Bostadsbidrag

Markus skrev:
Tänk om man är handikappad och inte kan jobba då?!?! :mad: :kocko

:hihi

Jadu, då kommer vi in på undantagen som bekräftar regeln...

Men efter att ha jobbat tre år med färdtjänst och dessutom har ett kusinbarn som föddes med ryggmärgsbrock(förlamad från midjan) så kommer velour-trädkramar-blockflöjts-kommunist-stenkastaren fram i mig så jag anser att vi ska öppna plånboken och vara generösa mot dessa...

(Kan f.ö. anse att vissa här på SH borde testa på att jobba med handikappade några månader så får de för första gången lära sig vad sann ödmjukhet är)

korvgubbe skrev:
velour-trädkramar-blockflöjts-kommunist-stenkastaren ..............jag anser att vi ska öppna plånboken och vara generösa mot dessa...

Jag tycker så utan att vara kommunist. Skumt. :5sure
(Du har ju till och med uppmärksammat det i den mån att du citerar mig i din avatartext).

Neb Jones skrev:
Återbetalningen gäller år 2003 då jag inte hade hoj...

Jag får nu 100 kr i månaden i bostadsbidrag nu när jag har hojen. Min inkomst ligger på typ 2500 kr/mån samt csn-lån på 4500 kr/mån. Så kom inte o säg att jag bidragsfuskar :fatta!

Och ja, jag är student.

Ska kolla med försäkringskassan om det kanske går att få ut en slant i hojbidrag :hihi
Varför bry sig om 100kr i bostadsbidrag? ett sånt jävla stök, kan ju inte vara så svårt att spara in 3,30:- per dag i en månad för att slippa den skiten.. 100:- :va
Skulle inte ens reflektera över det om jag tappade det...
Jag pluggar med...

Dweezil skrev:
Jag kommer att börja studera till hösten och jag kommer inte att kunna ha råd att köra/försäkra min "kärlek" Michelle (XT600E) :huvet :huvet

6900/mån kommer inte att räcka långt när hyra ligger på drygt 3000/mån

Blir väl att ställa undan henne i 3-4 år :( :(
Jobb? :7peta

Dweezil skrev:
Jag kommer att börja studera till hösten och jag kommer inte att kunna ha råd att köra/försäkra min "kärlek" Michelle (XT600E) :huvet :huvet

6900/mån kommer inte att räcka långt när hyra ligger på drygt 3000/mån

Blir väl att ställa undan henne i 3-4 år :( :(

Går ju alltid att extraknäcka.. Min gode bror pluggar i U-sala.. han jobbar med taxi en helg i månad.. ger sissådär 2-3000 extra i månaden

Markus skrev:
Jag tycker så utan att vara kommunist. Skumt. :5sure
(Du har ju till och med uppmärksammat det i den mån att du citerar mig i din avatartext).

Kan ju vara så att det råder viss samsyn på de svaga i sammhället oss i mellan.. jag antar att den stora skillnaden gäller den stora grå massan där "ovanför"..

korvgubbe skrev:
Går ju alltid att extraknäcka.. Min gode bror pluggar i U-sala.. han jobbar med taxi en helg i månad.. ger sissådär 2-3000 extra i månaden

Får man jobba när man har studiebidrag/lån? Är det inte typ 10' per år man får tjäna?

korvgubbe skrev:
Kan ju vara så att det råder viss samsyn på de svaga i sammhället oss i mellan.. jag antar att den stora skillnaden gäller den stora grå massan där "ovanför"..

Jo, så är det nog.

Hultan skrev:
Varför bry sig om 100kr i bostadsbidrag? ett sånt jävla stök, kan ju inte vara så svårt att spara in 3,30:- per dag i en månad för att slippa den skiten.. 100:- :va
Skulle inte ens reflektera över det om jag tappade det...
Jag pluggar med...

På ett år är det ju 1200 kr. Men fr.o.m februari får jag ändå inget bidrag.

Markus skrev:
Får man jobba när man har studiebidrag/lån? Är det inte typ 10' per år man får tjäna?

Tror att man får tjäna bortåt 80-90 tkr innan man måste börja betala tillbaka studiebidraget.

korvgubbe skrev:
.....då missade du hans inlägg om att återbetalningen gällde ett år då han inte hade hoj!

....Jag tycker självklart inte staten ska sponsra folks nöjen när de inte jobbar...

och du missade att han fortfarande får bostadsbidrag.

Neb Jones skrev:
På ett år är det ju 1200 kr. Men fr.o.m februari får jag ändå inget bidrag.
Ok då, 1200/365 = 3,2876712328767123287671232876712

Vilken blir skillnaden?
:tummenupp

Neb Jones skrev:
och du missade att jag bara har bidrag denna månad ut :)

:7peta

mendu? just i dethär ögonblicket har du alltså motorcykel OCH bostadsbidrag. jag pluggar heltid och jobbar häcken av mig (närmare hundra timmar i januari), och betalar skatt på lönen. det retar mig att mitt jobbande sponsrar ditt motorcykelägande.

anja skrev:
:7peta

mendu? just i dethär ögonblicket har du alltså motorcykel OCH bostadsbidrag. jag pluggar heltid och jobbar häcken av mig (närmare hundra timmar i januari), och betalar skatt på lönen. det retar mig att mitt jobbande sponsrar ditt motorcykelägande.

Principiellt förstår jag dig. Men det rör sig om ca 300 kr (dec t.o.m feb) totalt. Så rent praktiskt har det ingen betydelse för dig.

Neb Jones skrev:
Principiellt förstår jag dig. Men det rör sig om ca 300 kr (dec t.o.m mars) totalt. Så rent praktiskt har det ingen betydelse för dig.

skiter jag fullständigt i. om det inte har betydelse för mig som arbetande skattebetalande student så har det ingen betydelse för dig heller. sådetså.

anja skrev:
skiter jag fullständigt i. om det inte har betydelse för mig som arbetande skattebetalande student så har det ingen betydelse för dig heller. sådetså.

Täcker dina skatteutgifter studiekostnaden du meför?

anja skrev:

Det intressanta är ju att jag kan plocka ut mer i bostadsbidrag utan att fuska pga hög hyra kontra låg inkomst. Jag förstår att du blir lack men så ser reglerna ut.

Men jag har ju avsagt mig bidraget med start nästa månad pga att det finns andra som behöver pengar från bidragen mer än jag gör nu.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN