Bostadsområden i Stockholm - stöldrisk, zigenare och rykten

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Jag är på väg att flytta från gröna Gröndal nu och letar bostad i södra delen av Stockholm. Men som rubriken antyder har jag en viss osäkerhet i vilka orter som har sämre, samt bättre rykte. Att få hojen stulen är ju nämligen det sista jag vill.

Ni som bor eller har bott i tex: apudden-bredäng, hägerstensåsen-västertorp, högdalen-enskede gård, johanneshov-farsta centrum eller björkhagen-kärrtorp - Vad rekomenderar ni? Dessa områden är de aktuella. Zigenare och ungdomsgäng undviker jag dock gärna.

Vad jag fått fram genom div vänner, jobb polare och google så ligger skarpnäck, fisksätra, skogås, trångsund, rågsved, hagsätra och ev skärholmen inte så bra till. Söder om det är inte heller intressant. Nära natur, lull-lull, skogis och 73an är ju ett måste. Nära tunnelbanan är ju även det bra.. Ska även vara lätt att köra hoj till fridhemsplan (jobbet) om sommaren så inte utåt handen.

Jag har nästan 5 års kötid så någorlunda centralt boende bör jag kunna få.

Kom med åsikter tack:)

Last edited:
Varför ska du ifrån gröndal? Bodde själv där till nyss och har nyss flyttat till liljeholmstorget. Men jag kan varmt rekomendera sköndal som ligger granne med farsta intill drevviken. Trångsund är jag uppväxt i, och rört mig mycke runt farsta, hökarängen, gubbängen, farsta strand. och jag skulle valt sköndal av alla orter där omkring alla dar i veckan! Naturen finns där oxå... Och 73an har du intill... Direktbuss till gullmars 5 min

Last edited:
Jag bor i andrahand sedan 2 år nu och det är dags för permanent boende och eget kontrakt. 5 års kötid kommer räcka, ligger runt plats 10-25 av bortåt 250 intresserade änsålänge. Och gröndal är det inget fel på, däremot verkar det inte dyka upp så många lägenheter härifrån, som är intressanta och tillgängliga kötidsmässigt.

Frågan är: vilka områden av ovan nämnda avrådes?

Rekommenderar inte bagis heller. För mycket skit som händer där, men det börjar bli lite bättre tack vare att de byggs mängder med nya lägenheter där.
Av de du nämner skulle jag försöka mig på björkhagen, Johanneshov där Hammarbyhöjden och Kärrtorp ingår i.

En som just har flyttat från villaområde som var omringat av bagis, dalen, s-näck :gnissla

Jag bodde vid Telefonplan nära Hägerstensåsen tidigare och trivdes skitbra där. Hur det är i hyresområden vet jag däremot inte...

jag har bott i gamla enskede i 22 år, växt upp där. har vänner som bor i enskede gård och enskede fältet. Otroligt lugna områden det enda man kan påpeka är enskede dalen som inte är lika najs, stort grått betongområde. Nu bor jag i stureby, har bott här sen i sommras och har väl ingen direkt uppfattning. haft hojjen ute över nätterna och det har inte vart några problem. jag skulle dock hellre ställa den ute i gamla enskede.

områden ja inte skulle ha hojjen utomhus i är rågsved, högdalen, hagsätra, bagis, skarpnäck, farsta, hökarängen.

tallkrogen är annars lugnt och fint område. det man kan säga generellt är väl att i områden där det är en kombination av villor/lägenheter är lugnare och har mindre tattarungar.

Last edited:
Johanneshov - Aldrig varit med om folk som blivit av så ofta med sina hojar som där, jobbar i området (samt flera arbetskamrater bor här) och vi har inbrott i bilarna varannan vecka på parkeringen... Det är nära till stan för pundarna och lagom centralt, tyvärr, för området i sig är kanon!
Farsta? Ungdomsgäng i massor...
Enskede - Lugnt och bra.
Slutlig rekommendation? - Sköndal. Kanon ställe! Skulle jag någonsin flytta tillbaka till lägenhet så är det Sköndal som gäller. Svårt med garage dock...

Okej, lite bra synpunkter iaf=) Var just på en visning i västertorp.. Området såg väl bra ut men lägenheten var ju inte så överdrivet fräsch/modern. Linoleum-matta är inget för mig=P Det blir att vänta och se vad som dyker upp kommande veckor.

Jag bodde i hägersten ett tag, precis utanför åsens krog. Kan jag rekommendera, men det är ju inte Lidingö precis, så egentligen så bör du flytta till Lidingö.

Bredäng.. :rofl

Har varit där en enda gång, i ca 15 minuter.
Under den tiden fick jag och polarn springa från zigenare som ville ha våra mobiler.

Bredäng.. :rofl

Har varit där en enda gång, i ca 15 minuter.
Under den tiden fick jag och polarn springa från zigenare som ville ha våra mobiler.

Min bror samt min farmor&farfar bor där. Dom är dom enda svenskarna i huset. Dom påstår att dom bor i Öfre Bredäng dock. Min farfar jobbar för värden där och påträffade en förlängningssladd från eluttaget i trapphuset in i brevlådan till en hyresgäst. Det är inte varje dag man ser sådant.

Har du garage? Annars är det nedräkning på hojen vart du än bor söder om Gmla Stan!

Jag bodde i Kransen, med kompisar i Aspudden och Gröndal.. Gillar hela det stråket. Telefonplan känns "rent", men för konstfacksmärkligt för mig.

Årsta är väl rätt ok? Bredäng och allt det där kan du glömma om du inte sitter framför datorn från 19 och framåt.

Enskede är ok tack vare alla villor, men vet inte hur det är med "händelser" där.

Ps. Jag blev av med förra hojen i kransen utanför porten, mitt emot en villa, mitt på dagen!

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka