Bort med trafikljus och skyltar.....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Intressant projekt i en tysk stad......

http://www.minds.com/blog/view/248215469679448064/german-town-abolishes-traffic-lights-and-codes-accidents-are-now-almost-non-existent

Man har helt avskaffat trafikljus, vägskyltar, övergångsställen och trafikanterna har i stort två regler som man måste följa. Lämna fri väg åt fordon som kommer från vänster och kör inte för fort. Och detta har gjort att man inte längre har köer i trafiken, allt flyter på smidigare och olyckor har i stort upphört. Jag är själv av den uppfattningen att det finns FÖR mycket trafikskyltar och regler. För mycket information som hjärnan måste registrera och behandla när man kör. Tycker att detta är ett spännande projekt. Det verkar som att t.o.m. polisen verkar tycka att det fungerar bra.

Valde att posta detta under "MC-relaterade Diskussioner" då detta berör även hojåkare. Flytta gärna tråden om den passar bättre in någon annanstans. Men jag tänkte kolla lite vad forumet i stort tycker om detta? För/nackdelar? Kan det funka även här? Tankar oh funderingar?

//J

Intressant, helt klart. Myndigheterna skulle kanske testa detta i någon svensk stad. Skulle vara intressant och se hur svenskarna fixade detta, troligtvis minst lika bra.

Har dom vänster-regeln i Düskland?
Kan vara spännande om man inte vet :)

Jag tror att det fungerar ett tag, så länge det är nytt. Det var samma med högeromläggningen 1967, olyckorna minskade drastiskt. Ett tag.

De gjorde ju något liknande i en brittisk by/stad där pendlingstrafiken gick igenom. De tog bort alla rödljus och alla bevakade övergångsställen, olyckorna försvann helt och de dubblerade flödet genom orten.
Och statistiken höll i sig åtminstone ett par år med.
Folk blev helt enkelt mindre stressade när de inte blev tvungna att stå stilla vid rödljusen, samt att de fick tänka själva och faktiskt klarade av det! Hemska tanke...

Det beror väl på hur stor stad det handlar om...
Ludvika, javisst. Stockholm... inte en chans i helvetet.

Naej, stockholmarna kan ju inte köra bil. :hihi

Ärligt talat tror jag nog att det finns rätt många korsningar i sthlm där man kunnat skippa rödljusen. Å andra sidan är ju sthlms största problem att infrastrukturen är helt jävla efterbliven och ungefär har halva flödet som den skulle behöva och att alla leds upp på samma transportsträckor.

Ärligt talat tror jag nog att det finns rätt många korsningar i sthlm där man kunnat skippa rödljusen. Å andra sidan är ju sthlms största problem att infrastrukturen är helt jävla efterbliven och ungefär har halva flödet som den skulle behöva och att alla leds upp på samma transportsträckor.

Prova att puttra runt i Göteborg så kommer du nog uppskatta Stockholms throughput igen.
Missa inte Korsvägen eller Linnéplatsen, ger begreppet turistfälla en helt ny innebörd.

Ha ha jo jag har försökt att köra bil i Göteborg, smått stressande när man inte hittar och det far omkring spårvagnar.

Prova att puttra runt i Göteborg så kommer du nog uppskatta Stockholms throughput igen.
Missa inte Korsvägen eller Linnéplatsen, ger begreppet turistfälla en helt ny innebörd.

Bara för att några politiker/tjänstemän någon annanstans lyckats ställa till det ännu värre än politiker/tjänstemän här är det ju inte bra här... :7peta

Japp! Stockholm håller på att låsas upp helt. Nu är det till och med småköigt på motorvägen under helgerna. Och det finns få alternativ om man ska passera staden.

Med jämna mellanrum är trafikljusen vid Vasagatan/Tegelbacken avstängda, och det är betydligt mycket mindre köer, stress och problem då än när dom fungerar. Visst, empirin kanske blir lite haltande, men jag tror på konceptet.

Jag tror ärligt att det skulle funka även här i Stockholm också. En stor orsak till att folk blir stressade är att det står helt jävla still och trafikljusen har nog en stor del i detta. Vore onekligen intressant att prova under några dagars tid för att se vad som hände.....

Jag tror ärligt att det skulle funka även här i Stockholm också. En stor orsak till att folk blir stressade är att det står helt jävla still och trafikljusen har nog en stor del i detta. Vore onekligen intressant att prova under några dagars tid för att se vad som hände.....

Ja, det är två saker här i sthlm som gör att det blir köer, dels rödljus och dels vägar där de tar bort en fil någonstans längs vägen... Det är fruktansvärt korkat att starta med två filer på en väg, och sedan några hundra meter in minska till en fil. Trafiken halveras ju inte helt magiskt för att man tar bort en fil, utan istället ska dubbelt så många färdas i en fil, vilket ger upphov till dumma situationer vid punkten där filerna går ihop, som långsammare flöde på den punkten...
Har man pendlat några dagar och funderat över saken ser man exempel på båda rätt tydligt.
Bort med rödljus, och bygg vägar som inte är fientliga mot trafiken.

Ja, det är två saker här i sthlm som gör att det blir köer, dels rödljus och dels vägar där de tar bort en fil någonstans längs vägen... Det är fruktansvärt korkat att starta med två filer på en väg, och sedan några hundra meter in minska till en fil. Trafiken halveras ju inte helt magiskt för att man tar bort en fil, utan istället ska dubbelt så många färdas i en fil, vilket ger upphov till dumma situationer vid punkten där filerna går ihop, som långsammare flöde på den punkten...
Har man pendlat några dagar och funderat över saken ser man exempel på båda rätt tydligt.
Bort med rödljus, och bygg vägar som inte är fientliga mot trafiken.
När dom körde på en av broarna på essingeleden för några år sen stängdes ju en fil av pga skadorna. Enligt Trafik Stockholm så skulle det inte vara någon skillnad om folk gav fan i att kryssa mellan filerna, det säger en hel del om hur mycket det stör när folk ska byta fil i onödan :huvet

Faktum är att det behövs inget alls för att skapa en bilkö. Jag har svårt att tänka mig att avsaknad av trafikljus skulle fungera i en större korsning där trafik från ena hållet aldrig slutar komma. Då blir det ju antingen omöjligt att komma ut från andra hållet, eller så får folk börja släppa ut varandra ändå (som om det skulle hända)

I videon från tyskland säger de ju att det har gått från bilköer till nästan inga bilar alls. Låter mer som att folk helt enkelt väljer att köra en annan väg för att slippa köra i slow motion genom stan som inte har några regler. Krävs nog en större utredning om vad som faktiskt händer med all trafik. Är det lika många bilar som tar vägen genom stan, tar folk fortfarande samma väg, var rödljusen dåligt inställda så många blev stående i onödan fast inga bilar kom från andra hållet, och så vidare.

För sisådär en 20 år sedan var det en STOR säkerhetskonferens i Stockholm, då var alla trafikljus avstängda i hela stan,
var nåt med säkerheten för alla politiker,
Varje fall så var det inte mycket till köer varjefall.
Man fick vara lycklig i 2 veckor tror jag det var :)

För sisådär en 20 år sedan var det en STOR säkerhetskonferens i Stockholm, då var alla trafikljus avstängda i hela stan,
var nåt med säkerheten för alla politiker,
Varje fall så var det inte mycket till köer varjefall.
Man fick vara lycklig i 2 veckor tror jag det var :)

Det där har jag ett minne av. Tidigt 90-tal. Hände strax efter att jag flyttade till Stockholm. Har ett minne av att många var hyffsat lyckliga i trafiken under den perioden.....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg