Råd till passagerare

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Våren är här och det är underbart att få sätta sig på bönpallen och följa med! :) Speciellt om man är kär i den som kör. :lol
Men jag har märkt en minst sagt motvillig attityd från många av forumets medlemmar till att ta med passagerare. Synd, för det finns ju knappast något bättre än att åka hoj. Så jag tänkte dela med mig vad jag gör som passagerare för att det ska bli en så bra tur för både mig och föraren. :tummenupp

Innan man ger sig i väg är det bra att komma överens om några enkla signaler. Vi har fem, men det räcker med två: start och stopp. Att vi har så många beror bara på att vi inte använder GPS, utan jag brukar memorera kartan, och sedan vara navigatör. Vi gör så här: Klapp på höger axel = jag är klar, du kan köra. Tryck på bröstet = minska farten (t.ex. om vi närmar oss korsning där vi ska svänga) Kraftigare tryck på bröstet, alt. upprepade tryck = stanna. Resten är överkurs.

Utrustning: Klart passageraren ska ha riktig utrustning, annars kan det nog kännas lite läskigt. Kan vara lite besvärlig att få tag på, men försök låna schyssta grejjor till första provturen. Jag är nästan lika lång som min kille så jag fick låna hans gamla avlagda skinnställ. Hjälm köpte jag faktiskt egen till första provturen. Den måste ju passa riktigt bra. :gnissla

Uppsittning: Lite grann som att kliva i en kanot. Håll tyngdpunkt så rakt över hojen som möjligt. Föraren har redan ganska många kilon att balansera redan. Han behöver inga onödiga sidokrafter. Jag lånar förarens fotpinne för att det ska bli mindre vingligt. Vänster hand på hans axel, vänster fot på hans fotpinne, och så svingar jag mig upp. Jag är noga med att sätta mig exakt mitt över bönpallen, och drar upp fötterna till mina fotpinnar. Hur nära man sitter beror på typen av hoj.

Bromsning: Jag sätter händerna mot tanken när jag tror att det är länge för inbromsning eller om jag känner att han bromsar. En del tjejer vill sätta handflatorna mot tanken, men jag vill ha raka handleder, så jag böjer fingrarna och lägger inre delen av fingrarna mot tanken. Då har jag en rak linje från armbågen till första raden knogar, och det är väldigt lätt att hålla emot.

Sittställning: Beror på hoj, som sagt. Jag följer med på en sporttourer, så jag är alltid mer eller mindre dubbelvikt. Då slipper jag fartvinden. Sitter skönt i skydd av föraren. I början höll jag om min förare, numera håller jag runt min förare. Jag vill inte störa honom i onödan. I körskolans bok står det 'sitta tätt och följa med i förarens rörelser'. Det var inte den instruktion jag fick första gången. Jag fick ordern: 'sitt still'. Det gör jag. Min avsikt är att mittlinjen genom min ryggrad ska alltid vara densamma som mittlinjen genom hojen. Speciellt om han lägger ner hojen och i låg fart. Det sista föraren behöver är överraskningar i form av oväntade sidkrafter. Sitter jag helt stilla så blir det lättare för honom att förutse hur hojen kommer att bete sig.
Jag sitter inte närmare honom än att när jag lutar mig framåt så nuddar mina bröst hans rygg. Han behöver inget 'påskjut' från mig. Och jag vill inte riskera att slå ihop hjälmarna när han växlar i en kraftig acceleration. Jag sitter stadigt på mina sittben, och har dessutom fotbladen på mina fotpinnar. Jag behöver inte hålla i honom, förrutom vid kraftiga accelerationer, för att sitta bra. Med låren i horisontalläge är det bekvämt att lägga armbågarna på dem. Sedan sitter jag hur bekvämt som helst. Händerna får vila lätt stödda framför hans höfter. Då har jag dem mellan honom och tanken. Dvs i position för bromsberedskap, och lätt att hålla om honom vid acceleration (så att jag inte sugs bakåt).

Tja, det blev ett långt inlägg och det här var bara det grundläggande. Hoppas att någon har mer tips, eller synpunkter på att ha passagerare.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Hehe bra råd antar jag :) Fast det mesta kommer naturligt finns egentligen bara två saker jag har tänkt på 1. Sitt rakt upp. 2. Försök inte kämpa emot bromsningen (?) utan kläm fast i mig..

Har haft ett par personer som förgäves försökt hålla i handtaget och har om de inte riktigt har varit förberedda på det kommit med en duns i ryggen.. En passagerare känner av rätt stora bromskrafter vill jag påstå :p
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Hehe bra råd antar jag :) Fast det mesta kommer naturligt finns egentligen bara två saker jag har tänkt på 1. Sitt rakt upp. 2. Försök inte kämpa emot bromsningen (?) utan kläm fast i mig..

Har haft ett par personer som förgäves försökt hålla i handtaget och har om de inte riktigt har varit förberedda på det kommit med en duns i ryggen.. En passagerare känner av rätt stora bromskrafter vill jag påstå :p

Japp. Det gäller att ha bra bromsberedskap. Är man osäker skulle jag rekomendera att man har händerna lätt vilande mot tanken. Det har jag om det är lite 'rörigt' omkring oss. Då är jag beredd på inbromsning, och att inte dunka till honom om han börjar gasa och växla. :)
Bromskraften är orsaken till att jag vill ha raka handleder. Då blir jag mycket starkare i att hålla emot. Det är länge sedan jag 'åkte' in i ryggen på honom. Brukar alltid testa att jag har ett bra läge för inbromsning, så snart vi rullar iväg. Bara för säkerhetsskull. :D

Edit: Att jag inte sitter rakt upp beror på att jag är ganska lång, och vi åker på en sporthoj. Jag antar att jag sitter ungefär som han. Sedan är det väldigt bekvämt att lägga armbågarna på låren när man åker lite längre. Däremot anser jag det viktigt att sitta still. Som ryttare vet jag hur lite som behövs för att jag ska förskjuta med tungdpunkt.

Hur upprätt sitter du själv? Hur tätt ihop sitter ni? Blir det inte tungt för dig, när din passagerare trycker på bakifrån? :va
 
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Ett bra råd är att hålla händerna på förarens lår i stället för runt midjan. Föraren känner sig friare då och passageraren kan blixtsnabb få upp händerna runt midjan vid acceleration samt snabbt få fram händerna på tanken vid bromsning
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Håll runt föraren med ena handen mot tanken i bromsberedskap o sitt som en ryggsäck ut med huvet åt det hållet man svänger o åt valfritt håll rakt fram o sen är det bara o ge fan i att slå i din hjälm mot min.
 

jetson

Guest
Jag brukar bara säga till passageraren att dom kan följa kurvorna med huvet resten sköter jag :musik

Och inte glömma att njuta såklart, vi som kör sporthoj blir lätt blinda men det är faktiskt en rejäl upplevelse för dom flesta :tummenupp
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Dra i snoppen om du vill ligga mer i kurvorna :tummenupp

Tja, kanske lite svårt att genomföra i praktiken. :lol Men den som inte skjutsar, ska efteråt inte klaga på om det inte blir ngt :ligga. En fin tur tillsammans kan få vilken tjej som helst på bra humör! :tummenupp
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Tycker dock inte du borde satsa på att stanna på bönpallen utan snarast att ringa din körskola för hur kul du än tycker det är att åka hoj så är det bättre att köra ;)

Har bara skjutsat på hojar med upprätt sittställning, har aldrig varit jobbigt att ha passagerare det enda jag märkte som skillnad var väl försämrad acceleration och en lite tyngre hoj när man ville kasta in den i kurvor.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Håll runt föraren med ena handen mot tanken i bromsberedskap o sitt som en ryggsäck ut med huvet åt det hållet man svänger o åt valfritt håll rakt fram o sen är det bara o ge fan i att slå i din hjälm mot min.

Att slå ihop hjälmar är en dödssynd! :lol:4skrika:huvet
Jag är försiktig med att sticka ut huvudet. I 180 rycker det till ganska bra i hjälmen. Jag lutar skallen försiktigt åt sidan så att jag ser förbi hans hjälm med ena ögat, Det räcker. Åt det håll vägen böjer, så klart. Det gäller att följa med i trafiken. Annars kan jag ju inte förutse varken inbromsning eller acceleration. Eller gupp!
Ett huvud väger ca 5 kg, och vrider jag på det är det nog tyngdförskjutning för att jag ska få en häst att svänga. Det borde märkas även för en förare. Men det kanske det inte gör? I vilket fall vill jag inte har fartvinden i onödan. :D
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bra initiativ till tråd! :tummenupp

Har man, som i mitt fall, en fru som var ytterst tveksam till att åka med, så rekommenders Scala Rider!
Blir väldigt enkelt om man kan kommunisera med sin lite nervösa passagerare!

Sen när vi kommer hem ser hon ut så här :kär och vi kan :krama litegrann. :banana
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Tycker dock inte du borde satsa på att stanna på bönpallen utan snarast att ringa din körskola för hur kul du än tycker det är att åka hoj så är det bättre att köra ;)

Det är redan gjort! Tillstånd för övningskörning klart. Pluggar teori nu. Börjar övningsköra så snart maken kört hem hojen han tjöpt till mig! :) Har även bokat lite körlektioner o risk 1an o 2an och teoriprov. :D

...försämrad acceleration...

Har du 'fel' fotpinnar? Haha :rofl http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=190807

K1300S är en underbar hoj att skjutsa med. Axar hur bra som helst även med passagerare. Så den har väl 'rätt' fotpinnar... :lol
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
det där måste vara rätt skillat? alltså skjutsa i den hastigheten på bana.

Instämmer. Och Mikaela går inte för hackor. Hon hängde ju över mer än han gjorde i kurvorna.
Jag vet vad det betyder för jag har själv när jag var ung och grön blivit räddad av passageraren som hängde över inåt när han märkte vi höll på att köra av i en kurva. Han la omkull BMWn åt mig.
För passageraren hade kört mycket mer hoj än jag och märkte vad som höll på att hända.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Vid 5.11 in i filmen så får ni se hur det ser ut när någon åker bakpå i hög fart på bana, jag är glad att jag bara låg bakom och filmade...:gnissla:)

Skitkul att se! :) :tummenupp Kan du få Michaela att skriva här? Det skulle jag gilla! Kör hon själv oxå, eller är hon 'bara' en jävligt bra passagerare? Galne Danske hade bild i en annan tråd på ett par på bana. Snacka om teamwork! :yoparty
Fast jag skulle inte vilja prova förrän jag kört bana själv. Fast det vore ju en dröm att få prova... :rock
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Skitkul att se! :) :tummenupp Kan du få Michaela att skriva här? Det skulle jag gilla! Kör hon själv oxå, eller är hon 'bara' en jävligt bra passagerare? Galne Danske hade bild i en annan tråd på ett par på bana. Snacka om teamwork! :yoparty
Fast jag skulle inte vilja prova förrän jag kört bana själv. Fast det vore ju en dröm att få prova... :rock

Per som kör är en av SMC:s snabbaste och skickligaste instruktörer så han vet vad han gör. Micaela kör ju själv bana också så hon vet också vad hon gör. Det var ett nöje att ligga bakom:)

Tempot vi ligger i (runt 1.04) är bara tre-fyra sekunder efter Rookie 600 tävlingar på den banan så det går ganska fort. Jag vet inte om Micaela finns här på SH men jag kan länka tråden till henne... :)
 
Last edited:

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Hoho, vad gör man med en tung person bakom sig? jag väger 120kg.. När jag satt bakom körskoleläraren när han skulle köra mig till något ställe där vi skulle öva så lutade jag MED honom, alltså såg jag att han lutade så lutade jag med.. Måste väl vara rätt jobbigt med någon tyngre bakom en? Eller?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top