Borra upp cylinder...

LwL

evigt undrande
Gick med
31 Aug 2009
Hoj
e-reggad jordfräs...
Är det någon som vet en bra sida där jag kan hitta kolvar som har samma kolvbult som min har orginal?

Jag går i borrningstankar, har ni några tipps? Hur mycket ska man spara av "cylinderväggar" mm.

Funderar också på att bygga nytt avgassystem, några tipp från er som gjort det redan?

Tack

Du får nog vara lite mer specifik. Vad gäller det för hoj? Vad är syftet med ombyggnaden? Med mera med mera...

Du får nog vara lite mer specifik. Vad gäller det för hoj? Vad är syftet med ombyggnaden? Med mera med mera...

Det är en zzr600 från början.
Jag har portat toppen och tycker att när det ändå är så pass mycket rivet så vill jag inte skruva ihop allt utan att hona och byta kolvringar.

Men när jag kollade upp vad det skulle kosta med nya ringar så visade det sig att de kostar ca 400kr/st alltså 1600kr, för bara ringarna.
Då såddes ett frö i tankarna, att om det ändå blir så pass dyrt med ringarna, vad kostar då större kolvar helt kompletta... för vänner som har maskiner till att borra det har jag.

Jag tycker att karaktären på motorn är lite tråkig...All effekt kommer mellan 6500-14000rpm...inte så kul.
Så om jag nu skulle få till lite större cylindrar och eventuellt lite annan bestyckning, kanske jag kan få annan karaktär på hela hojjen.

Rätta mig gärna om mi tycker det jag skriver e korkat eller helt fel, alltid bra med andras tankar...

Suveränt...ska kolla måtten på mina.

Har du beställt av dom nån gång?

Last edited:
Varför inte byta upp sig till en störra hoj med mer effekt dierkt ??

Det blir billigare....garanterat.

Varför inte byta upp sig till en störra hoj med mer effekt dierkt ??

Det blir billigare....garanterat.

Du har missat hela poängen med att bygga själv...
Hela cyckeln är ombyggd i övrigt...inte billigare på något sätt, men jag kommer ha en hojj som ingen annan har, som jag dessutom byggt själv!

Det är en sjukt rolig hobby...men som med dom flästa hobbys så kostar det.
Men jag måste ju kolla upp vad som blir billigast, eller vad jag får ut mest av.

MVH

Det är en zzr600 från början.

Jag tycker att karaktären på motorn är lite tråkig...All effekt kommer mellan 6500-14000rpm...inte så kul.
Så om jag nu skulle få till lite större cylindrar och eventuellt lite annan bestyckning, kanske jag kan få annan karaktär på hela hojjen.

Karaktären kommer i stort sett att bli lika efter en borrning också.
Möjligtvis börjar den dra vid 6000rpm istället. Visst, en förbättring, men dyr.

1-2 mm brukar man kunna borra äldre hojar. Cylinderväggen bör vara 2-2,5mm tjock.

Mats

Karaktären kommer i stort sett att bli lika efter en borrning också.
Möjligtvis börjar den dra vid 6000rpm istället. Visst, en förbättring, men dyr.

1-2 mm brukar man kunna borra äldre hojar. Cylinderväggen bör vara 2-2,5mm tjock.

Mats

Vad kan man hitta på för att ändra karaktären på en motor?

Vad kan man hitta på för att ändra karaktären på en motor?

Generellt:
En Keihin FCR-förgasarbrygga tillsammans med ett bra 4-1 / 4-2-1 avgassystem.
Detta ger absolut bästa ändringen i karaktären OM de ställs in rätt.
MEN! Kostar plenty pengar med en brygga... ca 8 -14000Kr beroende på vart man köper + avgassystem tillkommer.

Sedan är det portning (finns i olika varianter å grader) och kubikhöjning OCH kompressionshöjning.
Men kubikhöjning känns som onödig, ser ut att bara finnas en 617cc sats till din maskin. Kostnad ca 6 -8000Kr för kolvsats borrning, honing och så.

All denna kostnad för att få ut lite extra pollar är det bättre att du köper en större maskin direkt som du inte behöver dona med.

Hur mycket det går att borra är ju beroende av grundkonstruktionen.
De vattenkylda hojarna har ofta mycket begränsad marginal för borrning.
Och om det är lösa foder, är de torrfoder eller våtfoder, eller är det en hel aluminiumstomme där cylindrarna är belagda med typ Nicazil.

Som verkar av kolvtillverkarna så är 1mm gränsen att borra, för din zzr600.

Generellt:
En Keihin FCR-förgasarbrygga tillsammans med ett bra 4-1 / 4-2-1 avgassystem.
Detta ger absolut bästa ändringen i karaktären OM de ställs in rätt.
MEN! Kostar plenty pengar med en brygga... ca 8 -14000Kr beroende på vart man köper + avgassystem tillkommer.

Sedan är det portning (finns i olika varianter å grader) och kubikhöjning OCH kompressionshöjning.
Men kubikhöjning känns som onödig, ser ut att bara finnas en 617cc sats till din maskin. Kostnad ca 6 -8000Kr för kolvsats borrning, honing och så.

All denna kostnad för att få ut lite extra pollar är det bättre att du köper en större maskin direkt som du inte behöver dona med.

Hur mycket det går att borra är ju beroende av grundkonstruktionen.
De vattenkylda hojarna har ofta mycket begränsad marginal för borrning.
Och om det är lösa foder, är de torrfoder eller våtfoder, eller är det en hel aluminiumstomme där cylindrarna är belagda med typ Nicazil.

Som verkar av kolvtillverkarna så är 1mm gränsen att borra, för din zzr600.

Det får nog bli nya ringar bara istället:tummenupp
Låter som du säger lite onödigt med tanke på effekten men kan få ut...

Tror du jag kan trixa lite med bestyckningen utan att byta gasarbrygga?
som det är nu så har jag orginal 4-1-2 avgassystem:huvet...har funderingar på att bygga ett själv.
Vad ska jag tänka på då...så lite motstånd som möjligt, eller är det nogrant avvägt för just den bestyckningen osv?

Jag har en Eaton m112 rootsblower som du kan få j-igt billigt, satt tidigare på 380pållars bil:yoparty

Bara av nyfikenhet...
Hur driver du en kompressor på en mc motor?
Och vad skulle du ha för den?:)

Last edited:
Det får nog bli nya ringar bara istället:tummenupp
Låter som du säger lite onödigt med tanke på effekten men kan få ut...

Tror du jag kan trixa lite med bestyckningen utan att byta gasarbrygga?
som det är nu så har jag orginal 4-1-2 avgassystem:huvet...har funderingar på att bygga ett själv.
Vad ska jag tänka på då...så lite motstånd som möjligt, eller är det nogrant avvägt för just den bestyckningen osv?

Bara av nyfikenhet...

De enklaste JAG kan rekomendera e att du smackar ihop motorn med dom renoveringsdelar du tänkt dig, ev. nya kolvringar.
Letar på ett beggat 4-1 / 4-2-1 system, de borde finnas för nån tusing typ, och ev. köp ett K&N luftfilter till zzr600.

Kör den i bänk/rullande landsväg för att bestycka förasarna.
DÅ har du det maximala du kan få ut för minsta peng å inte allt för mycke arbete.
Annars, kommer du själv att prova med lite olika bestyckningar å inte riktigt veta vad som är bäst.

Men ja vet att de kan ju va begränsat med stålar, så då återstår ju att fixa en massa själv å prova sig fram efter bästa förmåga.
Men osäkerheten att få till saker helt optimalt e ju lite svårt då.

Bara av nyfikenhet...

Den drivs med rem från vevaxeln.
Inlägget var ett skämt, den är alldeles för stor för din motor.

De enklaste JAG kan rekomendera e att du smackar ihop motorn med dom renoveringsdelar du tänkt dig, ev. nya kolvringar.
Letar på ett beggat 4-1 / 4-2-1 system, de borde finnas för nån tusing typ, och ev. köp ett K&N luftfilter till zzr600.

Kör den i bänk/rullande landsväg för att bestycka förasarna.
DÅ har du det maximala du kan få ut för minsta peng å inte allt för mycke arbete.
Annars, kommer du själv att prova med lite olika bestyckningar å inte riktigt veta vad som är bäst.

Men ja vet att de kan ju va begränsat med stålar, så då återstår ju att fixa en massa själv å prova sig fram efter bästa förmåga.
Men osäkerheten att få till saker helt optimalt e ju lite svårt då.

