Borrning av förgasare.

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Hej.

Någon som vet var man kan borra upp förgasare någonstans?
Vill borra min Kehini fcr41 till 43mm.

/Janne
 
Har faktiskt ingen aning vem som gör det i sverige. Kolla med chopperworks...

Jag har gjort det till mina egna förgasare, beställt en större centerpiece från USA och sen satt upp den i arborren men det är för mycket jobb för att det skall bära sig kommersiellt.
 
Last edited:
Tjena Boris.
Var i USA handlade du centerpiecen?
 
Jag kan borra den eller rättare sagt så portar jag den. Jag portar bara uppåt och åt sidorna just vid nålmunstycket för att inte sugeffekten ska ändras på tomg och låga gashöjder. Venturiringen behöver inte bytas till större då eller rättare sagt så passar inte en större då. Jag breddar ringen max och kapar av den från halva cirkeln och uppåt för att kunna göra borret ovalt uppåt ,de gör ingen effektskillnad för de är sådan fart på luften från halv gas och uppåt. Jag slipar borret i förgasaren så den mäter ca 44mm mot topp och vid venturi blir de runt 43mm de gör förgasaren bara än mer rapp vs rakt borr.
Jag har portat så många förgasare så jag tappat räkningen kolla i mitt garage här de kan finnas bilder där.
Jag rek även en portning som matchar förgasaren, insuget i toppen bör portas upp till samma mått som förgasaren.

Pma
 
Jag kan borra den eller rättare sagt så portar jag den. Jag portar bara uppåt och åt sidorna just vid nålmunstycket för att inte sugeffekten ska ändras på tomg och låga gashöjder. Venturiringen behöver inte bytas till större då eller rättare sagt så passar inte en större då. Jag breddar ringen max och kapar av den från halva cirkeln och uppåt för att kunna göra borret ovalt uppåt ,de gör ingen effektskillnad för de är sådan fart på luften från halv gas och uppåt. Jag slipar borret i förgasaren så den mäter ca 44mm mot topp och vid venturi blir de runt 43mm de gör förgasaren bara än mer rapp vs rakt borr.
Jag har portat så många förgasare så jag tappat räkningen kolla i mitt garage här de kan finnas bilder där.
Jag rek även en portning som matchar förgasaren, insuget i toppen bör portas upp till samma mått som förgasaren.

Pma

Låt Boost 3 hjälpa dig. Han kan sina saker :) jag lämnade 3st förgasare till Motospeed en gång i tiden för borrning och det slutade med ett tomgångsvarv på 4000 rpm :( dom hade inte en susning om att man måste offset borra för att få Trottel till att stänga. Dom rekommenderade mig att fila på trottlarna för att få ner tomgångsvarvet :(
Dom förgasarna gick i skrotbingen och Motospeed fick inga mera rekommendationer eller uppdrag ;)
 
Ursäkta trådkapningen men vilka minnen som kommer fram.

Rubriken får mig att minnas då man var överlycklig över att hittat en 16 mm borr och började givetvis planerar för att trimma min Puch. Fasterns man hade en pelarborr med maskinskruvstycke så det blev att åka över 2 mil enkelväg på moped för att utföra denna operation. Då jag var framme gjorde jag i alla fall för 15-åring en noggrann uppspänning av Bing förgasaren i maskinskruvstycket och började borrade med 16 mm borren. Nu besatt man nog inte kunskaper i vare sig uppspänningen i skruvstycket, borrningen eller förgasare i övrig så det slutade men hål i förgasarhuset:D Var bara att åka hem igen med moppen och ta nya tag.

Hade nåt år tidigare gjort en lyckad borrning på en Passas förgasare till en Ilo Piano där borrningen faktiskt gav effektökning:rock Kan nog konstatera att då hade jag nog turen på min sida då den operationen gjordes på fri hand med en Skil borrfluga med förgasaren i skruvstycket.
 
De går plåga ut 44mm ur en Kehin fcr 39-41 mm men då måste man kapa bort nästan hela venturiringen,de blir bara en liten skärva kvar i botten så inte tomg blir knäpp. De enda sättet att få ut 43-44mm är med pelarfräs eller bra känsla med vanlig roterande handslip eller dremmel för man måste slipa ur borret i väldigt underliga former de blir inte bara ovalt. De blir mer rektangulärt i botten och topp för att få ut samma aria som ett 44mm runt hål.
 
Minns en lång diskussion på ett annat forum om huruvida det kan vara en god idé att se över nålarna när man borrar förgasare. Inte bara inställning via höj och sänkning, utan själva profilen på nålarna (=byte).

Har själv borrade förgasare, och struntade i det där, men ni som gjort detta många gånger -har ni behövt bestycka om förgasaren (mer än de vanlig munstyckena och justeringarna etc alltså)?

/J
 
Minns en lång diskussion på ett annat forum om huruvida det kan vara en god idé att se över nålarna när man borrar förgasare. Inte bara inställning via höj och sänkning, utan själva profilen på nålarna (=byte).

Har själv borrade förgasare, och struntade i det där, men ni som gjort detta många gånger -har ni behövt bestycka om förgasaren (mer än de vanlig munstyckena och justeringarna etc alltså)?

/J
Ja, ökar man genomlupna luftmängden måste även bränslemängden öka...
Har inte gjort detta jätte ofta.
Borrar man cylindriska hål hamnar areaförändringen på samma ställe på nålen och då går det oftast att ta nålen från en större fabriksförgasare och höjdjustera den där efter.

Det har även hänt att jag slipat egna nålar när jag inte fått tag i annat eller applikationen krävt det.

Har dock ingen erfarenhet av just denna förgasartyp, där kan säkert de andra i tråden svara bättre :tummenupp
 
Last edited:
Om det är samma trottelhus på 41 och 43 mm förgasaren t.ex. 45 mm ID kan man öka symmetriskt från 41 till 43. Vet inte hur det är på den här modellen men har gjort det på förgasare som är byggda på samma skalstorlek. Man svarvar från båda håll och går inte in i trottelsektionen.
 
Jag har aldrig behövt byta trottelnål på någon av alla typer av gasare jag borrat de har funkat exakt lika som innan i bestyckning. De räcker med lite justering av nål och högfartsmunstycke ev byte av lågfart, de blir otroligt lite skillnad i bestyckning typ nästan ingen skillnad alls underligt nog. Men som jag nämnt har jag aldrig rört botten runt nålmunstycket.
 
På FCR kan man åka med ungefär samma nålar oavsett borrning. OCEMP brukar vara bra till stora LC4
 
För själva bearbetningen kan du kontakta närmaste verktygsmakare som har t.ex. CNC fräsar så hjälper de dig säkert. Det är ett ganska enkelt arbeta om man har rätt grejjer, vilket en verktygsmakare har förstås
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top