Borgerlighetens misslyckanden

En fråga som ingen ställer sig, allra minst media, är det rimligt att media skaffar sig tillgång till personlig information, må det vara en sosses chatt, en moderats Grindr, en SD ledares kreditkort.
Vem gav dem rätten att gräva i det?
En fråga som ingen ställer sig, allra minst media, är det rimligt att media skaffar sig tillgång till personlig information, må det vara en sosses chatt, en moderats Grindr, en SD ledares kreditkort.
Samma rätt som svensk polis (jag tippar SÄPO tippade regeringen) och utländsk polis och underrättelsetjänst. Man måste väl för faen vara medveten om att använder man datorn till sexkontakter så är det lika offentligt som k-a utanför Centralstation i Göteborg.

Last edited:
Det är ju deras jobb att gräva i polikers liv och presentera saker som är osmakliga eller brottsliga. Det är väl mer att de inte alltid sprider sina gracer jämnt över det politiska spektrumet.

Sedan tycker jag väl att nakenbilder från dejtingtjänster är en stor fet ingetburgare. Vad mer fanns i materialet som skickades som inte offentliggjorts?

Det är ju deras jobb att gräva i polikers liv och presentera saker som är osmakliga eller brottsliga. Det är väl mer att de inte alltid sprider sina gracer jämnt över det politiska spektrumet.

Sedan tycker jag väl att nakenbilder från dejtingtjänster är en stor fet ingetburgare. Vad mer fanns i materialet som skickades som inte offentliggjorts?

En gissning är att man inte vet… och med tanke på hans tidigare uppdrag är det lite skrämmande.

Detta var snarare att se som en markering från ”ett visst håll” och signalen som samtidigt sänds är uppenbar.

Den återstående frågan: Hur hanteras detta nästa gång? För det kommer en nästa gång.

Med vänlig hälsning,

Det är inte bankernas jobb att släppa sekretessen på kreditkorten och det är inte Meta som skall läcka chattar till journalister.

Sprida gracer var det.

Samma rätt som svensk polis (jag tippar SÄPO tippade regeringen) och utländsk polis och underrättelsetjänst. Man måste väl för faen vara medveten om att använder man datorn till sexkontakter så är det lika offentligt som k-a utanför Centralstation i Göteborg.
Upplever inte att DN ska ha samma tillgång till information som SÄPO, och tycker vidare att banksekretessen samt GDPR-lagstiftning trumfar TV4s behov att destabilisera riket.

För övrigt tycker jag det är lite gulligt hur "ingen nämnd, ingen glömd" svarar mig genom att besvara andras inlägg, påminner lite om barn som frågar chans genom andra barn eller kanske mer en bitter kvinna som vill ge ett sista meddelande till sin numera lyckliga ex-man genom en familjerättsadvokat eller en parterapeut.

Så låg nivå. 😅 Gå vidare eller sluta grina liksom. 👊🏻

Givet preferenser och livsstil, och framför allt utfallet, kan man väl gissa att det fanns både droger och underåriga med i bilden. Detta är helt kutym bland vissa grupper i Stockholm, både SvD och SR som har upplevt att det är ett så stort problem att det inte går att tiga ihjäl.

Upplever inte att DN ska ha samma tillgång till information som SÄPO, och tycker vidare att banksekretessen samt GDPR-lagstiftning trumfar TV4s behov att destabilisera riket.
DN har smarta journalister. För väl två tre år sedan tog DN och bad företag om vilka mobilnummer som var inloggade på masterna vid Drottningholm och i närheten dagtid.
Sedan tog dom och kollade var mobilnumren / mobilerna som var inloggade dagtid vid Drottningholm fanns på nätterna, dvs var dom sov nattetid. Sedan var det bara att se vilka som bodde i närheten av sovplatsmobilmasten. Kolla upp vad dom dom sysslade med, rörmokare, säljare Ahlsell och civilingenjör elektronik, sjuksköterska, systemare, snickare, socionom, matematiker, major, gynekolog osv. Och så kunde dom räkna ut vilka som jobbade på FRA. Fin artikel i DN. Den artikeln är numera bortplockad från DN's webb.
Den här finns kvar.
När jag läste för några år sedan Edward Snowden's bok om jobbet på CIA så reflekterade jag över att INGEN tog med sig sin privata mobil till jobbet på CIA.
Så är det inte i Sverige, vi tror så gott om alla ! :)

Last edited:
DN har smarta journalister. För väl två tre år sedan tog DN och bad företag om vilka mobilnummer som var inloggade på masterna vid Drottningholm och i närheten dagtid.
Sedan tog dom och kollade var mobilnumren / mobilerna som var inloggade dagtid vid Drottningholm fanns på nätterna, dvs var dom sov nattetid. Sedan var det bara att se vilka som bodde i närheten av sovplatsen. Kolla upp vad dom dom sysslade med, rörmokare, säljare Ahlsell och civilingenjör elektronik, sjuksköterska, systemare, snickare, socionom, matematiker, major, gynekolog osv. Och så kunde dom räkna ut vilka som jobbade på FRA. Fin artikel i DN. Den artikeln är numera bortplockad från DN's webb.
Den här finns kvar.
När jag läste för några år sedan Edward Snowden's bok om jobbet på CIA så reflekterade jag över att INGEN tog med sig sin privata mobil till jobbet på CIA.
Så är det inte i Sverige, vi tror så gott om alla ! :)
Beroende på vilken säkerhetsklassning sajten har så är det inte tillåtet att ta med mobilen, sedan är ju folk dumma i huvet och tar med sig ändå.

Det borde vara smärtsamt uppenbart för alla med två hjärnceller att mobiltelefonen rapporterar allt om dig och att allt finns att köpa, helt lagligt.
Det behövs kanske en miniskul mängd dataanalys för att identifiera personer, men det är något som borde gå att göra med ett medelstort shellscript.

Nästan så jag borde starta en gofundme och bygga ett system som kan visa valfri persons rörelser, intressen och affärer.

Beroende på vilken säkerhetsklassning sajten har så är det inte tillåtet att ta med mobilen, sedan är ju folk dumma i huvet och tar med sig ändå.
Låter för säkerhets skull mobilen ligga i parkerade bilen medan dom är inne på jobbet.
Påslagen såklart så det går se vilka som ringt och messat medan dom var inne på jobbet.

Låter för säkerhets skull mobilen ligga i parkerade bilen medan dom är inne på jobbet.
Påslagen såklart så det går se vilka som ringt och messat medan dom var inne på jobbet.
Jo, minns att anställda på något säkerhetsklassat ställe i Sverige fick en massa skit för att de gjorde just det för några år sedan. Har mig att det förekom hot om avsked om det inte genast upphörde.

Kluven, är lite inne på Gardells linje.
Att en homosexuell man haft en förmodad nakenbild på en dejtingsajt, surprise surprise.

Be om mångfald, få mångfald. #federley #hemming #eskil
Vid närmare eftertanke tror jag tipset till regeringen om bilder på Grindr kom från en "vän", dvs USA, där någon tyckte det var ett olämpligt val med tanke på USA's nuvarande politik rörande alla sexuella varianter osv. enligt Trumpismen.

De kan väl be Mikael Tornving ta jobbet som säkerhetssamordnare.
Det kan behövas humor på den posten.

Vid närmare eftertanke tror jag tipset till regeringen om bilder på Grindr kom från en "vän", dvs USA, där någon tyckte det var ett olämpligt val med tanke på USA's nuvarande politik rörande alla sexuella varianter osv. enligt Trumpismen.
Tror inte USA skulle gå till DN, av flera skäl.

Lite som att Israel inte skulle ta det via Kamratposten.

Tror inte USA skulle gå till DN, av flera skäl.

Lite som att Israel inte skulle ta det via Kamratposten.
Så tipset kom till DN ? Jag trodde det gick direkt till regeringen.
Ok tipset till DN kom från Israel/Mossad, jag bara spånar. :)
Fortfarande vänligt tänkt, dumt för Sverige stöta sig med Trumpismen.
Men visst kan det vara någon av hans svartsjuka Grindr vänner som tyckte det nu var dags att ge igen för gammal ost. Och i brist på Regeringskontakt, tog DN.se

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...