Men om jag nu vill bygga ett "helsystem"...vad ska jag sträva efter?
Är det så speciellt men 4-1 system som man köper?
Om jag ändå bänkar den och på så sätt bestycker optimalt, vinner jag ändå på ett "fabrikstillverkat" helsystem?

Den drivs med rem från vevaxeln.
Inlägget var ett skämt, den är alldeles för stor för din motor.

Jo jag förstog att det var ett skämt till mc:n...
Men jag har funderat på hur det isåfall skille funka, om det var mekanisk kraftöverföring eller som nu var fallet, rem.

Priser är jag nyfiken på för ett annat projekt.

Last edited:
Får hålla med Fortpelle. Största direkta skillnaden får du med rappare förgasare. När jag bytte på min GSX blev det en väldig skillnad och då är det bara semi-flatslides, inte "riktiga" flatslides som Keihin FCR eller Mikuni RS:are t.ex. Öppnare avgas (4-1) gör också märkbar skillnad på gamla hojar.

Sen blir den ju annorlunda med vassare kammar, större cylinderblock, turbo, osv. Allt påverkar motorkaraktären.

Och ja - du vinner på ett fabrikstillverkat system till din modell. Är inte jättemånga hästar men 1-10 kan man väl kanske räkna med om du har bestyckat den rätt.

Last edited:
Får hålla med Fortpelle. Största direkta skillnaden får du med rappare förgasare. När jag bytte på min GSX blev det en väldig skillnad och då är det bara semi-flatslides, inte riktiga flatslides som Keihin FCR eller Mikuni RS:are t.ex. Öppnare avgas (4-1) gör också märkbar skillnad.

Sen blir den ju annorlunda med vassare kammar, större cylinderblock, turbo, osv.

Allt påverkar ju motorkaraktären.

Flatside?
Jag vet bara att det jag är en cvk från keihin...
Kammarna har jag också funderat över, är det durationen som är viktig eller är det lyfthöjd med?
Sen blir det väldigt dyrt med va?

Om du nu vill bygga ett eget, så sträva efter att hitta ett 4-1 system av fabrikat Yoshimura, Kerker, Vance& Hines, acra, leo-v med flera... som är gjord för din zzr600 och kopiera så gott det går, mät, gör skisser och bygg lika.
Då får du lite av vilken diameter på primärrören, längd och så. Och hur det ser ut där rören går ihop. röret som sedan går till ljuddämparen å själva dämparen.
De är de jag kan se att man bör sträva efter, annars blir det att läsa teoretiska böcker om hur man bygger avgassystem som iaf är för gamla, eftersom utvecklingen hela tiden går framåt.

Om du får tillen bra system så visst kan de ge mera effekt än köpes, men då får du troligen testa å testa å testa, till du hittar rätt.

4-1 systemet är ju ofta en eftermarknadsgrej och är ju tänkt att minska vikten, öka effekten, se coola ut å bröla lite beroende på dämpare.
Men det är som mycket annat en kompromiss mot orginal 4-1-2 som hojen e konstruerad med.
MEN de beror en aning på vilket system man då väljer/köper.

En gissning är att du kanske får ca +3 - 5 Hk över hela registret jämfört med de du har idag innan du plockade isär motorn, OM du gör enligt rekomendationen ja givit.
Så frågan e om det känns värt att dona, men det är opp till var & en att beöma.

Om jag ändå bänkar den och på så sätt bestycker optimalt, vinner jag ändå på ett "fabrikstillverkat" helsystem?

Jo jag förstog att det var ett skämt till mc:n...
Men jag har funderat på hur det isåfall skille funka, om det var mekanisk kraftöverföring eller som nu var fallet, rem.

Priser är jag nyfiken på för ett annat projekt.

Längden på ett orginalsystem är väldigt ofta väldigt bra. Man kan möjligtvis justera längden +/-2cm Alltså på dom första rören som går ut från cylindrarna, innan dom går ihop.
Skulle tippa på att rören är ca 55 cm långa???

Grovleken ska vara som avgasporten är i diameter. Första delen ska absolut inte vara grövre. Man kan ev växla till några mm grövre efter ca 25 cm.
En gissning igen är att din avgasport är 28-30mm. Sedan 33mm.

Men det beror på kamaxelinställning, vilken karaktär man vill ha. Långa rör lägre varvtal.

Mats

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back