borrning!!!!

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
är det någon som kan tipsa om ett bra ställe att lämna cylindrar som ska borras... helst i närheten av dalarna!!!!

Stoppa cyllen och de nya kolvarna i en låda och skriv Mcxpress Altersbruk på lådan. Inte så nära Dalarna men vafan, det är på din sida Dalälven.

Vegas skrev:
är det någon som kan tipsa om ett bra ställe att lämna cylindrar som ska borras... helst i närheten av dalarna!!!!

Varför ska det borras och vilken typ av kolvar är det som ska installeras?

Om allt annat inte funkar. Motospeed i Västerås.

Din lokale motorslip måste kunna fixa sånt där. Men då måste dom även ha data på dina kolvar. Om dom är gjutna eller smidda - helst kolvtillverkarens rekommendationer.

Vad snackar man om för pengar (mellan tummen och arslet som det så vackert heter) för 5mm uppborrning av min V-4a?

/Joppe

Kan man borra en VFR 5mm per cylinder? Nånstans runt 1500-2000 får man räkna med för ett sånt jobb, vet inte exakt hur prisbilden ser ut i daxläget, Marklund tog 1500 när jag gjorde det.

JE-kolvar är bra grejor, köp dem och skicka dem och cylindrarna till nån firma som borrar :tummenupp Kubik är bra, mer kubik åt folket.

Vegas skrev:

Kolla med Åhmans Motorslip i Falun, de är ju kunniga på skotermotorer i alla fall.+ har "alla" maskiner.

Kan inte vfr:en, men oftast en god ide att bättra på andningen vid märkbar volymökning, 11-12 % i ditt fall. Kanske ventilsätesjobb samtidigt ? Beroende på vad du vill uppnå m förstoringen förstås.
/u

ulf_lundin skrev:
Kan inte vfr:en, men oftast en god ide att bättra på andningen vid märkbar volymökning, 11-12 % i ditt fall. Kanske ventilsätesjobb samtidigt ? Beroende på vad du vill uppnå m förstoringen förstås.
/u

Egentligen vill jag nog bara ha koolaste viffern på gatan, så det billigaste vore väl att köpa en dekal som det står 840 på... men så är det det här med att man är sjukligt förtjust i att skruva med den.
Jo, 1mm större ventiler ingår i kittet från Dynamohumm och dessutom kriminellt dyra fot och topp packningar. Dom säljer i dollar så man borde väl passa på att köpa nu, jag skall bara övertala familjen att ställa in semestern.

/Joppe

MC express borrade min 1,5 mm från 1074 till 1117. Vad det nu skulle va bra för...

berggren_martin skrev:
MC express borrade min 1,5 mm från 1074 till 1117. Vad det nu skulle va bra för...

Dom flesta av oss skulle nog inte klara en "hojpsykiatrisk undersökning".
Men det står ju 1117 brevid "Hoj" i "Profilen" det är väl värt ett gäng tusenlappar? :D Kolla min patetiska, kommer inte att stå så efter borrningen det kan ni vara säkra på.

/Joppe

F'låt, skall inte spama mer :rodnar

U-joppe skrev:
Dom flesta av oss skulle nog inte klara en "hojpsykiatrisk undersökning".
Men det står ju 1117 brevid "Hoj" i "Profilen" det är väl värt ett gäng tusenlappar? :D Kolla min patetiska, kommer inte att stå så efter borrningen det kan ni vara säkra på.

/Joppe

F'låt, skall inte spama mer :rodnar
Haha, nja det var förra ägaren som fixade. Egentligen kan man fråga sig om det behövdes, orginalkolvarna ser ut att va hur fräscha som helst. Kanske gjorde det nån nytta.

Martin: från org till 1117 är det ca 4 % ökning. Förmodligen många kr/% sas.
Om man nu inte måste borra av nån annan anledning. Upp till 1198 blir det ytterligare ca 7.2 %. Alltså mer märkbar ökning. Värt saken vet bara du.

Joppe: Större ventiler utan att fixa sätena tror jag är bortkastat. Om inte ventilerna är bättre form på. Har (som sagt) inte sett dom topparna, men normalt finns det en del att vinna på ett schysst sätesjobb, även m orginalventiler. Men det kan ju betyda att dom sjunker in en bit o isf kanske man får shimsa den biten under fjädrarna o byta alla shims f ventilspelet. Ev. t.o.m. korta ventilskaften lite, beroende på vilka shims som finns. Gissar att sätesfixaren vill veta innan om o hur mycket han kan sänka ventilerna. Värt att kolla innan mao. Har sluppit sånt på dom motorer jag låtit fixa så; vippor o ställskruvar större inställningsområde.

Nån annan som gjort sånt här ?
/u

ulf_lundin skrev:
Joppe: Större ventiler utan att fixa sätena tror jag är bortkastat. Om inte ventilerna är bättre form på. Har (som sagt) inte sett dom topparna, men normalt finns det en del att vinna på ett schysst sätesjobb, även m orginalventiler. Men det kan ju betyda att dom sjunker in en bit o isf kanske man får shimsa den biten under fjädrarna o byta alla shims f ventilspelet. Ev. t.o.m. korta ventilskaften lite, beroende på vilka shims som finns. Gissar att sätesfixaren vill veta innan om o hur mycket han kan sänka ventilerna. Värt att kolla innan mao. Har sluppit sånt på dom motorer jag låtit fixa så; vippor o ställskruvar större inställningsområde.

Nån annan som gjort sånt här ?
/u

Det är ett gäng i USA som har plockat ut mellan 15-30 extra bakhjulshästar (få inte spel nu Ulf, du vet vad jag menar). Jag skall snacka med dom om vad dom har gjort förutom borrningen. Jag har inte velat göra det än för suget blir så svårt då. Jag har kontakt med en dansk kille åxå, via ett VFR forum, som skall lämna in sin till nån firma i Tyskland, jag skall kolla med honom åxå.

Jag skall återkomma med mer frågor (det finns många). Jag skall starta en ny tråd direkt om en grej jag tänkt fråga länge.
Vi ses där!

/Joppe

andersbrink skrev:
Varför ska det borras och vilken typ av kolvar är det som ska installeras?

Om allt annat inte funkar. Motospeed i Västerås.

Din lokale motorslip måste kunna fixa sånt där. Men då måste dom även ha data på dina kolvar. Om dom är gjutna eller smidda - helst kolvtillverkarens rekommendationer.

ska på med ett bigbore kit på en fzr & håller på att hjälpa en kompis att renovera han 125:a......
ville ha lite hjälp med någon som är kompitent...

Back