Bortdomnade fingrar?

Jag kan märka väldigt påtagligt vissa turer hur just tummen, pekfingret, långfingret och halva ringfingret domnar. Andra svängar går det bättre. Får en känsla av att det har lite att göra med hur avslappnad jag är när jag kör också. Dock tyder det ju onekligen på karpaltunnelsyndrom när man läser om det.
Skaffade en stödskena att ha på natten, men än vet jag inte om det är så stor skillnad direkt.

Ni läkare, stödskena vid karpaltunnelsyndrom, ska det göra handen bättre eller bara bromsa förloppet?

Min erfarenhet är att det sällan botar eller bromsar men det gör det lite lättare att sova på natten. Ibland. Hos gravida kan det göra att symptomen är uthärdliga fram till förlossningen, efter den kan det släppa spontant. Men du är ju knappast gravid:rolleyes:

Min motorcykel vibrerar nästan ingenting men när jag kör riktigt länge så brukar fingrarna domna bort, det är inga problem med det, efter ett tag vaknar dom till igen. Dagen innan jag skulle åka bort på semester i år var jag ute hela dagen. Som vanligt domnade händerna bort (ja, eller egentligen hela kroppen). Problemet är bara att ring -och lillfingret på höger hand är fortfarande bortdomnade nu efter 1,5 månad.

Har läst lite på nätet, verkar som en nerv har kommit i kläm. Någon som har råkat ut för nåt liknande? Vad tusan gör man åt det? Finns det någon doktor i forumet?

Min högra hand brukade dom a bort nör jag körde! Grymt irriterande. I mitt fall så va de skinnstället som klämde lite i handleden i en viss körställning så blodet inte gick fram som de ska. Detta låte ju kanske lite konstigt men jag åkte runt en sväng utan ställ o märkte att samma domningar inte kom.

Lycka till

Jag upplever de som några nämner, speciellt när någon Donna är med bakpå! Tummen och pekfingret börjar domna sedan kommer resten av handen.. Är detta ALLVARLIGT? :rodnarJag får känsel tillbaka efter en paus men det kommer rätt fort tillbaka, speciellt vid skjuts!

Kan även tilläggas att händer/armar lätt somnar när jag sover i diverse olika ställningar (ex. på magen med händerna under kudden)

Jag upplever de som några nämner, speciellt när någon Donna är med bakpå! Tummen och pekfingret börjar domna sedan kommer resten av handen.. Är detta ALLVARLIGT? :rodnarJag får känsel tillbaka efter en paus men det kommer rätt fort tillbaka, speciellt vid skjuts!

Kan även tilläggas att händer/armar lätt somnar när jag sover i diverse olika ställningar (ex. på magen med händerna under kudden)

Du är inte den enda som råkat ut för detta...inte för att det går över bara för det men delat elände är minskat elände.

Sannolikt är det så att du, så om än inte mycket, sitter annorlunda, så pass annorlunda med passagerare att du belastar händerna så att de domnar.
Det är läge att aktivt fundera på sittställningen, den egna alltså när man skjutsar någon. Fast även hur passageraren sitter kan påverka även förarens sittställning. Se den här tråden för lite passagerarrelaterade tips...

Nu när tråden vaknade till liv igen kommer här en liten uppdatering. Har hört med en läkare som jag känner som tyckte jag skulle prova inflammationshämmade i 2 veckor, började käka det igår. Vidare var jag hos vårdcentralen där dom skickade vidare mig till hjälpmedelcentralen för att hämta ut en stödskena som jag skall ha på nätterna. Fortsättnig följer..................

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT