Borra upp cylinder...

Jo jag förstog att det var ett skämt till mc:n...
Men jag har funderat på hur det isåfall skille funka, om det var mekanisk kraftöverföring eller som nu var fallet, rem.

Priser är jag nyfiken på för ett annat projekt.

Mickelin som postade tidigare i tråden blev intresserad med, till honom sa jag
5k.

Du har missat hela poängen med att bygga själv...
Hela cyckeln är ombyggd i övrigt...inte billigare på något sätt, men jag kommer ha en hojj som ingen annan har, som jag dessutom byggt själv!

Det är en sjukt rolig hobby...men som med dom flästa hobbys så kostar det.
Men jag måste ju kolla upp vad som blir billigast, eller vad jag får ut mest av.

MVH

Jag var lite otydlig..jag menade en större motor i ditt chassie..
Ja, bygga hoj är sjukt kul....har byggt ett 20 tal genom åren.....:D.

Det är bara att den motorn du har är lite liten, lite dåligt med grejor till om man ska trimma duktigt.

Det kostar mycket pengar---20000:- bara att trimma din motor, du får ut lite hästar per krona.

Sätt en zzr1100 motor direkt i chassiet....killerbike..

Mycket jobb, lite pengar..annorlunda.

Det finns de som satt Gixxer1100 motorn i Bandit 600 chassie...det var sjukt kul att se andra med långnäsa vid nästa trafikljus...:D

Jag var lite otydlig..jag menade en större motor i ditt chassie..
Ja, bygga hoj är sjukt kul....har byggt ett 20 tal genom åren.....:D.

Det är bara att den motorn du har är lite liten, lite dåligt med grejor till om man ska trimma duktigt.

Det kostar mycket pengar---20000:- bara att trimma din motor, du får ut lite hästar per krona.

Sätt en zzr1100 motor direkt i chassiet....killerbike..

Mycket jobb, lite pengar..annorlunda.

Det finns de som satt Gixxer1100 motorn i Bandit 600 chassie...det var sjukt kul att se andra med långnäsa vid nästa trafikljus...:D

Tanken har slagit mig...
Men om jag inte är helt ute och cycklar så är ramen till 1100:an bredare vid cylindrarna. Men om det är någon som sett något liknande tippsa gärna mig.
Om det skulle gå så skulle jag nog inte tveka särskillt länge(förutsatt att ekonomit tillåter).
Där snackar vi annan karaktär...:yoparty

Tanken har slagit mig...
Men om jag inte är helt ute och cycklar så är ramen till 1100:an bredare vid cylindrarna. Men om det är någon som sett något liknande tippsa gärna mig.
Om det skulle gå så skulle jag nog inte tveka särskillt länge(förutsatt att ekonomit tillåter).
Där snackar vi annan karaktär...:yoparty

Du kan ju kolla med hojbiten:
http://www.mamut.net/hojbiten/default.htm

Bike-point eller andra som har mc-skrot om de har nån intressant motor å som du kan få mäta om de kan få plats...
För när du väl hittat de som kan passa så kan du söka efter motorer på e-bay å så eftersom de lär finnas en del i europa till skapliga priser.

Håller med Gabor att de e skoj att bygga lite egna lösningar med att stoppa ner större motorer i mindre chassin :)

:tummenupp

Större motor i ett 600-chassie är riktigt ballt och det är klart det går! Patrik på racerepairs.se stoppade i en blackbirdmotor i ett firebladechassie för några år sedan. Då behövde han också bredda ramen vid främre motorfästena men det blev hur bra som helst. Största problemet då verkar ha varit att få motorn att inte gå mot framhjulet, lite skillnad i chassiegeometri på hojarna...

Det är en zzr600 från början.
Jag har portat toppen och tycker att när det ändå är så pass mycket rivet så vill jag inte skruva ihop allt utan att hona och byta kolvringar.

Men när jag kollade upp vad det skulle kosta med nya ringar så visade det sig att de kostar ca 400kr/st alltså 1600kr, för bara ringarna.
Då såddes ett frö i tankarna, att om det ändå blir så pass dyrt med ringarna, vad kostar då större kolvar helt kompletta... för vänner som har maskiner till att borra det har jag.

Jag tycker att karaktären på motorn är lite tråkig...All effekt kommer mellan 6500-14000rpm...inte så kul.
Så om jag nu skulle få till lite större cylindrar och eventuellt lite annan bestyckning, kanske jag kan få annan karaktär på hela hojjen.

Rätta mig gärna om mi tycker det jag skriver e korkat eller helt fel, alltid bra med andras tankar...

Suveränt...ska kolla måtten på mina.

Har du beställt av dom nån gång?

Jag håller på att ska borra min hoj, bara så du vet så kommer det att bli dyrt för dig...
ett bigbore kit ca 7000, sen ska det borras och NIKASIBEHANDLAS, och det är lika mycket till...

Du kan ju kolla med hojbiten:
http://www.mamut.net/hojbiten/default.htm

Bike-point eller andra som har mc-skrot om de har nån intressant motor å som du kan få mäta om de kan få plats...
För när du väl hittat de som kan passa så kan du söka efter motorer på e-bay å så eftersom de lär finnas en del i europa till skapliga priser.

Håller med Gabor att de e skoj att bygga lite egna lösningar med att stoppa ner större motorer i mindre chassin :)

:tummenupp

Det ska jag nog fan titta närmare på...

Som ni säger allihop att det blir ju faktist mycke dyrare att borra än att knöla i en större snurra.

Fan nu blev projektet precis mycket större :D

Jag tror nog jag plockar ihop motorn som den är, den är trots allt portad, så något annorlunda lär det bli.
Sen blir det att leta efter en motor att bygga sporthoj av tror jag...det svåra är bara att jag e lite sugen på att köpa cross med.
Jag har lite svårt att få nog av de här tvåhjuliga lyckopillerna...

Det ska jag nog fan titta närmare på...

Som ni säger allihop att det blir ju faktist mycke dyrare att borra än att knöla i en större snurra.

Fan nu blev projektet precis mycket större :D

Jag tror nog jag plockar ihop motorn som den är, den är trots allt portad, så något annorlunda lär det bli.
Sen blir det att leta efter en motor att bygga sporthoj av tror jag...det svåra är bara att jag e lite sugen på att köpa cross med.
Jag har lite svårt att få nog av de här tvåhjuliga lyckopillerna...

EXACT...just nu står det en oldschoolgixxer igen på byggbordet, å en står i svetsverkstan, å det står en enkelsving å väntar på ett chassie....

Bygga e kul.. ut å mät å bygg...:yoparty

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back