Bort med trafikljus och skyltar.....

Jag tror att det fungerar ett tag, så länge det är nytt. Det var samma med högeromläggningen 1967, olyckorna minskade drastiskt. Ett tag.

Olyckorna minskade ända tills trafikökningen kom ifatt.
Vänstertrafik med vänsterstyrda bilar var ingen bra idé.

Ja, det är två saker här i sthlm som gör att det blir köer, dels rödljus och dels vägar där de tar bort en fil någonstans längs vägen... Det är fruktansvärt korkat att starta med två filer på en väg, och sedan några hundra meter in minska till en fil. Trafiken halveras ju inte helt magiskt för att man tar bort en fil, utan istället ska dubbelt så många färdas i en fil, vilket ger upphov till dumma situationer vid punkten där filerna går ihop, som långsammare flöde på den punkten...
Har man pendlat några dagar och funderat över saken ser man exempel på båda rätt tydligt.
Bort med rödljus, och bygg vägar som inte är fientliga mot trafiken.

Ibland får jag känslan av att trafikplanerarna VILL att det ska vara bökigt att köra i Stockholm. Förr om åren var det tvåfiligt åt vart håll på Hornsgatan och trafiken flöt på bra. Nästan aldrig några köer och då var Hornsgatan en genomfartsled. MYCKET trafik men det flöt på. Dom flesta cyklisterna valde att cykla på parallellgatorna. Sen kom Stella Fare in i bilden och helt plötsligt vart det enfiligt åt vart håll och hon tyckte att alla ABSOLUT skulle cykla på Hornsgatan! Bygga cykelbanor ute i trafiken istället för bredvid gångbanan. Och trafiken stod still. Och avgasnivån sköt i höjden. Och vad dom håller på med just nu vet jag faktiskt inte. Och snart ska Slussen rivas och då kommer det otroligt problematiskt att ta sig runt och det i åratal. Det är någonting som saknas i huvudet på trafikplanerarna, har jag en känsla av. Sveriges huvudstad. Inga ringleder att tala om och det som görs nu är egentligen ett resultat av Dennispaketet som klubbades igenom för 20 år sedan! Och som man senare lade ner trots att det var klubbat och klart. Och Slussen skulle man väl egentligen gjort någonting åt redan då. Om inte ännu tidigare. Ibland fattar jag inte vad politikerna håller på med. Dom är rejält snurriga i mössan allt som ofta. Kompetensbrist och viljan att ta billiga politiska poäng istället för att lösa ett problem verkar vara hur dom jobbar. Vi får väl hyra in Lodbrok och köra in i Essingebron igen så att dom får sig en påminnelse om hur otroligt känsligt trafiknätet runt Stockholm verkligen är. För det verkar dom fortfarande inte ha fattat. Eller så har dom glömt det.....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg