Borgerlighetens misslyckanden

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Med risk för att bli kallad kommunist (väldigt vanlig att bli det när man inte håller med "blåbären") men själv anser jag att ingen skall kunna tjäna pengar på sjukvård, mediciner exkluderat (förutom läkare, undersköterskor etc, och dessa grupper ska fan ha riktigt bra betalt), sjukvården skall bedrivas av stat/landsting och skall bekostas gemensamt och solidariskt av oss som har ett arbete punkt! Räcker inte pengarna till att bedriva sjukvård kanske man får ta och se över andra utgifter, vilka vågar jag knappt skriva för då blir jag attackerad av vänsterpacken åsså!

Håller med dig nästan fult ut. Med undantag för att tjäna pengar på mediciner. Självklart ska företag som utvecklar mediciner kunna räkna hem sina kostnader på ett acceptabelt sätt. Problemet jag ser idag är att man genom att tolka "acceptabelt" tar ut skyhöga priser för mediciner som egentligen inte kostat några större summor. Nä, tillbaka med Apoteksmonopolet så att man kan köpa Alvedon för rimliga summor och inte bara blir överöst av hudkrämer och annan skit som numera krängs friskt i brist på riktiga läkemedel.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Menar inte att allt som sittande regering gör är bra, långt ifrån. Men det lär blir ett uppvaknande för alla vänstermänniskor när oppositionen vinner nästa val och ingenting förändras i någon större utsträckning..
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Med risk för att bli kallad kommunist (väldigt vanlig att bli det när man inte håller med "blåbären") men själv anser jag att ingen skall kunna tjäna pengar på sjukvård, mediciner exkluderat (förutom läkare, undersköterskor etc, och dessa grupper ska fan ha riktigt bra betalt), sjukvården skall bedrivas av stat/landsting och skall bekostas gemensamt och solidariskt av oss som har ett arbete punkt! Räcker inte pengarna till att bedriva sjukvård kanske man får ta och se över andra utgifter, vilka vågar jag knappt skriva för då blir jag attackerad av vänsterpacken åsså!

Jag håller iofs inte med om ett totalförbud mot vinster i välfärden. Däremot så behöver det absolut regleras hårdare än hur det ser ut idag där pengarna försvinner utomlands.

Sen valde jag att fetmarkera det sista du skrev för det är något som jag tror att väldigt många håller med om, även ett "blåbär" som jag själv.

Jag skulle gladeligen t om betala mer i skatt om det fanns någon garanti till att pengarna faktiskt går till, för att ta ett exempel, bättre villkor för vårdpersonal, högre personaltäthet osv, högre lärartäthet i skolan.

Däremot vill jag inte betala en krona mer som sedan administreras bort i byråkratins svarta hål utan att ge någonsomhelst skillnad ute i verkligheten.

Jag är heller inte särskilt intresserad av att finansiera arbetslösa men arbetsföra människors lathet i form av bidrag utan några som helst krav på motprestation.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Håller med dig nästan fult ut. Med undantag för att tjäna pengar på mediciner. Självklart ska företag som utvecklar mediciner kunna räkna hem sina kostnader på ett acceptabelt sätt. Problemet jag ser idag är att man genom att tolka "acceptabelt" tar ut skyhöga priser för mediciner som egentligen inte kostat några större summor. Nä, tillbaka med Apoteksmonopolet så att man kan köpa Alvedon för rimliga summor och inte bara blir överöst av hudkrämer och annan skit som numera krängs friskt i brist på riktiga läkemedel.

Patent är underbart inom medicin. En burk av en viss medicin kostar 2500 kr, tillverkningskostnaden är förstås blygsam i jämförelse. Först när patentet går ut kommer priserna att sänkas eftersom det öppnar upp för resten av marknaden att tillverka den, om man har tur vill säga, om företagen ser att man kan tjäna på det. Om inte, lider folk i onödan och i vissa fall avlider.

Vem bryr sig om människors liv om man inte får en skopa profit på köpet? Riskkapitalister i all ära men inom sjukvården har de inget att göra, där måste det till ägare som kan branschen och bryr sig om andra värden än endast snabba klipp på skattebetalarnas bekostnad. Det är för mig fullständigt logiskt men inte för styrande politiker eftersom dom tänker likadant - pengar. Det viktigaste är ju att folk med pengar måste få valfriheten att tjäna ännu mer.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Du har en poäng.

Om vi helt bortser från utvecklingskostnaden för ett nytt läkemedel (snabb googling hintade om medelkostnad på 5 miljarder SEK). Vill till att det säljer utavbarahelvitte om du skall få igen den kostnaden om handelspriset är, låt säga, 200:- per burk för att det råkar vara lagom för att täcka tillverkningskostnaden.

:huvet
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jo det var därför jag skrev mediciner EXkluderat!


Håller med dig nästan fult ut. Med undantag för att tjäna pengar på mediciner. Självklart ska företag som utvecklar mediciner kunna räkna hem sina kostnader på ett acceptabelt sätt. Problemet jag ser idag är att man genom att tolka "acceptabelt" tar ut skyhöga priser för mediciner som egentligen inte kostat några större summor. Nä, tillbaka med Apoteksmonopolet så att man kan köpa Alvedon för rimliga summor och inte bara blir överöst av hudkrämer och annan skit som numera krängs friskt i brist på riktiga läkemedel.
 
Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada

Det är väl inte enbart själva privatiseringarnas fel utan kommunernas oförmåga att ställa krav och sen följa upp företagen de har upphandlat tjänsterna med.

Förstår inte varför det ska vara så himla svårt, vid samband med en ny upphandling så sätter de upp krav som företaget måste klara och sen gör de regelbundna uppföljningar.
Misslyckas företaget att klara uppsatta krav och/eller de missbrukar förtroendet/servicen på annat sätt så är det bara att bryta kontraktet och göra en ny upphandling från kommunens sida.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Dags att lyfta tråden med lite fokus på borgarnas fullkomligt lyckade privatisering av apoteken.
Ämnet har varit uppe tidigare men är aktuellt igen p.g.a. en debattartikel i DN.
Den stalinistiska sidan Alliansfritt Sverige försöker också smutskasta privatiseringen. Ni kan bortse från själva artikeln, kommunistiskt vinklad som den är, men läs gärna källhänvisningarna i den för att istället se hur lyckad privatiseringen är i alla dess aspekter.

Svensk privatiseringspolitik är verkligen perfekt! :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Artikel i DN: Privata tandläkare har lurat staten på miljoner.

Enligt mej ett tydligt mönster när man låter skattepengar bekosta privat vinstdrivande verksamhet.
Ett galet borgerligt experiment, dömt att missbrukas.

Nä lugn nu, det har funnits privata tandläkare hur länge som helst. Så för det första är det nog inget borgerligt påhitt, för det andra är det en horribel tanke att bara staten vet hur tänder skall fixas.

Dock, som med alla sådana här skandaler, så är det en pinsamt dålig kontroll på vart skattepengarna tar vägen, och där finns alla möjligheter - och skäl - att täppa till massor med luckor. Fingret skall pekas på de som inte har kontroll på vad de beställer och/eller betalar, utöver de kriminella tandläkarna förstås.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Assistansfusk verkar vara Södertälje-melodin nowadays annars.

Assistansfusk är att få betalt för ett jobb som inte behöver göras.
Tandläkare gör ett gott jobb, men lurar staten på pengar.
Assistenter är Södertäljes motsvarighet till reklamare.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nä lugn nu, det har funnits privata tandläkare hur länge som helst. Så för det första är det nog inget borgerligt påhitt, för det andra är det en horribel tanke att bara staten vet hur tänder skall fixas.

Dock, som med alla sådana här skandaler, så är det en pinsamt dålig kontroll på vart skattepengarna tar vägen, och där finns alla möjligheter - och skäl - att täppa till massor med luckor. Fingret skall pekas på de som inte har kontroll på vad de beställer och/eller betalar, utöver de kriminella tandläkarna förstås.
Jag har inget emot privata alternativ till vadsomhelst. Däremot tycker jag inte dessa privata alternativ skall få vara skattefinansierade alls i den mån det är möjligt.

Att låta skattepengar driva privat vinstdrivande verksamhet är borgerlig politik i allra högsta grad.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nä lugn nu, det har funnits privata tandläkare hur länge som helst. Så för det första är det nog inget borgerligt påhitt, för det andra är det en horribel tanke att bara staten vet hur tänder skall fixas.

Dock, som med alla sådana här skandaler, så är det en pinsamt dålig kontroll på vart skattepengarna tar vägen, och där finns alla möjligheter - och skäl - att täppa till massor med luckor. Fingret skall pekas på de som inte har kontroll på vad de beställer och/eller betalar, utöver de kriminella tandläkarna förstås.

Håller med. Man har blåst försäkringskassan långt innan den borgerliga regeringen tog över 2006. Systemet bygger antagligen på tillit till stor del. Rätt eller fel kan diskuteras.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har inget emot privata alternativ till vadsomhelst. Däremot tycker jag inte dessa privata alternativ skall få vara skattefinansierade alls i den mån det är möjligt.

Att låta skattepengar driva privat vinstdrivande verksamhet är borgerlig politik i allra högsta grad.

Då borde man ju få skatteavdrag på den summan man lägger på privatvård istället? :va
För int fan ska jag betala för vården två gånger, dels på skatten, och sedan ta ur egen ficka för privatvård.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Då borde man ju få skatteavdrag på den summan man lägger på privatvård istället? :va
För int fan ska jag betala för vården två gånger, dels på skatten, och sedan ta ur egen ficka för privatvård.
Inga avdrag. Väljer du de privata alternativen av ideologiska skäl får du bekosta själv.
En självklarhet ser jag det som.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top