod i DN att knark är lika billigt som ett biobesök nu - bara att handla :3freak

det beror ju på VILKET knark jöh!

Det finns bara ett vettigt botemedel som är gratis (förhoppningsvis :näsblod)
:slicka :slicka :censored :whip....

sen att du dör av trötthet efter det hela iaf....det är en annan femma! :)

exiteme skrev:
Jag äter mycket frukt o grönt. Skippar onödigt fett och äter bara fullkornsprodukter.
Tränar på gym gör jag 2-3 gånger i veckan. Träning hemma får jag genom att bära dottern i bärsjal... :rolleyes: När jag promenerar utomhus skippar jag barnvagnen. Bär henne hellre i bärsjalen då också.

Får nog testa Gerimax...

Hmm
Konstigt att du är trött. Testa att äta lite mer kanske.
Eller sola lite, det kan ge grym effekt om man varit utan
sol under lång tid.

exiteme skrev:
Jag är så jäkla trött på att vara trött. Lägger mig vid 23-24 och sover till 7-8 då dottern vaknar och äter. Vid 8 tar maken över och låter mig sova en stund till (världens snällaste man :) ) Ändå känner jag mig dödstrött. För mycket koffein funkar inte. Blir bara spattig och darrig av dem.

Ge mig tips så jag vaknar ur min dvala.. Zzzzzz.....

Tappar du mycket hår också?

OM du gör det bör du kanske kolla din sköldkörtel, när den producerar mycket långsammare än normalt så blir man trött, och tappar en massa hår + att ämnesomsättningen fungerar mycket långsammare och alla celleri din kropp mår sämre..
Det är ca 70% kvinnor som har det, men de flesta är helt ovetandes..
Jag upptäkte det när jag gjorde en stor hälsoundersökning för inte så länge sedan..
Man ska ligga mellan "20-400", jag låg på 500, och ju högre siffra ju långsammare arbetar den...Numed medicinen ligger jag på 100!! :tummenupp

Jag är absolut piggare, men sen tränar ju ju iof oxå som gör sitt till..

Milla skrev:

OM du gör det bör du kanske kolla din sköldkörtel, när den producerar mycket långsammare än normalt så blir man trött, och tappar en massa hår + att ämnesomsättningen fungerar mycket långsammare och alla celleri din kropp mår sämre..
Jag upptäkte det när jag gjorde en stor hälsoundersökning för inte så länge sedan..
Man ska ligga mellan "20-400", jag låg på 500, och ju högre siffra ju långsammare arbetar den...Numed medicinen ligger jag på 100!! :tummenupp

Tappar inte hår, men fryser konstant...
Ska nog ringa doktorn och kolla upp det. (Man kanske kan tigga till sig lite tester nu när de ändå ska tappa en på massa blod inför min operation... :rolleyes: )

Du verkar ju redan äta bra och träna flitigt,annars brukar ju det hjälpa.

Jag lider av något min doktor kallar utmattning,
sover 1h mitt på dan, brukar sen lägga mig 21-22 för att sova till 7.
sen har jag givetvis andra symtom också men dom är påväg bort.

Se till att sova ut några dagar, blir det inte bättre gå till doktorn.

Lyssna på kroppens signaler, något är fel om man är konstant trött.

själv så sover jag nog kring 12 timmar om dagen skulle jag tro. jag är även trött hela min vakna tid. igår sov jag mellan 20:00 till 00:00 sen 02:00 till 12:00 idag. Just nu skulle jag utan problem kunna sova nån timma till. Har varit så här väldigt länge. Borde jag gå och ta några prover och isåfall på vad? Kostar det nånting att fara till doktorn för såna här saker?

honkiie skrev:
själv så sover jag nog kring 12 timmar om dagen skulle jag tro. jag är även trött hela min vakna tid. igår sov jag mellan 20:00 till 00:00 sen 02:00 till 12:00 idag. Just nu skulle jag utan problem kunna sova nån timma till. Har varit så här väldigt länge. Borde jag gå och ta några prover och isåfall på vad? Kostar det nånting att fara till doktorn för såna här saker?

Ja om du åker på en vardag kostar det besöksavgift. Åker du på helgen kostar det ungefär dubbelt. Vad besöksavgiften är beror på vilken kommun du bor i.
Här kostar det 220kr på vardagar och 500kr på helgen.
Om du åker till en vårdcentral och blir snabbt kollad alltså. Sen kan du ju bli vidareskickad i oändlighet beroende på vad som är fel. Eller så är du helt frisk.
Vem vet..

Milla skrev:

Varifrån har du fått siffran 70% av kvinnor har nedsatt sköldkörtelproduktion?

Käkar du levaxin nu eller? 100mcg/dag? det borde ge ca 100 om den var nedsatt så mkt som du säger.

honkiie skrev:

Tjao till att börja med måste du sluta sova 12 timmar för man mår inte bra av att sova så länge

Bristen på ljus är en stor anledning till trötthet på vintern.

Att sola en gång i veckan, ha många lampor tända hemma och att vistas utomhus, framförallt när solen behagar att visa sig kan råda bot på din trötthet.

Hoppas att det hjälper och glöm inte att våren är på väg. Skåne är dessutom det landskapet som ligger närmast solen! :banana

Trango_B skrev:
Varifrån har du fått siffran 70% av kvinnor har nedsatt sköldkörtelproduktion?

Käkar du levaxin nu eller? 100mcg/dag? det borde ge ca 100 om den var nedsatt så mkt som du säger.

jag gissar på att Milla menade att ca 70% av dom som drabbas är kvinnor.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN