Bosch plastdump

Linkowich

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2008
Ort
Sollefteå
Hoj
Yamaha yzf 1000rT, Rmx 250, Hva mc 258
Har nu på 2 st märkt att dom inte är täta på vacumsidan.
ska de vara så?
Dvs med dumpen inkopplad i hop med laddtrycksmätaren så tappar jag vacum i dumpén. mätaren visar typ noll. utan dump så har jag undertryck på tryckmätaren. nån som vet om dessa boschdumpar är helt täta eller om mina två är trasiga...
på "plenumsidan" är dom täta. hoppa ni förstår hur jag menar...:)
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
njaaeee, inte riktigt :va
Den svart Bosch dumpen eller "pass by" ventilen som den kallas på bilarna skall alltså hålla vakuum på signalsidan dvs den lilla anslutningen som styr själva dumpfunktionen med vakuumet som blir mellan spjället och toppen när man slår av gasen.
Vidare så skall "trycksidan" på ventilen, dvs den del som sitter mot tryckrör till plenumet skall vara den som sitter vinkelrätt mot "signalsidan".
Den anslutningen som sitter i botten på klockan och har sin utgång i linje med "signalsidan" skall alltså kopplas antingen till det fria (helst via något kn liknande filter) alt till återcirkuleringen och detta är innan turbons insugnings sida och efter en ev luftmassemätare (vilket nog inte är så vanligt på hoj).
Trycker du in fingret i botten på klockan (utgångs sidan som var linjär med "signal sidan") kan du manuellt öppna membranet och får då fri lejd till trycksidan, släpper du den skall den vara tät. Det är viktigt att du inte felmonterar den så att utgångs sidan blir kopplat mot turbotryck för då kan trycket lätt lyfta/öppna den då du får en stor area för trycket att jobba mot.

Fan om inte det här blev krångligare, hoppas du förstår vad jag menar :D
 

Linkowich

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2008
Ort
Sollefteå
Hoj
Yamaha yzf 1000rT, Rmx 250, Hva mc 258
jo jo monteringen är inge prob....
men ingen av dom som jag har håller vacum (i den lilla anslutningen)
dvs om jag har en liten slang och kopplar in den och suger själv så orkar jag inte att öppna ventilen. den läcker så att säga förbi membranet eller oringen på kolven (osäker om de e membran i boschdumoarna) kommer ifrån saab 93 iaf

då lär väl bägge som jag har va trasiga då...
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
jo jo monteringen är inge prob....
men ingen av dom som jag har håller vacum (i den lilla anslutningen)
dvs om jag har en liten slang och kopplar in den och suger själv så orkar jag inte att öppna ventilen. den läcker så att säga förbi membranet eller oringen på kolven (osäker om de e membran i boschdumoarna) kommer ifrån saab 93 iaf

då lär väl bägge som jag har va trasiga då...

men får du känslan av att du kan suga in luft i munnen du när den är kopplad?
Det bästa är om man har en vacuumpump med klocka, då ser man det direkt att undertrycket sjunker. jag har själv aldrig provat att suga upp ventilen med munnen, men tror det är rätt tungt att göra så.
Gör så här: ta ventilen och tryck upp membranet för hand tills det bottnar. Sätt tummen för lilla anslutningen alt en vakuumslang som du kopplar på anslutningen och sedan viker slangen dubbel så att den inte läcker luft. Släpp sedan membranet och kika om du märker att membranet/kolven sakta sjunker mot stängt läge. dumpen är av membrantyp som har någon typ av kolv vulcad på sig och det är inte helt ovanligt att dom börjar läcka, men att båda dina beter sig likadant och att det skulle innebära att båda är sönder är ju maximal otur i så fall. kolla!!
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
man kan ju suga i slangen och plasera tungan i slangöppningen för att behålla vakumet i slangen,obs..avanserad övning:D

då märks det direkt om den håller vakum eller inte,gör det inte det så läcker antingen slangen eller dumpen, så ska det inte vara. den ska va tät.
 

Linkowich

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2008
Ort
Sollefteå
Hoj
Yamaha yzf 1000rT, Rmx 250, Hva mc 258
hmm gör man så så läcker de...
skit också... bara att bege sig till skroten och skaffa ny...
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
jo jo monteringen är inge prob....
men ingen av dom som jag har håller vacum (i den lilla anslutningen)
dvs om jag har en liten slang och kopplar in den och suger själv så orkar jag inte att öppna ventilen. den läcker så att säga förbi membranet eller oringen på kolven (osäker om de e membran i boschdumoarna) kommer ifrån saab 93 iaf

då lär väl bägge som jag har va trasiga då...

Det är membran i dom bara så att du vet och dom ska vara täta.
Peter
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
När jag köpte min Bosch plastdump för tre år sedan så kostade den 218 kr hos Saab.

jaha, och vad kostade rostfritt kilot då da :D

Till er andra kan jag ju bara råda er att handla där ni gör för här på saab kostar den 418kr och har artnr: 10-4441895.

Kan la inte va mycket dyrare? Speedparts Uddevalla 294kr :tummenupp

jo, kan la va MYCKET dyrare:D
 
Last edited:

Linkowich

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2008
Ort
Sollefteå
Hoj
Yamaha yzf 1000rT, Rmx 250, Hva mc 258
jaha, och vad kostade rostfritt kilot då da :D

Till er andra kan jag ju bara råda er att handla där ni gör för här på saab kostar den 418kr och har artnr: 10-4441895.



jo, kan la va MYCKET dyrare:D







Mekonomen: Boschorginal 399:-
Scan-tech 205:-


Bägge ser exakt lika ut...
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Mekonomen: Boschorginal 399:-
Scan-tech 205:-


Bägge ser exakt lika ut...

ja, men så är det det där med kvalité. Man vet ju hur bra den är på Bosch dumpen och den är ju minst sagt tidsbestämd :gnissla , så man vet ju inte om man vågar testa en billigare.
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
ja, men så är det det där med kvalité. Man vet ju hur bra den är på Bosch dumpen och den är ju minst sagt tidsbestämd :gnissla , så man vet ju inte om man vågar testa en billigare.

Själv kör jag med HKS ssqv 2940kr det är det värt om man inte vill ha en läckande dump, det fina med den är att ju mer ladd man lägger på desto mer tätar den mot sätet(Omvänd):tummenupp ./wachen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Själv kör jag med HKS ssqv 2940kr det är det värt om man inte vill ha en läckande dump, det fina med den är att ju mer ladd man lägger på desto mer tätar den mot sätet(Omvänd):tummenupp ./wachen.

Hade en sådan monterad tidigare, hur F.. jag än justerade så blev det märkbart sämre respons vid ex. växling. Turbon fick börja om hela vägen från "källarn" så att säga. Kan det månde bero på att den konstruktionen
är "tungmanövrerad" jämfört med plastisen? Oavsett, jag är inte alls imponerad
av funktionen. Men visst, det höll ju tätt...
Boschventilen matas var dag med 1,5bars övertryck, än inget läck och då är den 3år/4000mil gammal..
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Hade en sådan monterad tidigare, hur F.. jag än justerade så blev det märkbart sämre respons vid ex. växling. Turbon fick börja om hela vägen från "källarn" så att säga. Kan det månde bero på att den konstruktionen
är "tungmanövrerad" jämfört med plastisen? Oavsett, jag är inte alls imponerad
av funktionen. Men visst, det höll ju tätt...
Boschventilen matas var dag med 1,5bars övertryck, än inget läck och då är den 3år/4000mil gammal..

Har inga problem med att den tappar vid växlingarna(växlar vid 10600 varv utan koppling ),justerskruven är bara till för att ställa så att den inte står öppen på tomgång(Gik turboteknik) kanske den beter sej annorlunda vid gat åka:confused: men jag är skitnöjd med den,ska tydligen vara vanligt med chinakopior oxå kvalite??./wachen
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har inga problem med att den tappar vid växlingarna(växlar vid 10600 varv utan koppling ),justerskruven är bara till för att ställa så att den inte står öppen på tomgång(Gik turboteknik) kanske den beter sej annorlunda vid gat åka:confused: men jag är skitnöjd med den,ska tydligen vara vanligt med chinakopior oxå kvalite??./wachen

Allt som har med kina att göra är kass. Möjligen skulle en ic duga därifrån, men mekanik är rene skiten.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Hade en sådan monterad tidigare, hur F.. jag än justerade så blev det märkbart sämre respons vid ex. växling. Turbon fick börja om hela vägen från "källarn" så att säga. Kan det månde bero på att den konstruktionen
är "tungmanövrerad" jämfört med plastisen? Oavsett, jag är inte alls imponerad
av funktionen. Men visst, det höll ju tätt...
Boschventilen matas var dag med 1,5bars övertryck, än inget läck och då är den 3år/4000mil gammal..

vad kör du med för turboagg då :va
Tror det var "lahi" som ställde sig tveksam till om 25mm var tillräckligt för att dumpa trycket från TD04 16T:n. Har kikat lite och använt detta som "råmärke", finns ju en del 38mm som verkar intressant. vad säger du "lahi"??
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top