Borra direkt i kronan

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
Yamaha YZF-1000R
tänkte prova streetfighterstuk på min gamla GPZ, men frågan är om man vågar borra direkt i originalkronan, och vilken typ av risers rekomenderas ? Raka ? långa, korta, vinklade ?

Kolla med Piece här på forumet hur han har gjort.

PICT123.jpg

Jag kollade med lite olika folk, bl a RobbyNitroz (numera www.oldskoolsuzuki.???) och de flesta har inte haft några problem med borrade originalkror förutsatt att det finns plats för skruvskallar och brickor på undersidan. Nästan all belastning tas upp av undre kronan så försvagningen som blir har ingen betydelse. En ny krona är förmodligen bättre, men en sån kostar en slant, så på mitt budgetbygge (som fö inte är färdigt) var det inte aktuellt. Ett annat alternativ är att svetsa fast risers i kronan, men då tror jag personligen det är bättre att borra och skruva fast riserserna(??).

Vad gäller lämpliga risers ingen aning, jag tog dem som följde med styret...

Lycka till!

Anders

Ett gott råd inna ni borrar krona för styrfästen.
Ta palstisk metall, 2 komponent,,,fyll upp utrymmet där ni ska borra.
Sen har ni stödmaterial till brickor osv för att ta upp kraften som blir när man böjer styret å så.....
Har haft det så på mina hojar, fungerar kanon.
Svetsa är inte bra, man ändrar matrialbeskaffenheten.
Lycka till, bättre göra det rätt än att klota och tycka att det var tokigt med sprucken krona och onte i kroppen.....det där kostar inte ens 100 spänn...

Vart köper man risers i sverige som inte e brutalt överpris på ? Utseende är mindre viktigt.

fast då va det detdär med brutala överpriser...jag har inte hittat några under 600:-..vilket e rätt löjligt för några bitar metall som kanske kostar ~20 att tillverka.

Shogo skrev:
fast då va det detdär med brutala överpriser...jag har inte hittat några under 600:-..vilket e rätt löjligt för några bitar metall som kanske kostar ~20 att tillverka.

Om dom är så billiga så vill jag ha 20 par ......
Du har ingen aning om hur mycket jobb det är att få dom snygga va..??
Tog mig 3 timmar att göra 2 st, plus matrial....600:- är billigt...snåljop.
Du ska inte ha några risers, du ska ha en :banana

De riser som säljs i butik e knappast handgjorda.. Nån satt möjligen och knackade lite CAD modeller innan det kördes in i den datorstyrda fräsen som spottar ut en 10.000 risers i veckan :D

Har nu iallafall beställt ett par risers som jag hoppas kommer passa..

!!!!

kan bara säga att på r1 jag hade borra jag och klota ett flertal ggr och det var inga problem alls inte ens ett överslag i 80 lyckdes kröka fatbarstyre lr krona!!
tassen skrev:
Ett gott råd inna ni borrar krona för styrfästen.
Ta palstisk metall, 2 komponent,,,fyll upp utrymmet där ni ska borra.
Sen har ni stödmaterial till brickor osv för att ta upp kraften som blir när man böjer styret å så.....
Har haft det så på mina hojar, fungerar kanon.
Svetsa är inte bra, man ändrar matrialbeskaffenheten.
Lycka till, bättre göra det rätt än att klota och tycka att det var tokigt med sprucken krona och onte i kroppen.....det där kostar inte ens 100 spänn...

Jag svetsade fast egengjorda risers i kronan, ser mycket bättre ut, och håller garanterat.

TOKER skrev:
kan bara säga att på r1 jag hade borra jag och klota ett flertal ggr och det var inga problem alls inte ens ett överslag i 80 lyckdes kröka fatbarstyre lr krona!!
Nu ljuger du!! Du har väl aldrig klotat??

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing